• 1
  • 2
2011-08-01, 17:02
Medlem
Grfs avatar
Hej.
jag är en kille på 19år och kommer hoppa av skolan inom några dagar, Hur ska jag gå till väga sen?

Har inte bott hemma på snart ett år pga min mammas make. Har bott hos släktingar osv, För tillfellet bor jag hos min pappa i en annan ort för jag sommarjobbat där. Har två veckor kvar på jobbet sedan börjar skolan men kommer hoppa av den, Haft de för jobbigt med den sista året och fått massa frånvaro och ign osv. Vet ej vad jag ska göra om 2-3 veckor, vart jag ska bo, leva på osv..... Skulle hellst fixa ett jobb!

Det jag igentligen vill veta är hur jag ska gå till väga efter jag slutat skolan för att få hjälp med bidrag och bondet så fort som möjligt?

Mvh Grf
Citera
2011-08-01, 17:10
Medlem
Cameltotems avatar
Skulle föreslå att du stannar i skolan men det kanske är försent att övertala dig om. Du måste på något sätt fixa eller behålla ditt jobb om du ska klara dig ekonomiskt sett, du får ju ingen csn längre. Kanske några släktingar som kan fixa dig jobb eller pengar?
Citera
2011-08-01, 17:11
Medlem
Se till att gå ut skolan istället för att nojja dig.
Citera
2011-08-01, 17:22
Medlem
Grfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SideEffects
Se till att gå ut skolan istället för att nojja dig.
Kommer sluta såäre bara med den saken, ser inget liv att gå i skolan heller och ha en väska med kläder med sej jämnt, har redan gått om ett år och tack vare min mammas make kommer jag få gå om ett år till, och behöver jag inte gå om så kommer jag gå ut skolan med samlat betygsdockument och inget certifikat eller vad de heter så kommer ändå inte få jobba med de jag utbildar mej till heller... HAr gått till psykologer och massa folk för jag mått dåligt, och inget har blevit bättre av de heller!
Citera
2011-08-01, 17:24
Medlem
Nej det spelar inte så stor roll om du hoppar av skolan det är en myt men du får då böja på botten av något företag för att sen klättra uppåt jag tror själv det kan vara ett bättre alternativ än skolan då erfarenhet i dagens samhälle är bättre än en sketen gymnasieexamen. Du kanske har någon talang du annars kan dra in stålars på. Jag hade lätt dragit utomlands och gått någon bartender utbildning och hankat mig fram på det ett par år skolan är mycket överskattad.
Gymnasiet är bara bra för dom som vill läsa vidare då dom blir nått och inte bara har lallat bort 3 år av sitt liv. Jag stack en sväng till Norge och jobbade skit lätt att få jobb bra betalt lätt med boende dock inte billigt att bo själv men kan råda dig att åka dit och söka jobb stanna 6-12 månader och då har du skaffat dig kunskaper och en hel del pengar för att åka tillbaka till moder svea och söka jobb hemma.
Senast redigerad av seux 2011-08-01 kl. 17:30.
Citera
2011-08-01, 17:35
Medlem
Grfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seux
Nej det spelar inte så stor roll om du hoppar av skolan det är en myt men du får då böja på botten av något företag för att sen klättra uppåt jag tror själv det kan vara ett bättre alternativ än skolan då erfarenhet i dagens samhälle är bättre än en sketen gymnasieexamen. Du kanske har någon talang du annars kan dra in stålars på. Jag hade lätt dragit utomlands och gått någon bartender utbildning och hankat mig fram på det ett par år skolan är mycket överskattad.
Gymnasiet är bara bra för dom som vill läsa vidare då dom blir nått och inte bara har lallat bort 3 år av sitt liv.
Men är jag över 18år och jag går inte i skolan visst hjälper vell soc mej då?
Till en början iaf, vill inte leva på soc, Skaffar hellre ett jobb men måste ju börja någonstans?
Var dit med min mamma för 6månader ungefär för att lösa de med boendet men då fick jag ingen hjälp och skolan bara gick mer och mer åt helvete...
Citera
2011-08-01, 17:53
Medlem
hippiehatarns avatar
Tror inte att det blir lätt att fixa jobb utan gymnasieutbildning men det finns väl nån myndighet som hjälper folk med sånt? Mitt råd är dock att härda ut, det kommer bli mycket lättare i längden om du fixar fullständigt betyg.
Lite offtopic men varför skyller du så mycket på din mammas "make"?
Citera
2011-08-01, 19:05
Medlem
Grfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippiehatarn
Tror inte att det blir lätt att fixa jobb utan gymnasieutbildning men det finns väl nån myndighet som hjälper folk med sånt? Mitt råd är dock att härda ut, det kommer bli mycket lättare i längden om du fixar fullständigt betyg.
Lite offtopic men varför skyller du så mycket på din mammas "make"?
för att de är pga han jag inte bor hos mamma längre och pga han så har inte heller mamma eller pappa delat på en lägenhet åt mej, Föräldrana är skyldiga att ordna bostad och försörja en så länge man är under 21 och går i skolan! Det största problemet sitter vell i vart jag ska bo, Och det ända sättet att lösa de på då är att sluta skolan. Eller att gå om ett år till och flytta runt hos kompisar i 2år till sen tar man studenten.
Senast redigerad av Grf 2011-08-01 kl. 19:08.
Citera
2011-08-01, 19:11
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grf
för att de är pga han jag inte bor hos mamma längre och pga han så har inte heller mamma eller pappa delat på en lägenhet åt mej, Föräldrana är skyldiga att ordna bostad och försörja en så länge man är under 21 och går i skolan!

Hur kan din mammas make påverka att din pappa inte har något boende åt dig?
Citera
2011-08-01, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seux
Nej det spelar inte så stor roll om du hoppar av skolan det är en myt men du får då böja på botten av något företag för att sen klättra uppåt .

Nja, vissa klarar säkert av att "klättra" men statistiken visar på annat, att hoppa av gymnasiet leder i de allra, allra flesta fall till en rejält trist tillvaro.

Av det jag läst av TS inlägg verkar han/hon inte ha en aning om vad han/hon vill i framtiden och det bådar inte gott.

Till Ts är det bästa rådet att hålla dig kvar i skolan tills du kommit underfund med vad du vill. Skitsamma om du åker på ig:n eller vad som helst, betygen blir trots allt inte bättre av att du hoppar av. Hade inte sagt något om du skaffat dig ett jobb på Konsum eller vad som helst, men just nu verkar du enbart göra bort dig till ingen nytta.

Ok, är du mobbad kan jag fatta varför du vill bort... Men ändå, du verkar inte vara en problemlösare av stora mått.

Att skylla ditt misslyckade liv på din morsas kille är inget du gynnas av. Nej, ta dig i kragen och bli något.
Citera
2011-08-01, 19:38
Bannlyst
gå till arbetsförmedlingen
Citera
2011-08-01, 19:58
Medlem
Glastonburys avatar
Hoppade också av gymnasiet pga depression och har suttit hemma hur länge som helst nu (halvår, länge för att göra absolut ingenting om dagarna enligt mig). Ska gå till arbetsförmedlingen nu på fredag faktiskt och hoppas det kan lösa sig med något skitjobb. Du kan alltid läsa upp betygen året du fyller 20 och sedan komma in på högskolor via dem.

Det är verkligen inte omöjligt att komma in på utbildningar på det sättet. Hellre att du mår bra och får jobba lite, sedan pluggar när du har ork till det igen, än att du plågas på gymnasiet bara för att få några halvbra betyg.

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in