• 1
  • 2
2004-11-13, 16:19
Medlem
Dom kristna jag har diskuterat med angående dom tio budorden har hävdat att dom är unika, heliga och sanningar. Dom har även sagt att det krävs för att bygga en civilisation. Alltså att Ateister, Muslimer och Judar kan vara "goda" utan dom, åtminstone inte "lika goda". Men när jag kollar på dom så tycker jag att dom är rent av brutala. Också att dom inte är särskilt märkvärdiga. Det känns som att varje civilisation som skulle skriva ner tio bud skulle ha fått fram någonting snarlikt.

Jag vill minnas att budorden är ett förbund mellan Israeliterna och Gud men många säger att det är ett förbund mellan människan och Gud, hur ligger det till egentligen? Jag har här en lista på dom tio brutna orden ock dom senare två och även lite av respektive straff (utöka gärna om ni vet något mer).

Dom brutna budorden och sanningarna:

#1 "Och Gud sa: Jag är Herren din Gud, som befriade dig från slaveriet i Egypten. Du ska inte tillbe några andra gudar än mig." Andra Moseboken 20:1-3
"Om någon, vare sig det är man eller kvinna, någonstans i landet kränker förbundet med Gud genom att tillbe andra gudar, solen, månen eller stjärnorna, ska du först ta reda på om ryktet talar sant. Sedan ska mannen eller kvinnan föras ut utanför staden och stenas till döds."Femte Moseboken 17:3-5
"Den som offrar till någon annan gud än Herren ska dödas." Andra Moseboken 22:20
"De som tror och blir döpta ska bli frälsta. Men de som vägrar att tro ska bli dömda."Markusevangeliet 16:16

#2 "Du ska inte göra några avgudar, inte göra några bilder som föreställer djur, fåglar eller fiskar. Du ska inte tillbe eller tjäna sådana, för jag, Herren din Gud, är en Gud som inte vill dela din tillbedjan med andra gudar! När jag straffar folket för deras synder och när man hatar mig, låter jag straffet drabba också barn, barnbarn och barnbarnsbarn. Men jag slösar min kärlek över dem i tusentals generationer, när man älskar mig och lyder mina befallningar." Andra Moseboken 20:4-6

#3 "Du ska inte missbruka Herrens namn. Den som gör det ska inte undgå att bli straffad." Andra Moseboken
20:7

"Herren sa till Mose: "För ut honom utanför lägret och be alla som hörde honom förbanna mitt namn att lägga sina händer på hans huvud. Sedan ska folket stena honom till döds. Säg till Israels folk att den som förbannar sin Gud måste sona detta med livet. Han måste dö. Hela församlingen ska stena honom. Denna lag gäller för både utlänningar och israeliter, när de har hädat Herrens namn. De måste dö."Tredje Moseboken 24:13-16
"Era ord nu avgör ert öde då. Antingen kommer ni att frias genom vad ni sagt, eller också kommer ni att dömas av det."Matteusevangeliet 12:37
"Men den som hädar den helige Ande kan aldrig förlåtas. Det är en oförlåtlig synd."Markusevangeliet 3:29

#4 "Kom ihåg att betrakta sabbaten som en helig dag. Sex dagar i veckan är till för dina dagliga göromål och ditt vanliga arbete, men den sjunde dagen är en ledig dag, som du ska vila på inför Herren, din Gud. På den dagen får du inte utföra något som helst arbete, och inte heller får din son, dotter eller tjänare, vare sig man eller kvinna, eller din boskap eller de som bor som främlingar ibland er göra det."Andra Moseboken 20:8-10
"Ja, vila på sabbaten, för den är helig. Den som inte lyder denna befallning måste dö och den som utför något arbete på den dagen kommer att dö. "Andra Moseboken 31:15-17

#5 "Hedra dina föräldrar, så ska du få ett långt och härligt liv i det land som Herren, din Gud, ger dig." Andra Moseboken 20:12
"Den som misshandlar sin far eller mor ska straffas med döden."Andra Moseboken 21:15
"Den som förbannar sin far eller mor ska också dömas till döden."Andra Moseboken 21:17

#6 "Du ska inte döda." Andra Moseboken 20:13
"Den som skadar en man till döds ska själv dödas.
"
Andra Moseboken21:12
"Om någon anfaller en annan med list i avsikt att döda honom ska du gripa honom, även om han befinner sig vid mitt altare, och döda honom."Andra Moseboken 21:14

#7 "Du ska inte begå äktenskapsbrott." Andra Moseboken 20:14
"Om en man är otrogen med sin grannes eller någon annans hustru, ska både mannen och kvinnan straffas med döden."Tredje Moseboken 20:10
"Om någon förför en flicka som inte är förlovad och ligger med henne, ska han betala den vanliga brudgåvan för henne och ta henne till hustru."Andra Moseboken 22:16

#8 "Du ska inte stjäla." Andra Moseboken 20:15
"Om ett stulet djur, vare sig det är en oxe, åsna eller ett får, hittas levande hos tjuven, ska han ge dubbel ersättning."Andra Moseboken 22:4
"Om någon stjäl en oxe eller ett får, som han sedan slaktar eller säljer, ska han betala fem oxar för varje oxe han stulit och fyra får för varje stulet får."Andra Moseboken 22:1
"Om en tjuv blir tagen på bar gärning och dödas, när han håller på att bryta sig in i ett hus, förklaras inte den som dödat honom skyldig om det hände i mörker. Men om det sker i dagsljus, måste det betraktas som mord.Om en tjuv avslöjas ska han ge full ersättning, och om han inte har någonting att betala med, måste han säljas som slav för att så betala sin skuld."Andra Moseboken 22:2-3

#9 "Du ska inte ljuga." Andra Moseboken 20:16

#10 "Du ska inte vara avundsjuk på din granne för vad han äger, eller ha begär till hans hustru, slavar, oxar, åsnor eller någonting annat som han har." Andra Moseboken 20:3
Citera
2004-11-13, 16:20
Medlem
Den första uppsättningen av dom riktiga tio budorden och sanningarna:

#1 " I stället ska ni riva ner deras avgudaaltaren, krossa deras stenstoder och hugga ner deras heliga träpålar. Ni ska inte tillbe någon annan gud än Herren, för han är en Gud som kräver absolut trohet och fullkomlig överlåtelse." Andra Moseboken 34:13-14

#2 "Se till att ni inte gjuter några fler avgudar åt er!" Andra Moseboken 34:17

#3 "Var noga med att hålla det osyrade brödets högtid under sju dagar, precis som jag har sagt åt er att göra under den bestämda tiden i april månad. Det var ju i den månaden som ni lämnade Egypten." Andra Moseboken 34:18

#4 "Allt förstfött av hankön ska tillhöra mig, även boskap, får och getter. En förstfödd åsnefåle kan lösas med ett lamm, men om någon inte vill lösa in den, ska han krossa dess nacke." Andra Moseboken 34:19-20

#5 "Även under sådd och skörd ska ni bara arbeta sex dagar och vila på den sjunde." Andra Moseboken 34:21
"Arbeta bara sex dagar, för den sjunde dagen är till för att vila på, en helig dag som ska användas för att tillbe Herren. Den som arbetar på den dagen måste dö."Andra Moseboken 35:2

#6 "Ni ska fira veckohögtiden i början av veteskörden och bärgningshögtiden vid årets slut." Andra Moseboken 34:22

#7 "Vid dessa högtider, liksom vid påsk, alltså tre gånger om året, ska hela den manliga befolkningen i Israel träda fram inför Herren." Andra Moseboken 34:23

#8 "Ni får inte använda jäst bröd vid era offer till mig och ingenting av påsklammets kött får lämnas kvar till följande morgon." Andra Moseboken 34:25

#9 "Det bästa av den första skörden varje år ska ni ta med er till Herrens, er Guds, tabernakel. " Andra Moseboken 34:26

#10 "En killing får ni inte koka i dess moders mjölk." Andra Moseboken 34:26
Citera
2004-11-13, 16:20
Medlem
Den andra uppsättningen av dom riktiga tio budorden och sanningarna:

#1 "Jag är Herren, din Gud, som har lett dig ut ur slaveriet i Egypten. Du ska aldrig tillbe någon annan Gud än mig." Femte Moseboken 5:6-7
"Om någon, vare sig det är man eller kvinna, någonstans i landet kränker förbundet med Gud genom att tillbe andra gudar, solen, månen eller stjärnorna, ska du först ta reda på om ryktet talar sant. Sedan ska mannen eller kvinnan föras ut utanför staden och stenas till döds. Men låt inte döda någon på grund av bara ett enda vittnesmål. Det måste finnas två eller tre vittnen. Vittnena ska kasta de första stenarna, och sedan ska hela folket förena sig med dem. På så sätt ska du skaffa bort all ondska från dig.""Femte Moseboken 17:2-7

#2 "Gör aldrig avgudar åt dig, och tillbe inga avbildningar, varken av fåglar, fiskar eller andra djur. Du ska inte böja dig inför något sådant eller tillbe det, för jag är Herren, din Gud. Jag är en svartsjuk Gud, och jag kommer att sända förbannelse för fädernas synder ända ned till tredje och fjärde generationen bland dem som hatar mig. Men jag kommer att bevisa barmhärtighet till tusen generationer bland dem som älskar mig och håller mina bud." Femte Moseboken 5:8-10
"Ni ska riva deras hedniska altaren och slå sönder deras obelisker, hugga ner deras avbilder och bränna upp deras avgudar,"Femte Moseboken 7:5

#3 "Du får inte missbruka Herrens, din Guds, namn. Det kan jag inte acceptera." Femte Moseboken 5:11

#4 "Håll sabbaten helig. Det är mitt bud. Arbeta de övriga dagarna, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Inget arbete får utföras på den dagen, varken av dig eller av dem som bor i ditt hus, dina söner, döttrar, tjänare, oxar, åsnor eller din boskap. Utlänningar som bor hos dig ska också vila den dagen, ja, alla ska vila, precis som du." Femte Moseboken 5:12-14

#5 "Hedra din far och din mor, så som Herren har befallt dig. Om du gör det, ska du få ett långt och lyckligt liv i det land som han ger dig." Femte Moseboken 5:16
"Om en man har en envis och upprorisk son, som inte vill lyda sina föräldrar eller lyssna till deras tillrättavisning, ska de ta med honom till stadens äldste och säga: Vår son är uppstudsig och olydig. Han slösar bort sina pengar och är ofta drucken. Då ska männen i staden stena honom till döds. På så sätt ska du hålla allt som är syndigt borta från dig, och de unga i Israel ska höra talas om vad som hänt och ta sig i akt."Femte Moseboken 21:18-21

#6 "Du ska inte döda." Femte Moseboken 5:17
"Här är ett exempel på avsikten med dessa städer: Om en man går till skogen för att hugga ved tillsammans med sin granne, och hans yxa lossnar från skaftet och dödar grannen, kan han fly till en av dessa städer och känna sig trygg.[...]På så sätt ska du kunna förhindra att oskyldiga människor dödas, och du kommer inte att hållas ansvarig för onödig blodsutgjutelse. Men om någon hatar sin medmänniska och ligger i bakhåll och dödar henne och därefter flyr in i någon av fristäderna, ska de äldste i hans hemstad hämta honom och föra honom hem igen. Där ska han överlämnas till den som har rätt att hämnas på honom och dödas. Ha inget förbarmande med en sådan! Se till att alla mördare rensas ut ur Israel för att det ska gå er väl."Femte Moseboken 19:4-5,10-13

#7 "Du ska inte begå äktenskapsbrott." Femte Moseboken 5:18
"Men om mannens anklagelser är sanna, ska domarna leda flickan till hennes föräldrahems dörr, och där ska männen i staden stena henne till döds. Hon har orenat Israel genom sitt uppenbara brott medan hon bott hemma hos sina föräldrar. En sådan synd måste rensas bort från er. Om en man ligger med en annan mans hustru, ska både mannen och kvinnan dö. Du måste hålla det onda borta från dig. Om en man innanför stadsmuren träffar på en flicka som ska gifta sig med en annan man, och de ligger med varandra, ska de båda föras utanför stadens portar och stenas till döds. Flickan ska stenas därför att hon inte ropade på hjälp och mannen därför att han låg med en annan mans fästmö. På så sätt ska du minska brotten bland folket. Men om samma sak händer ute på fälten, ska bara mannen dö. Flickan är lika oskyldig som en mördares offer. Man kan nämligen anta att hon har ropat på hjälp, men att ingen hört henne. Om en man våldtar en flicka som inte är förlovad och han blir avslöjad, måste han betala ersättning till flickans far och sedan gifta sig med henne. Han kan sedan aldrig skilja sig från henne."Femte Moseboken 22:21-29

#8 "Du ska inte stjäla." Femte Moseboken 5:19
"Den som kidnappar en av sina bröder i Israel och behandlar honom som en slav eller säljer honom, ska dödas, så att landet blir rensat från allt ont."Femte Moseboken 24:7

#9 "Du ska inte ljuga eller vittna falskt mot din medmänniska." Femte Moseboken 5:20
"Om ord står mot ord ska båda parter föras fram inför prästerna och domarna. De ska utfrågas närmare, och om det visar sig att någon ljuger ska han själv få det straff som han menade att motparten borde få. Ondskan ska hållas borta från Israel"Femte Moseboken 19:16-19

#10 "Du får inte brinna av begär till en annan mans hustru och inte heller avundas honom för hans hem, egendom, tjänare, oxar, åsnor eller något annat som tillhör honom." Femte Moseboken 5:21
"Män som är oense ska föra fram sin sak inför domstolen och låta domarna avgöra tvisten, att fria den oskyldige och döma den skyldige. Om någon döms skyldig och straffet är prygel, ska domaren befalla honom att lägga sig ner. Sedan ska han få upp till fyrtio rapp, beroende på hur allvarligt hans brott är. Men mer än fyrtio rapp får man inte ge, för att straffet inte ska bli alltför hårt och din bror bli förnedrad i dina ögon."Femte Moseboken 25:1-3
Citera
2004-11-13, 19:05
Medlem
kristendomen ärvde ju de 10 burdorden från judaismen. Kristendomen är inte nåt annat än en riktning inom den judaistiska traditionen där man tror att Jesus är den messias alla väntar på.
Citera
2004-11-14, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SinQ
Dom kristna jag har diskuterat med angående dom tio budorden har hävdat att dom är unika, heliga och sanningar. Dom har även sagt att det krävs för att bygga en civilisation. Alltså att Ateister, Muslimer och Judar kan vara "goda" utan dom, åtminstone inte "lika goda".
Isåfall är det riktiga idioter som tror budorden skulle vara deras egna påhitt och "judar inte kan vara lika goda". Budorden är ju stulna från judendomen! Dessutom hyffsat västerlandscentrerade. Asiatiska civilisationer som inte haft kristendomens inflytande räknas inte eller?
Citera
2004-11-14, 05:54
Medlem
xaragorns avatar
Förstod jag rätt nu ...

#1 "Och Gud sa: Jag är Herren din Gud, som befriade dig från slaveriet i Egypten. Du ska inte tillbe några andra gudar än mig." Andra Moseboken 20:1-3

#10 "Du ska inte vara avundsjuk på din granne för vad han äger, eller ha begär till hans hustru, slavar, oxar, åsnor eller någonting annat som han har." Andra Moseboken 20:3

Gud befriade folket från slaveri, men tillät dom senare att ha egna slavar?
Citera
2004-11-14, 06:11
Medlem
Tycker det kan vara av värt att återpublicera tidigare inlägg om ämnet.

Förljande är skrivit av Roger Viklund som är religionsforskare.

Orginalinlägget finns här. Men jag publicerar det igen så slipper folk hoppa mellan trådar.

-------------------------------------------------------------------------------------

I samhällsdebatten hävdas att vår västerländska kulturs ryggrad är de tio budorden som Jaho (Jahve) skrev ned på två stentavlor och överlämnade till Mose på berget Sinai. När brottsligheten i vårt samhälle skjuter i höjden och ungdomen sägs alltmer förfalla, ropas på mer moral och införandet av budorden i skolundervisningen. Ifall barnen bara finge lära sig de tio budorden, såsom förr i världen, skulle allting bli till det bättre.

Men innan jag analyserar vad buden står för bör vi kanske veta mer om dem. Först och främst är de inte tio. För att få dem till tio krävs att man slår samman flera bud till ett. Samtidigt måste budet som säger att du inte ska ha begär till det som tillhör din nästa helt ologiskt styckas av i två bud, så att det ena budet gäller din nästas hustru, det andra, bland annat, din nästas åsna. Det är därför inte underligt att judar, protestanter och katoliker inte kan enas om samma tio budord. Att antalet blir just tio hänger säkert samman med att vi har tio fingrar. Det är lättare att komma ihåg buden om vi vet att det finns ett bud för varje finger.

Budorden förekommer till yttermera visso på två olika ställen i Bibeln (2 Mos 20:2-17, 5 Mos 5:6 21. Även ytterligare två samlingar; 2 Mos 34, 3 Mos 19) och trots att de är Guds förmaning till mänskligheten inristad i sten, avviker de från varandra på flera ställen. Dessutom finns mängder av ytterligare lagar i Moseböckerna som sägs vara instiftade av Jaho. Många av buden liknar de lagar man vid arkeologiska utgrävningar funnit på många platser i länderna runt Palestina. Den mest kända av dessa är Hammurabis lag från 1700-talet fvt. Den innehåller 282 lagar vilka bland annat förespråkar straff som svarar mot brottet; det vill säga ett öga för ett öga och en tand för en tand.

Till råga på allt detta är de bud som sägs vara de tio budorden inte de tio budorden. I Andra Moseboks 19:e kapitel berättas att Mose går upp på Sinai berg och talar med Jaho, vilken frågar om israeliterna vill sluta ett förbund med honom. Mose går ner från berget och rådfrågar folket som svarar ja, varefter han går tillbaka upp på berget och meddelar Jaho detta. Mose får därefter återvända ner till folket och se till att det renar sig.

Två dagar senare stiger Jaho ner på berget i eld och rök och Mose går upp att möta honom en tredje gång. När Mose åter kommer ner från berget meddelar han vad Jaho har sagt. Så följer de cirka 12 påbud som sägs vara tio Guds bud. Ingenstans omtalas att detta är de tio budorden. De kan sammanfattas sålunda:
  1. Du skall inte ha några andra gudar än Jaho.
  2. Du skall inte göra någon avbild av något.
  3. Du skall inte tillbe avbilderna.
  4. Du skall inte missbruka Jahos namn.
  5. Du skall hålla sabbatsdagen helig.
  6. Du skall inte arbeta på sabbatsdagen.
  7. Du skall visa aktning för din far och din mor.
  8. Du skall inte dräpa.
  9. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
  10. Du skall inte stjäla.
  11. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.
  12. Du skall inte ha begär till din nästas egendom, däribland dennes hustru.
Därefter går Mose för fjärde gången upp på Sinai berg och nu ger Jaho honom ännu fler bud, så många att de fyller de tre kommande kapitlen. Jaho uppmanar Mose att lära israeliterna dessa lagar. De får bland annat veta att de måste bygga offeraltaret av obearbetad och inte huggen sten (20:25); att de inte skall låta en trollkvinna leva (22:18); att de kommer att förintas om de offrar till andra gudar (22:20); att de inte skall äta köttet av ett ihjälrivet djur (22:31); och att de inte skall koka en killing i moderns mjölk (23:19). Det sistnämnda budet är tydligen så viktigt att Jaho måste påpeka det ytterligare två gånger i Moseböckerna.

Mose går ännu en gång ner från berget och meddelar israeliterna vad Jaho har sagt och alla 600 000 män plus kvinnor och barn svarar med en mun: ”Allt vad Jaho har sagt vill vi göra.” Mose skriver därefter ner Jahos ord, och nästa morgon läser han upp förbundsakten för folket.

Mose går sedan ånyo upp på berget, denna gång i sällskap med Aron, Navad, Avihu och sjuttio av Israels äldste. Där uppmanar, konstigt nog, Jaho Mose att för sjätte gången komma upp till berget, fastän han redan är där. Han får veta att Jaho skall ge honom stentavlorna och lagen och buden (24:12).

Mose stannar hos Jaho i fyrtio dagar och fyrtio nätter (liksom Jesus var fyrtio dygn i öknen) och Jaho meddelar Mose de regler som skall gälla i förhållandet mellan Jaho och israeliterna. Detta upptar de kommande sju kapitlen. Jaho ger noggranna instruktioner om hur förbundsarken och tabernaklet skall konstrueras. Han lämnar också utförliga instruktioner över hur prästerskapet skall förfara med inälvorna och blodet från de offerdjur de skall bränna till hans ära.

Det är helt klart att dessa tavlor inte kan ha innehållit de ”tio” budorden i Andra Mosebok 20:2-17. De bör i stället ha bestått av de ovan nämnda beskrivningarna av hur arken och tabernaklet skulle konstrueras och hur prästerskapet skulle förfara vid de olika riterna.
När Mose kommer ner från berget har Aron tillverkat en guldkalv som israeliterna tillber. I sin förbittring över folkets avgudadyrkan krossar då Mose tavlorna (32:20). Senare säger Jaho till Mose:

Hugg ut två stentavlor likadana som de förra; på dem skall jag skriva samma ord som stod på de första tavlorna, de som du slog sönder. (2 Mos 34:1)
Nästa dag tar Mose med sig de två tavlorna och går ånyo upp på berget. Jaho sluter ett förbund med israeliterna och säger till Mose: ”Rätta dig efter det som jag befaller dig i dag.” (34:10,11)
  1. Akta dig för att sluta förbund med invånarna i landet som du kommer till, så att de inte fångar er i en fälla. (34:12)
  2. Ni skall riva ner deras altaren, krossa deras stenstoder och hugga ner deras asherapålar. (34:13)
  3. Du skall inte tillbe någon främmande gud, ty Herrens [Jahos] namn är Den svartsjuke, han är en svartsjuk Gud. (34:14)
  4. Du skall inte sluta förbund med invånarna i landet, ty då kommer du att äta av deras offer när de ägnar sig åt sin liderliga avgudadyrkan och offrar åt sina gudar och inbjuder dig. Och om du låter dina söner gifta sig med deras döttrar och deras döttrar ägnar sig åt sin liderliga avgudadyrkan, kommer de att förleda dina söner till avfall. (34:15-16)
  5. Du skall inte gjuta några avgudabilder åt dig. (34:17)
  6. Det osyrade brödets högtid skall du fira. I sju dagar skall du äta osyrat bröd, så som jag har befallt dig, på den bestämda tiden i månaden aviv, ty det var i månaden aviv som du drog ut ur Egypten. (34:18)
  7. Det första som kommer ur moderlivet skall tillhöra mig, allt förstfött av hankön bland din boskap, både kor och får. Men ett förstfött åsneföl skall du lösa ut med ett lamm, och om du inte vill lösa ut det, skall du bryta nacken av det. Varje förstfödd bland dina söner skall du lösa ut. Med tomma händer skall ingen träda fram inför mig. (34:19-20)
  8. Sex dagar skall du arbeta, men den sjunde dagen skall du upphöra med arbetet; även om det är plöjningstid eller skördetid skall du upphöra med arbetet. (34:21)
  9. Du skall fira veckohögtiden, när du skördar det första av vetet, och likaså bärgningshögtiden vid årsskiftet. (34:22)
  10. Tre gånger om året skall alla män hos dig träda fram inför Härskaren Herren [Jaho], Israels Gud. Ty jag skall driva undan folken för dig och utvidga ditt område, och ingen skall hota ditt land när du drar upp tre gånger om året för att träda fram inför Herren, din Gud. (34:23-24)
  11. Blodet av det som offras till mig skall du inte offra tillsammans med något syrat, och påskfestens offer får inte lämnas kvar till morgonen. (34:25)
  12. Det bästa av den första grödan på din mark skall du föra till Herrens [Jahos], din Guds, hus. (34:26)
  13. Du skall inte koka en killing i moderns mjölk. (34:26)
Så uppmanar Jaho Mose att själv skriva ner befallningarna: ”Och han skrev förbundsvillkoren, de tio budorden på tavlorna.” (2 Mos 34:28) De ovanstående tretton budorden är alltså de riktiga tio budorden. Det är samma budord som stod på de första stentavlorna. Men dessa borde ha innehållit beskrivningarna av hur arken och tabernaklet skulle färdigställas. Enligt den andra beskrivningen av laggivningen, den som återfinns i Femte Moseboks femte kapitel, var det dock de traditionella budorden som stod på stentavlorna.

Orsaken till detta sammelsurium är att budorden härstammar från olika källor. Buden i Andra Moseboken 20:2-17 tillhör Elohisten (med tillägg av P). Buden i Femte Moseboken (5:6 21) stammar från D medan de ovan uppräknade ”riktiga” buden (2 Mos 34:12-26) tillhör Jahvisten. Men den del som omtalar att altare skall rivas och att ingen annan gud får dyrkas – den äkta monoteismen – anses numera vara ett tillägg gjort tidigast i slutet av 500-talet. Monoteismen är således inte en så gammal företeelse som tidigare antagits.

Nu återkommer vi till frågan om införandet av budorden i skolundervisningen. Skulle verkligen barnen bli bättre samhällsmedborgare om de fick lära sig att riva ner grannfolkens altare och krossa deras stenstoder? Skulle de bli mer empatiska om de fick veta att Jaho är en svartsjuk Gud? Skulle integrationen i samhället gå lättare om pojkarna fick veta att de inte ska gifta sig med flickor från andra länder, ty då kommer de att förleda dem till avfall? Och skulle undervisningen i hemkunskap breddas om barnen fick lära sig att inte blanda blod med något syrat och att inte koka en killing i moderns mjölk?

Vänligen, Roger Viklund
Citera
2004-11-14, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xaragorn
Förstod jag rätt nu ...

Gud befriade folket från slaveri, men tillät dom senare att ha egna slavar?
Jodå, du har fattat det rätt. Det är tillåtet enligt Lagen att ha slavar, fast med en del restriktioner. Även simpla hedningar som var slavar skulle t.ex. ges beskydd och få vila på Sabbaten.

Men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra någon syssla, ej heller din son eller din dotter, ej heller din tjänare eller din tjänarinna eller din dragare, ej heller främlingen som är hos dig inom dina portar. (2 Mos 20:10)
De skulle även behandlas väl och det fanns restriktioner mot att missbehandla dem. Men som G-D:s tjänare fick inte Israeliterna förslavas av någon. Trots det var även fattiga Israeliter tvungna till en typ av slaveri ibland. Slavar som var Israeliter hade dock större rättigheter än de slavar som var hedningar, dom skulle behandlas mer som en anställd arbetare än en slav. Israeliter som var slavar kunde friges efter sex års tjänst men det skulle infalla med Jubelåret alternativt att slaven skulle kunde lösen för de antal år som återstod till jubelåret om det inte infäll en läglig tid.

Slaveriet fortsätter att rättfärdigas även under den kristna eran. I Efesierbrevet 6:5 skriver Paulus om hur kristna slavar skulle behandlas och bete sig.

Ni slavar, lyd era jordiska herrar ärligt och uppriktigt och med respekt och fruktan så som ni lyder Kristus. Var inte inställsamma ögontjänare, utan var Kristi tjänare som helhjärtat gör Guds vilja. Tjäna villigt och glatt, det gäller ju Herren och inte människor. Ni vet att var och en som gör något gott får sin lön för det av Herren, vare sig han är slav eller fri. Och ni som har slavar, handla på samma sätt mot dem och använd inga hårda ord. Ni vet ju att de och ni har samme herre i himlen, och han tar inte hänsyn till person.
Stora delar av församlingarna på Paulus tid bestod för övrigt av slavar. Man ska väl dock påpeka på att det inte var frågan om någon råare form av slaveri i stil med negerslavar i kedjor och bojor, men likväl slaveri.

Att ifrågsätta legitimiteten i att ha slavar är ju egentligen ett relativt modert påhitt. De skulle nog ha skrattat gott åt dagens värderingar och tyckt det varit ganska självklart att man ska få ha slavar.
Citera
2004-11-14, 08:03
Medlem
xaragorns avatar
Så, eftersom Gud skapar människan, så väljer han ut vilka som blir slavar.
Och eftersom människan är emot slaveri idag, så är vi emot Guds vilja ?
Citera
2004-11-14, 08:14
Medlem
Citat:
Så, eftersom Gud skapar människan, så väljer han ut vilka som blir slavar.
Och eftersom människan är emot slaveri idag, så är vi emot Guds vilja ?
Nja, att välja att inte ha slavar är nog inte emot G-D:s vilja, han kräver ju inte att man ska ha slavar. Däremot om man vill ha det så protesterar han inte. Så länge det inte handlar om en judisk slav förstås.
Citera
2004-11-14, 08:16
Medlem
xaragorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Nja, att välja att inte ha slavar är nog inte emot G-D:s vilja, han kräver ju inte att man ska ha slavar. Däremot om man vill ha det så protesterar han inte. Så länge det inte handlar om en judisk slav förstås.

Det beror nog ganska stenhårt på "vilken" Gud du menar
Citera
2004-11-14, 08:37
Medlem
Citat:
Det beror nog ganska stenhårt på "vilken" Gud du menar
Hehe, sant, men det var ju den hebreiske vi talade om här.

Vet inte hur t.ex. Allah ställer sig ifrågan, förutom att han inte är emot slaveri han heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in