• 1
  • 2
2011-08-05, 14:45
Medlem
Freixenets avatar
"Tidevarv komma, tidevarv försvinna" som psalmen "Härlig är jorden" säger - men hur långt är ett tidevarv? Enligt kristendomen så är väl tiden linjär och inte cirkulär, så hur kan det då finnas flera tidevarv? Finns det en dold tro på reinkarnation i dessa psalmrader?
Citera
2011-08-05, 14:55
Medlem
Golachabs avatar
Finns flera sådana dolda exempel. Eller om man tolkar ur reinkarnationisters ögon kanske. Jag ber att återkomma med detta också, då jag har smakat på vinet och blivit lite olustig för tillfället. Ska ta upp det andra jag missat i dina trådar också. Hur som helst var detta ett väldigt intressant citat ur österländskt religiöst prespektiv.

Hur lång ett "tidevarv" kan jag däremot inte svara på, men den är linjär.
Citera
2011-08-05, 15:06
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
"Tidevarv komma, tidevarv försvinna" som psalmen "Härlig är jorden" säger - men hur långt är ett tidevarv? Enligt kristendomen så är väl tiden linjär och inte cirkulär, så hur kan det då finnas flera tidevarv? Finns det en dold tro på reinkarnation i dessa psalmrader?

Det som är cirkulärt, även inom religionen, är årstiderna. Jag skulle gissa att ett tidevarv är ett år. Man början en årstid och efter ett år är man tillbaka i samma årstid. Ett "varv" med årstider alltså.
Citera
2011-08-05, 15:07
Medlem
HitMedPengarnas avatar
Citat:

Tror det är någonting i stil med detta det syftar på. Jag är verkligen expert men tror ämnet kommer upp i Zeitgeist (the movie). Filmen hävdar (och jag kan köpa en del, en del är ren pseudo-vetenskap) att Kristendomen som alla andra religioner är plocka lite här, plocka lite där. Naturfenomen som årstider och astronomi är populära att blanda in.

http://en.wikipedia.org/wiki/Astrological_age

Citat:
One complete period of this precession is called a Great Year or Platonic Year of about 25,920 years.

http://en.wikipedia.org/wiki/Axial_p...on_(astronomy)

Efter många om och men tror jag att jag hittade svaret.
Senast redigerad av HitMedPengarna 2011-08-05 kl. 15:22. Anledning: Lade till lite mer info.
Citera
2011-08-05, 15:07
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Det som är cirkulärt, även inom religionen, är årstiderna. Jag skulle gissa att ett tidevarv är ett år. Man början en årstid och efter ett år är man tillbaka i samma årstid. Ett "varv" med årstider alltså.
Ja det var ju en enkel och logisk förklaring. Det borde jag tänkt på
Citera
2011-08-05, 15:14
Medlem
boppaloozs avatar
Det är lite kortare än en epok och lite längre än en era. Hur lång är en stund? Jo tre straxar och en kvart.
Skämt åsido så tror jag inte att den exakta längden på ett tidevarv är bestämt. Det är en benämning på en ganska lång tid som på något vis omfattar nån gemensam företeelse, t.ex tidsintervallet när England var katolskt eller när nån romersk kejsare regerade, eller då det var populärt att bygga kyrkor med spetsbågade fönster, dvs en synonym till epok.
Citera
2011-08-05, 15:22
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Finns flera sådana dolda exempel. Eller om man tolkar ur reinkarnationisters ögon kanske. Jag ber att återkomma med detta också, då jag har smakat på vinet och blivit lite olustig för tillfället. Ska ta upp det andra jag missat i dina trådar också. Hur som helst var detta ett väldigt intressant citat ur österländskt religiöst prespektiv.

Hur lång ett "tidevarv" kan jag däremot inte svara på, men den är linjär.
Det är ju det som blir problematiskt tycker jag. En linjär tidsmätning kommer inte att kunna gå ett varv. Eller kanske man kan säga att den kan gå enbart ETT varv, i kristna termer då från Guds skapelseakt fram tills tidens slut vid den "Yttersta domen".
Citera
2011-08-05, 15:23
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Det är lite kortare än en epok och lite längre än en era. Hur lång är en stund? Jo tre straxar och en kvart.
Skämt åsido så tror jag inte att den exakta längden på ett tidevarv är bestämt. Det är en benämning på en ganska lång tid som på något vis omfattar nån gemensam företeelse, t.ex tidsintervallet när England var katolskt eller när nån romersk kejsare regerade, eller då det var populärt att bygga kyrkor med spetsbågade fönster, dvs en synonym till epok.
Det kunde kanske haft ett visst antal dagar då det skrevs? Vet inte grundtexten och hur det översätts kontra med hur de uttryckte sig på den tiden. Men när de skriver 75 000 får slaktades t ex så innebar det inte just den summan, utan var symbolisk. Iaf i efterhand måste det varit så då många tal som nämns i bibeln är för otroliga för att kunna vara bokstavliga. Samma mönster ser man i indisk och kinesisk/östasiatisk förhistoria t ex.
Citera
2011-08-05, 15:27
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Det är ju det som blir problematiskt tycker jag. En linjär tidsmätning kommer inte att kunna gå ett varv. Eller kanske man kan säga att den kan gå enbart ETT varv, i kristna termer då från Guds skapelseakt fram tills tidens slut vid den "Yttersta domen".
Ja utgår vi inte från att det är årstider eller astrologiska år det gäller så har du en poäng. Jag har lite texter om hur hinduiska tänkare ser på sådana här saker ur bibeln som jag kan försöka framlägga om du är intresserad. Du kommer känna igen tankegångarna om du som jag förstått är hemmastadd med buddhismen (även om den skiljer sig från den hinduiska världen så finns det stora likheter). Men då får jag kanske starta en tråd i ämnet så vi inte hamnar helt åt helvete
Citera
2011-08-05, 15:32
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Jag tilltalas i viss mån av enkelheten i din förklaring. Samtidigt får åtminstone jag en annan känsla av ordet tidevarv - att det skulle ha en djupare innebörd än så. Annars blir det mest bara som att säga att "åren dom går och själen vandrar på i sin sköna pilgrimsgång".
Citera
2011-08-05, 15:39
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Jag tilltalas i viss mån av enkelheten i din förklaring. Samtidigt får åtminstone jag en annan känsla av ordet tidevarv - att det skulle ha en djupare innebörd än så. Annars blir det mest bara som att säga att "åren dom går och själen vandrar på i sin sköna pilgrimsgång".
Vilken är psalmen?
Citera
2011-08-05, 15:40
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ja utgår vi inte från att det är årstider eller astrologiska år det gäller så har du en poäng. Jag har lite texter om hur hinduiska tänkare ser på sådana här saker ur bibeln som jag kan försöka framlägga om du är intresserad. Du kommer känna igen tankegångarna om du som jag förstått är hemmastadd med buddhismen (även om den skiljer sig från den hinduiska världen så finns det stora likheter). Men då får jag kanske starta en tråd i ämnet så vi inte hamnar helt åt helvete
Jo jag är bekant med tex tidsmåttet kalpa inom buddhism och hinduism. Men som du säger så blir det något OT här. Tidevarvet som man talar om i psalmen rör sej i en kristen kontext.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in