2011-08-12, 09:57
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Vad nu, ska vi införa motbok på systemet igen, bara för att en del är alkoholister också eller?

För fan, låt folk sköta sig själva, och försök strunta i dem. Så länge de inte käkar från min tallrik så vad fan.
Bra jämförelse! Restauranger och barer får inte servera alkohol till människor som redan är för fulla. Då borde inte snabbmatsställen få servera feta människor...

Bra tänkt. Jag gillar din logik.
Citera
2011-08-12, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Bra jämförelse! Restauranger och barer får inte servera alkohol till människor som redan är för fulla. Då borde inte snabbmatsställen få servera feta människor...

Ja fast motbokssystemet gällde ju då på Systembolaget, och syftet med det var att kontrollera folket.
Vilket jag inte är för. Och med den anledningen är jag heller inte för att snabbmatsställen ska bestäma åt andra vad de ska äta.
Citera
2011-08-12, 13:05
Medlem
RosaMaggans avatar
Citat:

Med det resonemanget ska mätta människor portas från snabbmatställena. Överviktiga kan väl närmast jämföra med dem som dricker ohälsosamt ofta eller är beroende av alkohol.
Citera
2011-08-12, 13:12
Medlem
Citat:

Din logik haltar. Alkohollagens kap 3 föreskriver att ordning och nykterhet ska råda på försäljningsställe för att undvika skador.Det är utifrån den regeln som alkoholtillstånd normalt har föreskrifter om förbud mot servering till överberusade. Hanteringen syftar alltså inte till att förbjuda alkoholister (fetton) från att köpa sprit (mat). En bättre analogi vore således att tjockisar på snabbmatsställen som äter så mycket att de hamnar i paltkoma inte ska få köpa mer mat.
Senast redigerad av Tjaeng 2011-08-12 kl. 13:20.
Citera
2011-08-12, 13:59
Medlem
Denoms avatar
Förbjudet inträde för feta människor, sådana ställen hade säkert fungerat.
Citera
2011-08-12, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaLL
Var för ett tag sedan på en pizzahutbuffe och skulle käka lite pizza, vi tog ett bord och det som slog mig var alla dess feta människor, nu pratar vi inte mulliga utan tänk er amerikanska jättefetton.

Bild http://healthylivingz.com/wp-content...06/Obesity.jpg

Bägaren rann över när jag såg en fet farsa med sin feta unge på ungefär 12 sitta där o trycka i sig pizzaslize efter pizzaslize. När det vankades efterrätt så hörde jag denna pappa säga, "Ta nu inte så mycket glass" varvid sonen replikerade "hehehe du ska nog få se få mycket glass" Va denna replik menad som något slags rentvående av hans samvete?

Såg även tanter som på bilden som med en käpp stod o lutade sig vid pizzorna.
Det här pågår säkert inte bara på pizzahut utan även på Mcdonalds Burgerking Max etcetera.

Borde inte samhället ta sitt ansvar och sätta ut speciella vakter utanför sådana matställen och neka de personer som är för uppenbart feta? Kan dessa människor inte tänka själva får väll samhället göra det åt dom.

Krogar släpper inte in de som är för fulla så varför släpper snabbmatsresuranger in för uppenbart feta människor?

Jag är själv en pizzahut älskare! Och nej jag tycker absolut inte restarungarena ska skriva ner bmi eller kalorier. Alla sköter sitt. Vet man inte vad man äter ska man inte äta.

Att äta mycket innebär samtidigt man ska träna mycket som jag gör, då kan jag äta extra mycket. Man ska förtjäna det.

Fetton får skylla sig själva som går upp i vikt. Jag kan vräka i mig 35-40 slice på pizzhut buffe, utan problem.

Sen vill man vara tjock så får man vara det, man ska inte döma någon. Vi är alla människor, det är insidan som räknas.

Du har otroligt dålig jämnförelse med krogar om fullhet. På krogen kan man dricka alokholfritt mingla, ragga u name it.

Dessutom är det inte bmi man ska gå efter, bmi är otroligt missförstått. Muskler väger tex mer än fettm därmed är din bmi högre, trots att du är mer hälsosam än personen som har mindre bmi men är tjock.
Man ska i så fall få efter kalorier per 100g, lättast att räkna.
Citera
2011-08-12, 14:39
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Ts är helfel ute. Tänkte nog rätt men lyckades inte hela vägen.
Välkommen till 2011!
Det är inte fettet som gör folk feta utan skräpkäket som dryper av kolhydrater.
Iofs även sockret i läsken, men fett i mat är det inget fel på öht.

Du har rätt i att det råder lite av en hysteri kring fett, men allt fett är inte bra fett heller.
Citera
2011-08-12, 14:47
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det finns forskare som är inne på din linje:
Forskare vill ha skatt på fet mat

Vill mena att det även har diskuterats om en sockerskatt.

Jag kan inte se i rapporten att de förklarar fetma med fet mat. Att finansdepartementets utredare är kåta på beskattning är en annan sak och inte speciellt oväntat.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalorier kostar - en ESO-rapport om vikten av vikt
Viktökningen har flera orsaker. Huvudförklaringen är ökad tillförsel av kalorier.
Citera
2011-08-12, 20:57
Medlem
TheKickss avatar
Då måste de ju skriva om alla lagar som har med diskriminering att göra och det tror jag inte att de vill. Och man kan inte förbjuda vissa människor att äta vissa saker, det säger ju sig självt.
Citera
2011-08-12, 22:50
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Du har rätt i att det råder lite av en hysteri kring fett, men allt fett är inte bra fett heller.
Det är inte hysteri, det är total felinformation, typ jorden är platt. Förintelsen ägde aldrig rum. Stenmark vann aldrig en tävling, etc, etc.
Tänk att så få begriper det i nådens år 2011!
Det jag vill komma till är att fettskatt totalt skulle motverka sitt syfte.
Sådana idéer kan bara komma från genuina fullblodsidioter.
Citera
2011-08-12, 22:54
Medlem
Gringubbens avatar
Således även ts idé om krogar som serverar fet mat.
Citera
2011-08-13, 01:46
Medlem
ViktorNumondssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaLL
Var för ett tag sedan på en pizzahutbuffe och skulle käka lite pizza, vi tog ett bord och det som slog mig var alla dess feta människor, nu pratar vi inte mulliga utan tänk er amerikanska jättefetton.

Bild http://healthylivingz.com/wp-content...06/Obesity.jpg

Bägaren rann över när jag såg en fet farsa med sin feta unge på ungefär 12 sitta där o trycka i sig pizzaslize efter pizzaslize. När det vankades efterrätt så hörde jag denna pappa säga, "Ta nu inte så mycket glass" varvid sonen replikerade "hehehe du ska nog få se få mycket glass" Va denna replik menad som något slags rentvående av hans samvete?

Såg även tanter som på bilden som med en käpp stod o lutade sig vid pizzorna.
Det här pågår säkert inte bara på pizzahut utan även på Mcdonalds Burgerking Max etcetera.

Borde inte samhället ta sitt ansvar och sätta ut speciella vakter utanför sådana matställen och neka de personer som är för uppenbart feta? Kan dessa människor inte tänka själva får väll samhället göra det åt dom.

Krogar släpper inte in de som är för fulla så varför släpper snabbmatsresuranger in för uppenbart feta människor?

Var ska gränsen gå då?
Ska man gå på den enskilda restaurangens bedömning?
Trots att det är fel att äta sig så stor så vore en sådan lagstiftning fruktansvärt diskriminerande för den enskilda individen.

Mvh,
Viktor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in