• 1
  • 2
2011-08-05, 15:40
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Vilken är psalmen?
Härlig är jorden.
Citera
2011-08-05, 15:52
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Härlig är jorden.
Ahh... Ja det ställer allt i en annan dager. Jag tänkte mig att det var något ur psaltaren. Och en googling på psalmen leder det mig till 1850. Då är vi inne på spiritismens guldålder så risken finns att ett inflytande tagits därifrån. annars är det helt enkelt bara årstid eller dyl som nämnts innan.
Citera
2011-08-05, 15:54
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:
Det är ju det som blir problematiskt tycker jag. En linjär tidsmätning kommer inte att kunna gå ett varv. Eller kanske man kan säga att den kan gå enbart ETT varv, i kristna termer då från Guds skapelseakt fram tills tidens slut vid den "Yttersta domen".

Det funkar nog inte med ett varv. Det är flera.

Jag har en känsla av att orden "komma" och försvinna" är pluralfomer i äldre svenska, typ
"Mannen kommer, männen komma". Jag är/de äro, hästen löper/hästarna löpa. Ja, du fattar...

När Frans G Bengtsson skrev Röde Orm för sjuttio år sedan, ville han att det skulle vara den sista boken på svenska som skrevs med de äldre pluralformerna. Språket är lite styltigt men den är fortfarande läsvärd
Citera
2011-08-05, 16:10
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahvenmaa
Det funkar nog inte med ett varv. Det är flera.

Jag har en känsla av att orden "komma" och försvinna" är pluralfomer i äldre svenska, typ
"Mannen kommer, männen komma". Jag är/de äro, hästen löper/hästarna löpa. Ja, du fattar...

När Frans G Bengtsson skrev Röde Orm för sjuttio år sedan, ville han att det skulle vara den sista boken på svenska som skrevs med de äldre pluralformerna. Språket är lite styltigt men den är fortfarande läsvärd
Ja psalmförfattaren menade säkert att det var flera tidevarv. Det är mer jag som är skeptisk till detta.
Citera
2011-08-05, 16:12
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Ahh... Ja det ställer allt i en annan dager. Jag tänkte mig att det var något ur psaltaren. Och en googling på psalmen leder det mig till 1850. Då är vi inne på spiritismens guldålder så risken finns att ett inflytande tagits därifrån. annars är det helt enkelt bara årstid eller dyl som nämnts innan.
Jag vet inte hur troligt det är att en kristen psalmförfattare skulle ha tagit intryck av spiritismen. Är för dåligt insatt i om sådana crossovers skedde, men kanske det.
Citera
2011-08-05, 16:16
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Jag vet inte hur troligt det är att en kristen psalmförfattare skulle ha tagit intryck av spiritismen. Är för dåligt insatt i om sådana crossovers skedde, men kanske det.
Alla tar intryck av sin samtid. Och mycket av spiritualismen är påverkad av kristedomen, och har speglats tillbaka. Populärkulturen är full av sådant. Därför har vi idag medium som rekommenderar biblar och kors som talismaner mot spöken t ex.
Citera
2011-08-07, 13:22
Medlem
Ahvenmaas avatar
Citat:

Man kan också fråga sig hur stor chansen är att gamla tiders Svenska Kyrkan skulle acceptera en spiritualistiskt sinnad psalmförfattare i den svenska psalmboken. Idag är det kanske möjligt men inte för hundra år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in