2011-08-01, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Finns ingen anledning att ha pengarna hos Ikano. Finns många andra aktörer som har insättningsgaranti och erbjuder högre sparränta.
Vill du binda: Bluestep
Vill du inte binda: Nordax Finans, Time Finans eller Collector
Givetvis var och en sätter sina pengar där han vill, jag gav bara ett förslag
Citera
2011-08-01, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lackmuspapper
Givetvis var och en sätter sina pengar där han vill, jag gav bara ett förslag
Jo men det var ett dåligt förslag vilket jag påpekade.
Citera
2011-08-01, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Jo men det var ett dåligt förslag vilket jag påpekade.
Vad du påpekade bryr jag mig inte så mycket om, och om du tror att jag ska ordbajsa med dig här så tar du allt fel, för min del kan du dra åt h.......
Citera
2011-08-01, 16:39
Medlem
perfas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimbop
Jaså låst? Kan jag inte sätta in fler pengar på samma konto? Bara en stor summa och vänta ett år? Jag tolkade det som att uppsägningstiden var 12 månader bara

Du, det vet jag inte helt. Jag satte in 50k på en bräda och höll i ett år. Kanske går att sätta in flera små omgångar.

Citat:
Ursprungligen postat av STarkman
Sparade pengar där ett tag och jag tror avgiften för ett snabbuttag är typ 2% men minst 200 kr. Satte in några tusen på ett 4-månaders konto i hopp om att få förtur i bostadsköerna, det sket sig

Jag blev erbjuden många lägenheter (också ett skäl till varför jag sparade där) men vi fick bättre i annat område.
Citera
2012-03-20, 21:48
Medlem
Akelius Spar AB

Funderade på att sätta in lite pengar hos Akelius Spar AB, men då dom inte har någon insättningsgaranti så kollade jag upp dom hos proff.se

http://www.proff.se/nyckeltal/akeliu.../-/5566188123/

Känns ju inte direkt jättetryggt med dessa siffror, vad tror ni?
Citera
2012-03-20, 22:00
Medlem
kiwigurkas avatar
Jag tror det är ganska lugnt med tanke på att dom ägs av Akelius fastigheter, nackdelen är att man kan sätta in max 50 000 kr.

http://www.proff.se/foretag/akelius-...er/10017089-1/

Dessutom har dom guldsigill hos UC:

"Riskklass 5 - Guldsigill
Företaget bedöms ha högsta kreditvärdighet.
99,76% eller större sannolikhet till överlevnad."
Citera
2012-03-20, 22:52
Medlem
Johan_08s avatar
Det dom kan göra är att när dom fått in antal miljarder är att dom tar pengarna och sticker, i stort sett.
Eller har jag fel?

Nu är ju frågan om dom skulle göra det, men Akelius har ju alltid varit lite fula.
Citera
2012-04-01, 11:53
Medlem
Jag är i desperat behov av boende i centrala Malmö och såg Akelius förtur i boende kön, men fungerar den i praktiken?
Citera
2012-04-01, 14:58
Medlem
För att att sätta in över 50 000kr ska man använda deras andra bolag, akelius invest som är registrerat på bahamas. Ni når dom på akelius.com. Man slipper även att betala skatt på intjänad ränta här

Det känns väl ändå ganska säkert att ha pengarna hos akelius så länge fastighetsmarknaden inte kraschar, när man märker att bubblan är påväg att spricka ordentligt kan man plocka ur sina pengar kanske. Känns annars som en säker bransch när räntan är på denna nivå, för några hyressänkningar är ju knappast påväg:P
Citera
2012-04-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Jag är i desperat behov av boende i centrala Malmö och såg Akelius förtur i boende kön, men fungerar den i praktiken?

Fungerade för oss. Vi bodde tidigare i en hyresrätt som akelius hade. Var i samma sits som du. Vi maxade ett akelius spar konto. Stod i deras kö i tre dagar, fick gå på visning och skrev på avtalet veckan efter. Du får ju förtur, det ljuger dom ju inte om, sen är det slumpen som avgör om du eller någon annan får lägenheten ifall fler akelius spar kunder söker. Det var bara vi som var sparkunder och sökte vår lägenhet.
Citera
2012-04-01, 21:11
Medlem
Tackar för ovanstående svar! Får bli att slå dem en signal imorgon och se vad som händer... Var en riktigt trevlig lägenhet ute redan nu som man drömmer om!
Citera
2012-04-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Ja, du hamnar i en speciell kö som går före samtliga andra sökande som inte har ett sparkonto där. Sedan rangordnas man internt i denna kön efter hur mycket pengar man har på sparkontot.

Jag stoppa in 10 000 kr på sparkontot och fick gå på alla tre visningar jag anmälde intresse till (dom tar 5 st till en visning) och den sista lägenheten fick jag. Totalt tog det ca 2 månader från att jag anmälde mig på Akelius hemsida tills jag fick en lägenhet. Detta i Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in