• 1
  • 2
2011-07-30, 17:03
Medlem
Jag har bestämt mig för att börja grilla mkt framöver när jag kommit på hur smidigt det egentligen är med en gasolgrill.
Klotgrillar är bökiga och elgrillar smakar illa, det är min åsikt och den står fast.

Men, vilken ska man köpa? Det är ju bra läge att köpa nu när det reas ut.
Eftersom att det är min första grill någonsin så vet jag inte hur ofta jag kommer grilla (tror det kommer bli några ggr i veckan iaf dock), jag vet inte hur stor jag behöver heller.

Var förbi Rusta och där hade dom en som såg helt ok ut för 500kr!
Är det något att ha tro? Ev att man köper en sådan, kör på den ett år och sen kanske köper en ny om den inte visar sig hålla måttet?
http://www.rusta.se/gasolgrill_classic_cp62351110.html
Det står iof att regulatorsats behöver man köpa till. Vad kan det kosta?
Något mer som kan tillkomma förutom själva gasoltuben då förstås?

Rusta har även 2 mer avancerade modeller förr 1000kr resp 1500kr (alla är redan sänkta 50% i pris).

Alternativet är ju en Weber vilket verkar vara ett väl ansett märke.
Hittar denna på Elgiganten för 1790kr vilket känns som ett bra pris.
Regulator och slang medföljer tydligen också.
Nackdelen som jag ser är att det inte är ngt skåp under så att man kan gömma tuben.
Vad tror ni om denna i övrigt?
http://www.elgiganten.se/product/hem...irit-e210-open

Sist så hittade jag en Landmann också som ser ok ut, 1890kr men då tillkommer regulatorsats.
http://www.elgiganten.se/product/hem...-cronos-12771a
Den är snygg och har 3 brännare.

Vad tror ni om ovanstående?
Vad mer bör man tänka på?
Kan man till och med hoppas på att priserna går ner ytterligare snart?
Citera
2011-07-30, 17:16
Medlem
Saunapowers avatar
Har en Weber Spirit 310 (med luckor). Riktigt nöjd med den. Dock ska gasoltuben aldrig gömmas bakom luckorna, det är för övrig förvaring. Gasoltuben ska av säkerhetsskäl stå fritt. Tyckte 1790 kr för din Weber var ett riktigt bra pris. Pyntade en 4-4.500 kr för min. Att ha ett bra överdrag till grillen kan vara bra, samt att en liten fylld kompositflaska typ PK5 kostar lite över 1.000 kr...
Senast redigerad av Saunapower 2011-07-30 kl. 17:23.
Citera
2011-07-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saunapower
Har en Weber Spirit 310 (med luckor). Riktigt nöjd med den. Dock ska gasoltuben aldrig gömmas bakom luckorna, det är för övrig förvaring. Gasoltuben ska av säkerhetsskäl stå fritt. Tyckte 1790 kr för din Weber var ett riktigt bra pris. Pyntade en 4-4.500 kr för min. Att ha ett bra överdrag till grillen kan vara bra, samt att en liten fylld kompositflaska typ PK5 kostar lite över 1.000 kr...

Okej, ser att 310 som du har kostar rejält mkt mer, minst 4500kr vad jag kan se.

Har du aldrig tuben bakom luckorna?
Står den alltid jämte grillen oavsett om du grillar eller ej?

Överdrag är att rekommendera? Är dom inte gjorda för att klara sol, vind och vatten då?
Citera
2011-07-30, 17:45
Medlem
Saunapowers avatar
Har alltid gasoltuben bredvid grillen. Jag har aldrig haft någon glädje av förvaringsutrymmet under grillen, därav tyckte jag ditt Weber alternativ var prisvärt samt att den blir lättare att tvätta ur. Det går säkert bra utan överdrag, men sol,vind och vatten gör sitt. Min Weber kolgrill låter jag stå utan skydd...
Citera
2011-07-30, 22:27
Medlem
om du bestämmer dig för att köpa weber kan jag ju tipsa om att skaffa campingkort först. 140 spänn kostar ett kort, sen kan du få typ 1500 kr rabatt. värt ändå camping.se
Citera
2011-07-30, 23:54
Medlem
GreenStuffs avatar
Allt är väl frågan om behov & förväntningar.... men, jag kan rekommendera Weber...har själv en Genesis & är väldigt nöjd (inne på 2á säsongen). Som sagt tidigare i tråden så skall man definitivt köpa till ett överdrag för att skydda mot regn & sol.

Den initiala kostnaden för grill, överdrag & gasoltub blir ju en del.... men sedan är det ju bara kostnad för gasolen (& maten ) som tillkommer.

Det ÄR skillnad på billiga typ "Rusta" gasolgrillar & dyrare "märkes" grillar....
Lövtunn plåt, dålig kvalitet på brännarna osv...

I Sverige så är utbudet på märkesgrillar inte så stort & Weber har ett väldigt stort övertag...tillbehör & reservdelar är mao lätta att få tag på.

Köpa begagnat är ju oxå ett alternativ....
Citera
2011-07-31, 00:07
Medlem
Pyzkos avatar
Tycker du ska köpa en weber Pappa köpte en weber klotgrill 47cm för 15+ år sen och den har hållt till i somras då de ena benet losade för att skruvarna rostade sönder men den har funkat utmärkt och då har den ändå stått ute sommar som vinter sen han köpte den utan överdrag
Så tycker du ska köpa en weber då du kommer ha nytta av den lång tid framöver
Citera
2011-07-31, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saunapower
Har alltid gasoltuben bredvid grillen. Jag har aldrig haft någon glädje av förvaringsutrymmet under grillen, därav tyckte jag ditt Weber alternativ var prisvärt samt att den blir lättare att tvätta ur. Det går säkert bra utan överdrag, men sol,vind och vatten gör sitt. Min Weber kolgrill låter jag stå utan skydd...

Om det är så att du inte haft något större glädje av förvaringsutrymmet under grillen så känns det precis som du skriver oerhört prisvärt med 1790kr hos elgiganten.
Men, det luriga är ju att det inte ens verkar vara något kampanjpris hos elgiganten, kostar den verkligen 1790 i ord. pris tänker jag?

Såg att ett överdrag kostar 750kr ca som billigast, ganska saftigt med tanke på att det är nästan 50% av kostnaden för hela grillen
Men det är det nog värt ändå.
Citera
2011-07-31, 05:17
Medlem
GreenStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Om det är så att du inte haft något större glädje av förvaringsutrymmet under grillen så känns det precis som du skriver oerhört prisvärt med 1790kr hos elgiganten.
Men, det luriga är ju att det inte ens verkar vara något kampanjpris hos elgiganten, kostar den verkligen 1790 i ord. pris tänker jag?

Såg att ett överdrag kostar 750kr ca som billigast, ganska saftigt med tanke på att det är nästan 50% av kostnaden för hela grillen
Men det är det nog värt ändå.

Jo, priserna på överdragen är oförskämt dyra...men, det är alla weber tillbehör. Anledningen till att jag valde att köpa just Webers överdrag var att kvaliteten på de billigare noname överdragen som finns att köpa i Sverige & utlandet (som jag sett) är för dåliga. Med tanke på att min grill med gasoltub gick på strax över 10k så var 900kr ändå relativt överkomligt.

Angående Webern du hänvisar till på Elgiganten....
Mitt tips är att om du ändå skall slå till på en gasolgrill.... att välja en med minst tre st brännare ... då det blir lättare för dig att köra indirekt grillning då du stänger av mittenbrännaren.
Citera
2011-07-31, 15:48
Medlem
Dennos avatar
Satsa på kvalitet, du kommer inte ångra dig. Med dålig utrustning så blir grillandet en pina.
Citera
2011-07-31, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Jo, priserna på överdragen är oförskämt dyra...men, det är alla weber tillbehör. Anledningen till att jag valde att köpa just Webers överdrag var att kvaliteten på de billigare noname överdragen som finns att köpa i Sverige & utlandet (som jag sett) är för dåliga. Med tanke på att min grill med gasoltub gick på strax över 10k så var 900kr ändå relativt överkomligt.

Ja kostar grillen 10k så är 900 inte så mkt, annat när den kostar 1900 kanske
Skämt åsido, ev kanske man får tag på ngt billigare begagnat.

Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Angående Webern du hänvisar till på Elgiganten....
Mitt tips är att om du ändå skall slå till på en gasolgrill.... att välja en med minst tre st brännare ... då det blir lättare för dig att köra indirekt grillning då du stänger av mittenbrännaren.

Indirekt grillning innebär vad? Har sett det någon annanstans också men är inte riktigt med på vad som menas med det.
Citera
2011-07-31, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Indirekt grillning innebär vad? Har sett det någon annanstans också men är inte riktigt med på vad som menas med det.

Indirekt grilling är att man inte har någon glöd/brännare igång precis under maten som tillagas och normalt sett kör man då med stängt lock för att skapa en ugnseffekt. Då kan man tillaga maten långsamt och man undviker att bränna köttet eftersom temperaturen blir lägre just där maten befinner sig.

Så, man kan exempelvis bryna köttet över redig glöd och sen förpassa det till sidan och låta den lägre värmen göra resten av jobbet. Köttet blir saftigare och mörare och det är _mycket_ enklare att undvika brända skosulor.

Metoden lämpar sig särdeles väl om man vill tillaga större bitar kött. Jag har i princip helt gått över till hela stycken som grillas varsamt på låg värme under lång tid... körde exempelvis en lammfiol för några dagar sedan.. den fick gå färdig på 100-150 grader indirekt värme. Det tog ju sina 4 timmar eller så men resultatet var väl värt att vänta på. Tyvärr skedde detta på en gasolare utan rök-attiraljer men då jag var på besök hos svärfarsan så fick det duga..
Senast redigerad av Groggen123 2011-07-31 kl. 22:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in