Citat:
Ursprungligen postat av
RetardedHaT
Det är många som tror att vanlig abstinens är akut abs då dom aldrig varit med om någon av dom, akut abs känns i princip som att du kommer dö, vanlig abs är bara förjävligt och gör ont, tror inte heller dom ljuger men använder fel uttryck om dom nu inte IVade det, då skulle dom hamna i akut abs.
Och ja, det är rekommenderat för läkare att skriva ut targiniq pga mindre missbruks potential men man ska inte byta ut oxy till targiniq tvärt, isåfall sänker man dosen med 5-10mg oxy per vecka och ersätter det med samma dos targiniq för att gå ner i dos mer, något som flera läkare inte har någon aning om tyvärr.
Förövrigt så suger targeniqs smärtlindring kontra oxy, vissa har tur och får läkare som vet vad dom gör och vissa inte, antar att du och jag har haft tur!
Ursäkta om texten är lite konstigt skriven, har precis vaknat så är lite dålig på att formulera mig.
Det gäller att själv vara påläst om vad man stoppar i sig, åtminstone om det är ”starkare” grejer.
Min gamla läkare trodde ex att ”Oxycodone Actavis” var depot, och det tog mig över en månad av förklaring att få henne att inse att det är det inte 😂..!!
Hon menade dels på namnet ”Oxycodone”, och där förklarade jag att visst det är missvisande eftersom alla andra piller som heter ”Oxycodone” är just depot, förutom dessa och ”G.L”.
Och får man recept på OxyNorm kan man få erbjudande om att välja mellan dessa olika på apoteket beroende på vilket märke som är billigast för stunden.
Och sedan dels för att om man läser på landstingets hemsida (tror jag det var), så står det faktiskt fel!
Där listas ”Oxycodone Actavis” som en depottablett, det står även att man som läkare ska vara noga med att läsa på när man förskriver detta preparat eftersom ”namnen och stavningen på dessa preparat är snarlika”.
Så jag fick i princip skriva en ”förklaringsmodell” på flera A4 till henne, och printa ut skärmdumpar från min receptsida i apoteksappen, dvs jag valde då mitt recept på ”Ox Actavis” och klickade upp vilka andra märken jag där blev erbjuden i utbyte, vilket var just ”G.L” och ”OxyNorm”.
Tog även med en frpk OxyNorm som jag hämtat ut på apoteket på mitt ”Actavis”recept, där jag visade datum etc så hon såg att det stämde med hennes förskrivning.
Samt skrev ut länken till medicinen på FASS hemsida, och stod sedan bakom henne när hon sökte efter den på datorn..
Allt som allt la jag ner mer än en månad på att få henne att begripa detta!
Eftersom hon envisades med att skriva ut dessa i tron att det var depot och hon tyckte det var konstigt att jag inte höll mig smärtstillad dygnet runt på den dos jag fick av dom..🙇🏼♀️
Till slut trillade dock poletten ner (om än motvilligt), men hon erkände aldrig att hon faktiskt hade fel..
Hon hänvisade till landstingets sida och att det ju ”står där att det är långtidsverkande tabletter”..suck..
Därefter håller jag alltid koll, och läser på om vad det är jag får utskrivet.
Nu har jag dock en ny läkare som har bra koll på vad hon ger mig, men detta tjafset med henne glömmer jag aldrig.
Har även varit med om att en läkare på akuten trott detsamma, dvs att Actavis var korttidsverkande, denne blev istället förbannad när jag påpekade att han hade väldigt fel och att Actavis inte kommer hjälpa mig mer än för stunden.
Men det är en annan historia, som visserligen ledde till rätt tråkiga konsekvenser.