Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-04, 18:43
  #1
Medlem
Jag har allvarliga funderingar på att flytta till Vänersborg. Jag har alltid tyckt att staden verkar vara en bra stad för en barnfamilj och nu när jag är sugen på ett radhus eller lägenhet med uteplats, så tycker jag att stan verkar vara ett bra alternativ. Nu när dubbelspåret till Göteborg blir byggt, samt motorvägen, så ökar ju närheten till flygplats och Europa väldigt. Samt alla arbetsmöjligheter.

Men kära vänersborgsbor, hjälp mig! Vilka områden är bra respektive dåliga att bo i? Att flanaden inte verkar vara populärt har jag förstått på bostadspriserna. Jag har kikat lite på Onsjö och Blåsut. Centrum i sig är också något, men den typen av bostad jag är ute efter verkar inte vara så vanlig där.

Om nu SAAB lägger ner, kommer hela regionen kollapsa? Man tycker ju att den nya infrastrukturen borde hjälpa till något. Det vore lite trist att flytta till en ny stad och se hela staden falla omkring en.
Citera
2011-08-04, 19:02
  #2
Medlem
PostWhores avatar
Enligt mig så finns det allt för många pundare i Vänersborg och så är det helt dött överallt, du hittar inte ens en hund på stan..
Citera
2011-08-04, 20:49
  #3
Medlem
de400s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeppson
Jag har allvarliga funderingar på att flytta till Vänersborg. Jag har alltid tyckt att staden verkar vara en bra stad för en barnfamilj och nu när jag är sugen på ett radhus eller lägenhet med uteplats, så tycker jag att stan verkar vara ett bra alternativ. Nu när dubbelspåret till Göteborg blir byggt, samt motorvägen, så ökar ju närheten till flygplats och Europa väldigt. Samt alla arbetsmöjligheter.

Men kära vänersborgsbor, hjälp mig! Vilka områden är bra respektive dåliga att bo i? Att flanaden inte verkar vara populärt har jag förstått på bostadspriserna. Jag har kikat lite på Onsjö och Blåsut. Centrum i sig är också något, men den typen av bostad jag är ute efter verkar inte vara så vanlig där.

Om nu SAAB lägger ner, kommer hela regionen kollapsa? Man tycker ju att den nya infrastrukturen borde hjälpa till något. Det vore lite trist att flytta till en ny stad och se hela staden falla omkring en.

Bodde för några år sedan på roddaregatan. Gillade stället då det både finns svenssonhus och lägenheten(jag bodde i lägenhet). Att sitta på balkongen och ha utsikt över sjön var nice. Nackdelen var väl bilvägen som det åker hyffsat med bilar på men det störde mig inte värst mkt. Men om jag inte minns fel finns det radhus längst sjön också

Vänersborg isig är väl ganska tråkigt... Finns några pubar och sånt men det är inte allt för mycket folk ute. Wt folk finns det ganska gott om också. Affärer är inget att hurra för men staden är mysig tycker jag! Barnvänlig

Lycka till!
Citera
2011-08-05, 13:39
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av de400
Vänersborg isig är väl ganska tråkigt... Finns några pubar och sånt men det är inte allt för mycket folk ute. Wt folk finns det ganska gott om också. Affärer är inget att hurra för men staden är mysig tycker jag! Barnvänlig

Visst, det är inte någon superrolig storstad direkt, men det är ju inte det jag är ute efter. Överby köpcentrum ligger ju bara en tio minuter bort och där finns ju fler affärer. Jag gillar stan därför att den inte har de enorma fula betonghus som bildar getton som finns i min stad, men den är lite snål på restauranger, absolut.

Det verkar råda konsensus om att det finns mycket wt i stan, men tyvärr verkar det som om man får leva med problemfolk av olika slag var man än vill bo nuförtiden. Det känns ju lite synd att det ska vara så i Vänersborg iofs. Tack för synpunkterna!
Citera
2011-08-06, 03:26
  #5
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Onsjö är fint. Nackdelen är att det är så långt till allt. Det finns inte ens en riktig mataffär där ute. Bara en pizzeria och en servicebutik.

I radhusen på Blåsut bor bara pensionärer som sålt sina hus. Inget fel med det, men det driver upp priserna ganska ordentligt.

Björkholmsgatan är bra. Nära till allt men ligger ändå inte mitt i smeten. Mariedal är bra också, Rattgatan och runt däromkring.

Knepet är att hålla sig ifrån Kastanjevägen. Enklast är att slå upp Google Maps, leta upp Kastanjevägen och välja ett boende så långt därifrån som möjligt. Fördelen med Vänersborg är väl att allt pack på ungefär på samma ställe.
Citera
2011-08-06, 05:47
  #6
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Jag är uppvuxen i Vargön utanför stan, vilket är något av ett ideal för barnfamiljer. Enormt mycket natur, två stora vattenfall, halleberg och hunneberg och en fin badstrand på ett väldigt kompakt område. Bra skolor och lugn miljö. 100% etniska svenskar som bor där också. Väldigt tryggt.

Själva Vänersborg däremot är väl inget jag saknar direkt. Tråkig stad och begränsat utbud av det mesta. Fast allt är ju relativt, det beror lite på vad man söker. Jag skulle vilja påstå att staden är hyffsat trygg, och man är bekant med 50% av stadens invånare. Typisk småstad.

Skulle jag flytta hem till Sverige igen så hade jag nog faktiskt köpt mig en av de nya lägenheterna vid hamngatan i centrum. Riktigt fina och skiljer sig från alla andra bostadsrätter som alla ser likadana ut på övriga platser i stan.
Citera
2011-08-10, 11:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Onsjö är fint. Nackdelen är att det är så långt till allt. Det finns inte ens en riktig mataffär där ute. Bara en pizzeria och en servicebutik.

Björkholmsgatan är bra. Nära till allt men ligger ändå inte mitt i smeten. Mariedal är bra också, Rattgatan och runt däromkring.

Knepet är att hålla sig ifrån Kastanjevägen.

Där satte du mina funderingar på spiken, så att säga. Björkholmsgatan verkar vara toppen, men jag har inte sett något vidare till salu. Visst har jag rätt då jag har för mig att en del av husen där är Vänersborgsbostäder?

Onsjö är väldigt lugnt men långt bort, som du säger. Min sambo vill bo där, jag känner att det är sådär, med tanke på avståndet. Det är ju lite närmare till Överby å andra sidan, får man väl tänka.

Hoppas bostadsmarknaden kommer igång efter sommarvilan snart. Det är synd att jag inte har lust att lägga mycket pengar på en vanlig lägenhet, då de nya lägenheterna vid hamngatan, som AnaheimDucks nämnde, verkar bli fina.
Citera
2011-08-12, 02:37
  #8
Medlem
Darkiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Knepet är att hålla sig ifrån Kastanjevägen. Enklast är att slå upp Google Maps, leta upp Kastanjevägen och välja ett boende så långt därifrån som möjligt. Fördelen med Vänersborg är väl att allt pack på ungefär på samma ställe.
Skrattade lite åt inlägget faktist.
Uppvuxen där, bästaste där ju! <3

Vänersborg är nog inte så barnvänligt som alla tror, barnen kommer tillslut att bli till pundare och om du flyttar till Vargön blir de raggare. True story.
Citera
2011-08-19, 23:27
  #9
Medlem
VVCs avatar
Flytta inte hit, bara massa pundare

Vi har iaf ica kvantum!
Citera
2013-07-03, 23:01
  #10
Medlem
Tänkte blåsa liv i denna tråd igen - vad sägs om Vänersborg idag?
Lägenheter finns till vettiga priser på just Flanaden.
Vad är det som är illa med denna stadsdel?
Är det som Biskopsgården i GBG eller?
Citera
2013-07-04, 00:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floppyme
Tänkte blåsa liv i denna tråd igen - vad sägs om Vänersborg idag?
Lägenheter finns till vettiga priser på just Flanaden.
Vad är det som är illa med denna stadsdel?
Är det som Biskopsgården i GBG eller?

Vettiga priset? Dom skänker bort lägenheter på Flanaden.
Ser du en person som är folkbokförd på flanaden så är det garanterat trash folk, ljust som mörkt.

Det är dock som ofta i liknande områden en del gamla som ej hittat därifrån.
Citera
2013-07-04, 01:35
  #12
Medlem
Kongruensbojds avatar
Det är sedan länge "allmänt känt" att stan har många knarkare. Antagligen beror det på att Restad gård och andra behandlingshem ligger i kommunen. Men ärligt talat märker man inte detta som vanlig svensk. Ingen risk att man trampar på kanyler på gatan.

En kompis från Vänersborg säger följande:
Citat:
Nordstan längs Skräcklan är finast och kanske dyrast. För familjen skulle jag rekommendera Onsjö. Det är väldigt tyst och tryggt i villaområdena där och bara svenskar (förutom på Enebacken som har hyreslägenheter med visst invandrarklientel). Du har fantastisk natur i närheten med Korseberg och stigarna längs kanalen Karls Grav. Lågstadieskolan är relativt fräsch och lagom stor. Bussen in till stan går varje halvtimma. Cykelavstånd till Vänersborgs centrum (15 minuter) och även till Överby (20 minuter).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback