Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-05, 17:35
  #1
Medlem
Hej, min dator lade av för cirka 1 timme sen, jag satt då och lirade Bloodline Champions när skärmen bara frös och det kom suspekta streck in i skärmen, alltså vet inte hur jag ska förklara det, det såg ut som sprickor.

Eftersom jag inte kunde göra ett skit var jag tvungen att trycka på knappen, när jag startade datorn så var det prickar på skärmen överallt, som buggiga döda pixlar. Jag har dock testat att byta skärm och vet att det inte är skärmen det är fel på. Den startade dock till startmenyn men man kom inte vidare in i windows utan då blev det svart. Är detta solklart ett grafikkortsproblem eller kan det vara något annat som lurar? Om det är grafikkortet så är det ju troligtvis rätt smärtfritt och det går att köpa rätt billiga på blocket. Men nu till saken flashback, jag behöver er hjälp, vad tror ni att det är?

MVH
Citera
2011-08-05, 17:39
  #2
Medlem
heyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroonez
Hej, min dator lade av för cirka 1 timme sen, jag satt då och lirade Bloodline Champions när skärmen bara frös och det kom suspekta streck in i skärmen, alltså vet inte hur jag ska förklara det, det såg ut som sprickor.

Eftersom jag inte kunde göra ett skit var jag tvungen att trycka på knappen, när jag startade datorn så var det prickar på skärmen överallt, som buggiga döda pixlar. Jag har dock testat att byta skärm och vet att det inte är skärmen det är fel på. Den startade dock till startmenyn men man kom inte vidare in i windows utan då blev det svart. Är detta solklart ett grafikkortsproblem eller kan det vara något annat som lurar? Om det är grafikkortet så är det ju troligtvis rätt smärtfritt och det går att köpa rätt billiga på blocket. Men nu till saken flashback, jag behöver er hjälp, vad tror ni att det är?

MVH

det låter mest rimligt att grafikkortet tagit skada av t,ex överhettning <--, men du kan simpelt se efter ifall ditt moderkort till,ex har ett integrerat grafikkort alternativt ett sparekort du har liggandes, avlägsna bara grafikkortet och koppla in skärmjäveln i den integrerade anslutningskontakten
Citera
2011-08-05, 17:43
  #3
Medlem
Låter exakt som när mitt grafikkort brände, det var full med damm i kylflänsarna. Testa och byta. Mvh
Citera
2011-08-05, 17:45
  #4
Medlem
Desertwalkers avatar
På min fd dator så blev det så, att det kom som streck (i olika färger) över skärmen.
Blev att köpa nytt grafikkort
Citera
2011-08-05, 17:52
  #5
Medlem
Tack för svar, det låter sannerligen som ett problem med grafikkortet. Dessutom så har jag inte dammsugit datorn på år och dagar så jag antar att jag får skylla mig själv nu, ska rensa datorn och se hur mycket damm den innehåller. Datorn har också gått varm denna sommar och just nu är det patetiskt varmt i mitt rum så jag antar att precis som ni säger har grafikkortet dött av en överhettning.

mvh
Citera
2011-08-05, 17:59
  #6
Medlem
Dock ska du undvika att dammsuga datorn eftersom det blir så mycket statiska el, tryckluft är bättre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback