2004-11-12, 23:59
Naturen är i grunden varken god eller ond
Godhet, en fråga om självkontroll och eftertanke?
jag har funderat en del kring konflikten mellan begreppen godhet och ondska som finns inom oss och vad de egentligen är för något. Ibland känns det som man för ett inre krig med sig själv. man motar bort "dåliga" tankar och idéer.
det medvetna intellektet för en ständig kamp mot sin natur, ibland vinner det, ibland förlorar det.
Jag har formulerat mig så att:
Jaget = naturen, det undermedvetna etc
Överjaget = förmågan att sätta sig över/ifrågastätta Jagets motiv
Naturen spänner likt såpvatten alltid över den genaste vägen därför kan dess avsikt aldrig vara ondska. även om vi kanske uppfattar det så. hur kommer det sig? att ondskan fått stå för den otömjda naturen, och godheten för det kontrollerade lugnet. när förflyttades människan från att vara ett med naturen, till att stå utanför naturen?
vi kanske har behövt något att förhålla oss till när det gäller ondska, naturen var det enda rimliga som fanns till hands. ondskan ses som ett utomstående, pockande fara som hotar att tränga fram om vi inte håller garden uppe. den retoriken förekommer till exempel i dagens politik, men liknande uppfattning verkar råda på individuell nivå.
det är det oförutsägbara som skrämmer, och det som framkallar rädsla ser vi ofta som något ont. En vithaj verkar i ärlighetens namn lite ondare än en kattunge även om dess avsikter är desamma.
En egoist kan ses som ond eftersom han lever mer efter jaget än efter överjaget. han ligger närmare sin natur och violá, är hon inte lite ondskefull?
det måste vara så att sann godhet är att lägga band på sin natur och gå tvärtemot sina impulser och att ondska (till viss del) är att släppa tyglarna och tillfredställa naturen. (jaget?)
Naturen (kroppen/jaget/det biologiska) vill överleva till varje pris och slippa ustättas för risker, och den spelar oss många spratt. Den knyter ihop magen på oss när vi ska hålla föredrag eftersom vi för tillfället är ett lätt byte för illvilliga fiender. Den älskar att sitta tryggt i sin favoritsoffa istället för att riskera livet där utanför, trots att det gör oss feta. Den älskar mat, makt och överflöd eftersom det ger den trygghetskänslor. Den älskar sig själv över allt annat. jag säger detta för att tydliggöra dess omärkliga makt över vår tillvaro.
Hur många gånger har man inte fullkomligt kokat av ilska men bitit samman och lugnat ner sig, kroppen ville stöta bort ett obehagligt hinder men medvetandet och eftertanken satte stopp. i det ögonblicket skiljdes man från att vara ond och till vara god.
Min mage säger mig att jag vill ha den här varmkorven och bredvid mig står en utsvulten hemlös. Jag går emot naturen och ger den hemlöse min varmkorv, jag utförde en god gärning. att sluka korven själv hade nog ansetts som en mild form av ondska (egoism)
En icke-reflekterande varelse hade aldrig gjort detta, det hade inte funnits någon personlig vinning. alltså kan man i detta fall säga att Jag gjorde gott genom att tänka helt emot allt förstånd.
En man sitter som företagsledare och väljer att maximera vinsten för företaget genom att sparka 500 högavlönade arbetare och anställa 5000 underbetalda arbetare. Jaget vann över överjaget, förmodligen för att överjaget sedan länge är helt uppslukat av jagets omättliga begär. Eftersom jaget nu har en större plats i hans liv och dikterar reglerna även för överjaget kan han utan att känna större skuld gå iland med denna "onda" handling. det kan ha skett en undermedveten förändring varför Jaget, hans biologi drar starkare än hans empatiska och medmänskliga sida. (jag har en teori om att både extrem välfärd och extrem fattigdom sätter överjaget ur balans)
Jaget ter sig olika starkt i olika situationer. för den utsvultne och nödställda är överjaget nästan bortsopat till förmån för jagets överlevnad. inga betänkligheter får spilla dyrbar tid. det är förmodligen därför dessa individer utan tvekan kan begå "onda" gärningar för att stilla kroppens hunger.
Kortfattat: trots att det inte går att säga att naturen är ond är ofta det vad vi utgår ifrån när vi definierar ondska. kräver inte ett adverb som beskriver sinnestämningar/avsikter ett medvetet sinne? därmed kan naturen omöjligen vara ond eller god. människor däremot, kan med bakgrund av naturens nycker visa sig god eller ond.
så, det var lite funderingar spinn vidare om ni har lust