• 1
  • 2
2011-08-03, 00:14
Medlem
BaLLs avatar
Var för ett tag sedan på en pizzahutbuffe och skulle käka lite pizza, vi tog ett bord och det som slog mig var alla dess feta människor, nu pratar vi inte mulliga utan tänk er amerikanska jättefetton.

Bild http://healthylivingz.com/wp-content...06/Obesity.jpg

Bägaren rann över när jag såg en fet farsa med sin feta unge på ungefär 12 sitta där o trycka i sig pizzaslize efter pizzaslize. När det vankades efterrätt så hörde jag denna pappa säga, "Ta nu inte så mycket glass" varvid sonen replikerade "hehehe du ska nog få se få mycket glass" Va denna replik menad som något slags rentvående av hans samvete?

Såg även tanter som på bilden som med en käpp stod o lutade sig vid pizzorna.
Det här pågår säkert inte bara på pizzahut utan även på Mcdonalds Burgerking Max etcetera.

Borde inte samhället ta sitt ansvar och sätta ut speciella vakter utanför sådana matställen och neka de personer som är för uppenbart feta? Kan dessa människor inte tänka själva får väll samhället göra det åt dom.

Krogar släpper inte in de som är för fulla så varför släpper snabbmatsresuranger in för uppenbart feta människor?
Citera
2011-08-03, 00:21
Medlem
Vad nu, ska vi införa motbok på systemet igen, bara för att en del är alkoholister också eller?

För fan, låt folk sköta sig själva, och försök strunta i dem. Så länge de inte käkar från min tallrik så vad fan.
Citera
2011-08-03, 00:24
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaLL
Var för ett tag sedan på en pizzahutbuffe och skulle käka lite pizza, vi tog ett bord och det som slog mig var alla dess feta människor, nu pratar vi inte mulliga utan tänk er amerikanska jättefetton.

Bild http://healthylivingz.com/wp-content...06/Obesity.jpg

Bägaren rann över när jag såg en fet farsa med sin feta unge på ungefär 12 sitta där o trycka i sig pizzaslize efter pizzaslize. När det vankades efterrätt så hörde jag denna pappa säga, "Ta nu inte så mycket glass" varvid sonen replikerade "hehehe du ska nog få se få mycket glass" Va denna replik menad som något slags rentvående av hans samvete?

Såg även tanter som på bilden som med en käpp stod o lutade sig vid pizzorna.
Det här pågår säkert inte bara på pizzahut utan även på Mcdonalds Burgerking Max etcetera.

Borde inte samhället ta sitt ansvar och sätta ut speciella vakter utanför sådana matställen och neka de personer som är för uppenbart feta? Kan dessa människor inte tänka själva får väll samhället göra det åt dom.

Krogar släpper inte in de som är för fulla så varför släpper snabbmatsresuranger in för uppenbart feta människor?

Det känns som att det skulle bli en vansinnigt stor kostnad för samhället. Har du funderat på hur många max, mcdonalds, burger king, frasses, sibylla, pizzerior och gatukök det finns i vårt avlånga land? För att inte tala om diskrimineringen det blir om det nu skulle genomföras.
Citera
2011-08-03, 00:24
Medlem
Judeschweins avatar
1. Varför inte låta individer få ta ansvar över sitt eget handlande? Och varför vill du att staten ska ta andra människors pengar för att sedan lägga onödiga resurser på åt att stoppa folk som anses feta?
Då måste du ju samtidigt tycka att staten ska gå in och ta ansvaret över alla människor som inte anses hälsosamma; rökare, snusare, smala människor, folk som dricker, folk som tränar för mycket osv.
Vi som kan ta ansvar för oss själva då? Varför lägger inte staten några resurser på oss? Du tycker alltså att odisciplinerade människor ska belönas på andra människors bekostnad?

2. Om de nu vill ha en sådan livsstil där man njuter extremt mycket av mat, tycker du då att vi bör tvinga dessa människor att ändra livsstil även fast de kanske inte alls vill det? Är inte det ganska likt fascism?

3. BMI är en ytters värdelös måttstock för vad som är hälsosam vikt och inte.

4. Varför lever du inte ditt eget liv istället för att bry dig så mycket i andras?

5. Vad hände med frihet?
Citera
2011-08-03, 00:25
Medlem
Rhallas avatar
Väldigt svårt att sätta en exakt gräns på tex ett BMI värdet då det är väldigt individuellt.

Såg själv idag en man gå fram till den lokala kebabvagnen och köpte kebab, läsk och extra pommes för att sedan göda upp sin redan feta fru. Usch!
Man tycker ju själv att ägarna borde sätta stopp och vägra servera mat till tjockisar men då förlorar dom sin största målgrupp. Svårt det här..
Citera
2011-08-03, 01:14
Medlem
BaLLs avatar
Okey det är omöjligt att sätta en vakter för alla ställen som serverar fet mat, men jag tycker åtminstone att det största kedjorna som tillexempel Burger king, Max, Mcdonalds borde sätta stopp för de många feta människor som äter där. Ta ett rejält kliv in i resonemanget att vara fet är inte tillåtet.
Och feta borde diskrimineras lika mycket som tillexempel rökare görs i dagens läge
Citera
2011-08-03, 02:09
Medlem
Softis...s avatar
Det finns forskare som är inne på din linje:
Forskare vill ha skatt på fet mat

Vill mena att det även har diskuterats om en sockerskatt.
Citera
2011-08-03, 07:58
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaLL
Okey det är omöjligt att sätta en vakter för alla ställen som serverar fet mat, men jag tycker åtminstone att det största kedjorna som tillexempel Burger king, Max, Mcdonalds borde sätta stopp för de många feta människor som äter där. Ta ett rejält kliv in i resonemanget att vara fet är inte tillåtet.
Och feta borde diskrimineras lika mycket som tillexempel rökare görs i dagens läge

Tror du på allvar att McDonalds, Max, Burger King eller likvärdigt kommer diskriminera dem som betalar deras leverne? Eller menar du att dem ska göra om hela snabbmatskonceptet och gå från hamburgare till vatten och bröd?
Citera
2011-08-03, 09:02
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det finns forskare som är inne på din linje:
Forskare vill ha skatt på fet mat

Vill mena att det även har diskuterats om en sockerskatt.

Precis, sockerskatt var också på tapeten ett tag. En lösning som är mer i linje med hur samhället har tacklat övriga saker som inte anses nyttiga för populationen. Exempelvis alkohol och tobak har ju höga punktskatter för att undvika överkonsumtion. Sen hur bra den lösningen är vet jag inte, och det känns svårt att veta exakt vilka varor skatten ska hamna på. Smör och socker i butik känns ju inte rätt. Det skulle väl vara godis, läsk och typ McDonalds då. Men hur många smala människor skulle vilja ha det egentligen? "Varför ska det bli dyrare för mig bara för att andra är feta?" Nej, jag vet inte om jag tror på det.

Sen tycker jag att snabbmat generellt redan nu är ganska dyrt. Jag tvekar ofta att gå till exempelvis Burger King med tanke på att man kan få ganska bra mat för det priset om man går någon annanstans. Men det klart, en kebabpizza (den maträtt som kommer att bli Sveriges folkhälsas undergång) är väl inte så dyr...
Citera
2011-08-11, 14:25
Medlem
Gringubbens avatar
Ts är helfel ute. Tänkte nog rätt men lyckades inte hela vägen.
Välkommen till 2011!
Det är inte fettet som gör folk feta utan skräpkäket som dryper av kolhydrater.
Iofs även sockret i läsken, men fett i mat är det inget fel på öht.
Citera
2011-08-11, 19:13
Medlem
Du kan inte vara helt normal TS. Förmyndarmentaliteten i samhället är redan stor nog!
Visst kan jag också reagera när märkbart överviktiga personer svullar på allmän plats men det är dock upp till varje individ hur man vill leva så länge man inte skadar någon annan.
Citera
2011-08-11, 21:46
Medlem
TrumanBurbanks avatar
Självklart ska inte vi bestämma över VUXNA människors matvanor, men föräldrar som låter sina barn äta sig feta gör mig verkligen ledsen i i hjärtat

Visst så växer barn på olika sätt, men de som blir feta pga sina föräldrar matar dom med skitmat borde bli varnade av Socialstyrelsen, eller någon annan myndighet i samarbete hjälp av sjuksköterskor från skolan.

Att göra sina barn feta pga skitmat är enligt mig en typ av misshandel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in