• 1
  • 2
2011-07-31, 23:31
Medlem
Ett fastighetsbolag som ger 5% ränta på ett sparkonto med 12månaders uppsägningstid.
Förstår inte riktigt om det är ett fasträntekonto där man måste låsa pengarna i 12 månader, eller om man kan månadsspara där?
Citera
2011-07-31, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jimbop
Ett fastighetsbolag som ger 5% ränta på ett sparkonto med 12månaders uppsägningstid.
Förstår inte riktigt om det är ett fasträntekonto där man måste låsa pengarna i 12 månader, eller om man kan månadsspara där?
Rekommenderar att du kollar in IKANO BANKEN i stället om du nu inte är allergisk mot IKEA
Citera
2011-07-31, 23:39
Medlem
2,45% ränta där. Alltså hälften mot akelius. Varför rekommenderar du IKANO så varmt då?
Citera
2011-07-31, 23:55
Bannlyst
Citat:
2,45% ränta där. Alltså hälften mot akelius. Varför rekommenderar du IKANO så varmt då?
Nä det finns andra konton också men då binder du pengarna, men vid behov kan du ta ut dom ändå,visserligen förlorar du då ränta.
Har du kollat upp att där du tänker sätta pengarna att dom har bankgaranti?
Akelius har ju några gånger också varit ute på hal is, för att uttrycka sig försiktigt
Citera
2011-07-31, 23:56
Bannlyst
Citat:
ja varmt och varmt gav dig ett förslag, det är dina pengar dom gör du vad du vill med, jag vet dock vad jag inte skulle göra.
Lycka till med din investering
Citera
2011-08-01, 00:02
Medlem
perfas avatar
Han hade en specifik fråga och du svarar med att rekommendera en annan bank?

Ja. 5% räntekontot är låst i 1 år (precis fått mina lösta). Du kan göra uttag tidigare än tolvmånader men då måste du betala avgift (några hundra tror jag, äter snabbt upp din ränta).

Fungerat bra för mig, men tänk på att du har ingen insättningsgaranti. Därför har de högre ränta än andra tjänster. mer risk, mer förtjänst.

Lycka till!
Citera
2011-08-01, 00:04
Medlem
Det står att de inte omfattas av insättningsgarantin. Då gäller det att se upp kanske. Fast det bostadsbolaget är ju näst störst i malmö, och har funnits i 50 år typ. På hemsidan står det att de gick med miljardvinst 2010, ska satsa på renoveringar och köpa på sig fler lägenheter, och skänkte en miljon till katastrofarbetet i Haiti. Så det ser ju inte ut att knaka i fogarna om man får lita på det de själva skriver på hemsidan. Men du hade hört annorlunda? Det kanske var MKB du hörde om? De är väl alltid i blåsväder.
Citera
2011-08-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perfa

Ja. 5% räntekontot är låst i 1 år (precis fått mina lösta). Du kan göra uttag tidigare än tolvmånader men då måste du betala avgift (några hundra tror jag, äter snabbt upp din ränta).

Fungerat bra för mig, men tänk på att du har ingen insättningsgaranti. Därför har de högre ränta än andra tjänster. mer risk, mer förtjänst.

Lycka till!

Jaså låst? Kan jag inte sätta in fler pengar på samma konto? Bara en stor summa och vänta ett år? Jag tolkade det som att uppsägningstiden var 12 månader bara
Citera
2011-08-01, 00:23
Medlem
STarkmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perfa

Lycka till!

Sparade pengar där ett tag och jag tror avgiften för ett snabbuttag är typ 2% men minst 200 kr. Satte in några tusen på ett 4-månaders konto i hopp om att få förtur i bostadsköerna, det sket sig
Citera
2011-08-01, 00:34
Medlem
Wheeler88s avatar
Som hyresvärdar ska de iaf. inte vara något att ha , inte från den staden jag är ifrån, de har oftast de sunkigaste och nergånga fastigheterna i staden och dåligt rykte har de i min stad också. De snålar med verkligen allting när det gäller fastigheter, de lyxar alltså inte till tillvaron, snåla in på småsaker ska de också vara bra på. Tänkte bara ge information om vad jag vet många tycker om bolaget.
Citera
2011-08-01, 01:02
Medlem
Citat:
Det står att de inte omfattas av insättningsgarantin. Då gäller det att se upp kanske. Fast det bostadsbolaget är ju näst störst i malmö, och har funnits i 50 år typ. På hemsidan står det att de gick med miljardvinst 2010, ska satsa på renoveringar och köpa på sig fler lägenheter, och skänkte en miljon till katastrofarbetet i Haiti. Så det ser ju inte ut att knaka i fogarna om man får lita på det de själva skriver på hemsidan. Men du hade hört annorlunda? Det kanske var MKB du hörde om? De är väl alltid i blåsväder.

Har skrivit samma sak i en rad andra trådar redan och akelius spar och akelius fastigheter är två helt olika bolag. När du sätter in pengarna på akelius spar har du ungefär noll säkerhet från fastigheterna.
Citera
2011-08-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lackmuspapper
Rekommenderar att du kollar in IKANO BANKEN i stället om du nu inte är allergisk mot IKEA
Finns ingen anledning att ha pengarna hos Ikano. Finns många andra aktörer som har insättningsgaranti och erbjuder högre sparränta.
Vill du binda: Bluestep
Vill du inte binda: Nordax Finans, Time Finans eller Collector
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här