2012-04-06, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ja, du hamnar i en speciell kö som går före samtliga andra sökande som inte har ett sparkonto där. Sedan rangordnas man internt i denna kön efter hur mycket pengar man har på sparkontot.

Jag stoppa in 10 000 kr på sparkontot och fick gå på alla tre visningar jag anmälde intresse till (dom tar 5 st till en visning) och den sista lägenheten fick jag. Totalt tog det ca 2 månader från att jag anmälde mig på Akelius hemsida tills jag fick en lägenhet. Detta i Malmö.

Vilket typ av konto sparade du i då? 12 månaders?
Citera
2012-04-07, 00:21
Medlem
Skulle aldrig någonsin spara i något utan insättningsgaranti. Och dessutom bara få 5% för det, helt orimligt. Och 50k max? Vem i helvete skulle vara intresserad av något sådant!?
Citera
2012-04-07, 10:49
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skulleintetrodet
Skulle aldrig någonsin spara i något utan insättningsgaranti. Och dessutom bara få 5% för det, helt orimligt. Och 50k max? Vem i helvete skulle vara intresserad av något sådant!?

Att spara en skitsumma som 50000kr där med 5% ränta ger ju bara 500kr mer innan skatt per år än att spara hos en bank med insättningsgaranti.
Jag vet att man går före i deras bostadskö om man har sparande hos dom och det är väl enda anledningen till att någon sparar hos Akelius.
Citera
2012-04-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attilam
Vilket typ av konto sparade du i då? 12 månaders?
Jag hade pengarna på 4% kontot, tog ut pengarna direkt när jag hade fått lägenheten.
Citera
2012-04-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Att spara en skitsumma som 50000kr där med 5% ränta ger ju bara 500kr mer innan skatt per år än att spara hos en bank med insättningsgaranti.
Jag vet att man går före i deras bostadskö om man har sparande hos dom och det är väl enda anledningen till att någon sparar hos Akelius.

Är det värt det? Att tjäna 500kr!? aldrig i helvete, ett jävla skämt om du frågar mig. Före i bostadskön? Vad menas med det? Vad får man då, förtur till en hyresrätt i Linköping eller vad?

Skulle hellre investera mina 50k i Lundbergs som just äger bland annat hyresfastigheter över hela Sverige. Lundbergs har avkastat 15% per år, inklusive utdelningar det senaste 15åren.
Citera
2012-04-14, 14:15
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Är det värt det? Att tjäna 500kr!? aldrig i helvete, ett jävla skämt om du frågar mig. Före i bostadskön? Vad menas med det? Vad får man då, förtur till en hyresrätt i Linköping eller vad?

Jag skulle aldrig spara en krona där, Vart lägenheterna är har jag ingen aning om och är inte intresserad att veta.
Citera
2012-04-15, 11:48
Medlem
Citat:

Skulle hellre investera mina 50k i Lundbergs som just äger bland annat hyresfastigheter över hela Sverige. Lundbergs har avkastat 15% per år, inklusive utdelningar det senaste 15åren.
Allmännyttan i Malmö har ca 3-5 år bostadskö beroende på var i stan man söker, stoppar man in en slant på Akelius kan man få lägenhet inom veckor, i mina och många andras ögon är bara det värt risken att förlora en 20 000 kr. Man tar en större risk ifall man tar miljonlån för en bostadsrätt...
Citera
2013-01-04, 01:50
Medlem
Hur skulle ni gradera risken i att spara hos Akelius spar?

Med tanke på att de inte har insättningsgaranti och att boksluten ser smått dystra ut?
Citera
2013-01-04, 02:56
Medlem
5,5% på 12mån kontot. 12 mån uppsägningstid, 4,25% ränta under uppsägningstiden.

Hur ska man tolka detta?

Löper inte kontot ut efter 12 mån? Eller måste jag, om jag vill ha pengarna om 12mån göra en uppsägning direkt, och därigenom endast få 4,25% under 2013?
Citera
2013-01-04, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
5,5% på 12mån kontot. 12 mån uppsägningstid, 4,25% ränta under uppsägningstiden.

Hur ska man tolka detta?

Löper inte kontot ut efter 12 mån? Eller måste jag, om jag vill ha pengarna om 12mån göra en uppsägning direkt, och därigenom endast få 4,25% under 2013?

Precis du måste göra ett uttag direkt och då får du pengarna om 12 månader och räntan kommer endast vara 4,25%, dessutom kan denna ränta ändras under uttagstiden.
Citera
2013-01-04, 10:05
Medlem
TripleXLs avatar
Näe. Det är ingen som sparar där.
Citera
2013-01-04, 10:52
Medlem
Jo jag, har ett fullt 4% konto som jag är nöjd med
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera