Citat:
Ursprungligen postat av nowaysis
I den situationen drar du tveklöst slutsatsen att det är överjaget som gör sitt. Jag funderar å andra sidan om det inte är så att det är jaget som vill lyftas fram. Låt oss ta scenariot som tidigare nämndes om den, "snälla tjej" som bakade kaka åt sina vänner och bekanta: Direkt vinner hon knappast någonting på att baka den här kakan. Det kostar både energi och pengar, men i det långa loppet stället hon in sig hos de hon valt att bjuda på kakan. Hon skaffar sig fördelar via ett gott intryck, vilket hon sedan kan dra nytta av, vid - vidareutveckling av arbetsuppgifter?
Jag tror att hon bakar den här kakan för sin egen skull. Hon väljer att tillfredsställa jaget, i sken av det så kallade överjaget. Jag tror på detta sätt att _ALLT_ vi människor gör är för oss själva. Om det samtidigt gynnar någon annan är bra, men i slutändan handlar det endast om oss. Mig mig mig. Jag tror inte att det finns ett överjag. Jaget är vad som var, är, och kommer förbli oss människor.
I just det fallet kan det mycket väl vara så, eftersom barnet är mer bundet till sitt jag än den vuxne. hon har förmodligen inte hunnit så långt i tankekedjorna att hon ens ifrågasätter sina handligar. hon bakar kakan och känner sig snäll.
Jag inser att detta i själva verket kanske är en altruistisk debatt, jaget (naturen/egoismen) kontra överjaget (eftertanken, reflektionen och handlande emot naturen)
det intressanta med "jaget" är då att det finns med hela tiden, och styr oss/påverkar oss via det undermedvetna, utan vår kännedom. En ganska hiskelig tanke egentligen, att man inte har fullständig kontroll över någonting utan är permanent slav under jagets vilja.
Detta jag, måste alltså vara ett slags undermedvetenhet, som registrerar allt omkring oss, alla händelser, vårt matintag, vår hälsa och utifrån det skickar signaler till överjaget att vi har ett behov att fylla.
Det är just detta som är så chockerande, att det undermevetna måste vara otroligt beräknande och flexibelt för att kunna hänge med i samhällsutvecklingen etc. eller arbetar det undermedvetna (jaget) enligt samma principer som alltid? Det finns ju så oerhört många ting att förhålla sig till, hur kan naturen veta vad som är vad i en onaturlig miljö?
å andra sidan måste jaget vara ganska simpelt, jag sitter här vid FB, extraknäcker då och då, varför? överjaget vet att det inte är hållbart, men jaget trivs bra med denna tillvaro alltså kan den inte ha någon framförhållning. överjaget vet att jag kommer bli utkickad av för'ldrarna om jag fortsätter så här, men så länge jaget får sina behov tillfredställda utan större ansträngning gör den allt för att fortsätta så.
Gissa varför vi får tvinga oss själva till skolan? därför att det är emot jagets vilja. jaget vill inget hellre än att mysa under täcket í värmen och säkerheten.
Det jag var inne på från början var ondskebegreppet och vad som egentligen är gott (om det ens finns någon sådan uppdelning eller om det är ett påhitt, eller en "konstruktion" som ruskigbuss sa)