Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-01, 14:24
  #1
Medlem
Jag är extremt dålig på att komma ihåg hur folk ser ut. Jag är även dålig på att komma ihåg namn.

Började på en ny arbetsplats nyligen och fick gå en runda och hälsa på alla mina medarbetare. Jag sträcker fram handen och hälsar på alla, och helt plötsligt skrattar en av personerna till och säger "men du hälsade ju nyss på mig, fast i rummet intill!"... pinsamt!

Sånt händer hela tiden. Det värsta är väl personer som jag verkligen borde känna igen, typ bästa kompisens kille, min pojkväns föräldrar och syskon, medarbetare och sånt.

Jag har börjat inleda med frasen "Har vi träffats?" för att safea, för om man inte har det kan man ju säga att personen verkar bekant ändå, och om man har träffats verkar man kanske bara lite glömsk.

Jag kan glömma hur personen ser ut bara den går ut ur rummet och kommer in igen, och personer som jag vet att jag har träffat flera gånger kan jag försöka komma ihåg ansiktet på men det är bara luddigt.

Är det någon mer som har samma problem?
Nån som vet hur man löser det?
Citera
2011-08-01, 14:29
  #2
Medlem
Judeschweins avatar
Öva upp ditt minne kanske? Spela memory och grejer!


Sen gör det väl ingenting om du råkar hälsa en extra gång? Bara att skratta lite och skämta bort det med nån bortförklaring.
__________________
Senast redigerad av Judeschwein 2011-08-01 kl. 14:33.
Citera
2011-08-01, 14:37
  #3
Medlem
Jag känner igen mig men jag har inte problem med att känna igen folk. Jag vet precis vilka de är men kan inte sätta namn på personen. Namnet är som försvunnet...

Allra värst är det på nya jobb när man förväntas lära sig sina medarbetares namn ganska fort, men pga att det är så många kan det bli väldigt svårt. Jag brukar inrikta mig på endast ett par stycken till att börja med...
Citera
2011-08-01, 14:40
  #4
Medlem
Kan nog inte relatera till ditt problem då jag är raka motsatsen till dig, har jag hälsat på någon i vare sig nyktert eller onyktert tillstånd så kommer jag ihåg namn och känner igen personen i fråga hur bra som helst.

Dock skulle jag nog satsa på att träna upp minnet så som i tidigare inlägg.
Citera
2011-08-01, 14:42
  #5
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag har liknande problem och jag är lärare. Förra året hade jag 500 elever så det var ju inte lätt. En sak man kan tänka på är att vara väldigt närvarande när man presenteras för några. Det gäller att i den stunden upprepa för sig själv vad de hette och kanske försöka associera namnen till något eller några som man redan känner. Problemet med att som lärare inte kunna elevernas namn (eller kollegornas) är ju att man kan anses vara ointresserad och oengagerad vilket ju inte är fallet.
Citera
2011-08-01, 14:44
  #6
Medlem
Det är sant, mitt minne är överlag ganska dåligt, men det känns som att detta är det största minnesrelaterade problemet.

Skulle det påverka ansiktsigenkänningen att spela typ memory eller öva på olika andra sätt?
Citera
2011-08-01, 14:46
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ponnyklubben
Det är sant, mitt minne är överlag ganska dåligt, men det känns som att detta är det största minnesrelaterade problemet.

Skulle det påverka ansiktsigenkänningen att spela typ memory eller öva på olika andra sätt?

Skulle kunna funka tror jag. Annars kan du ju göra en annan variant där du skriver namn på lappar som du sedan ska para ihop med bilder på personer/personers ansikten. Så kan du ju bara plugga in viktiga personer så som "bäst kompisen pojkvän" med mera.
Citera
2011-08-01, 14:47
  #8
Medlem
Namn är mycket enklare då det går att associera namnet man just hört med andra med samma namn eller att det låter som ett annat ord.

Exempelvis Petter - heter samma sak som den där rapparen. Och så kanske man kommer ihåg det nästa gång, ja just ja, Mikrofonkåt-Petter!
Citera
2011-08-01, 14:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Styxo
Skulle kunna funka tror jag. Annars kan du ju göra en annan variant där du skriver namn på lappar som du sedan ska para ihop med bilder på personer/personers ansikten. Så kan du ju bara plugga in viktiga personer så som "bäst kompisen pojkvän" med mera.

Det kan nog funka ganska bra, förutom med dom som man inte har bilder på, typ gamla människor. De flesta finns ju annars på facebook!
Där kanske man kan sätta sig och öva lite. Typ kolla upp olika viktiga människor och kolla igenom alla bilder och försöka lägga märke till olika drag.

Tyvärr så glömmer jag snabbt hur folk ser ut om jag inte tänker på dom så ofta, typ exets familj eller så, och ofta hälsar folk på mig som jag inte har nån aning om vem dom är.
Citera
2011-08-01, 14:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ponnyklubben
Det kan nog funka ganska bra, förutom med dom som man inte har bilder på, typ gamla människor. De flesta finns ju annars på facebook!
Där kanske man kan sätta sig och öva lite. Typ kolla upp olika viktiga människor och kolla igenom alla bilder och försöka lägga märke till olika drag.

Tyvärr så glömmer jag snabbt hur folk ser ut om jag inte tänker på dom så ofta, typ exets familj eller så, och ofta hälsar folk på mig som jag inte har nån aning om vem dom är.

Ah jo det blir ju lite svårare med folk man inte ser så ofta, i värsta fall får man väl plugga på lite extra innan något större familjerelaterat event (läs: högtider)

Haha nä jag vet inte riktigt så noga om det håller i längden att göra så, spånar bara lite.
Citera
2011-08-01, 15:44
  #11
Medlem
KiaWs avatar
Får jag fråga:
Har du problem med att orientera dej (dåligt lokalsinne), men har alltid haft lätt för språk (stort ordförråd)
Citera
2011-08-01, 15:52
  #12
Medlem
Smygvinkels avatar
Låter lite som ett släng av Prosopagnosia, ett syndrom där man inte kan komma ihåg ansikten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback