Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-15, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
5 mg oxikodon känner du knappt av utan smärta, med smärta är det helt lönlöst att försöka knarka på.

Nu tog jag bara 5mg en gång, i övrigt var det 10mg Targiniq var 3 eller 4 timma, minns inte schemat exakt. Hade iaf fått en uppfattning att man skulle uppleva något, då alla pratar så mycket om hur beroendeframkallande det är.
Citera
2024-09-15, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
Man känner inte nått nice under 10mg, inte ens på 10mg skulle jag vilja säga utöver att smärtan lättar lite, som WP52 skrev. Just taginiq innehåller nalaxon vilket är ett motgift mot opiater/opioder vilket gör det ännu sämre och hämmar effekten på dina snabbverkande (oxynorm).

Tar du 20-40mg oxynorm utan targiniq kommer du bli tvärskön. Se till att inte börja dagen med targiniq om du vill få så stor effekt som möjligt. Bara börja med normen sen kan du slänga i dig targiniq ca 15-20 min efter så börjar den kicka lagom till normen dalar.

Nu tog jag bara oxyn efter operation och inte ute efter något rus. Vet att Targiniqen innehåller 5mg nalaxon för förstoppningen, men åt det ändå i flera veckor var 3 eller 4 timma. Efter allt man hört om oxy trodde jag ändå man skulle känna någon effekt av det utöver smärtlindringen.
Citera
2024-09-15, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Du kanske har dåligt upptag via magen? Har en kompis som är gastric bypassopererad, och hon tar inte upp läkemedel som folk iallafall.

Kanske? Ingen större erfarenhet av läkemedel utöver Alvedon och liknande.
Citera
2024-09-15, 09:50
Medlem
På mig händer inget under 20 mg oxy, inget välmående o ingen smärtlindring.
Behöver tugga ca 40 mg för att bli lugn när smärtan är som värsta och ändå biter det knappt något på nervsmärta i ischias.
Är iofs typ immun mot alla typer av mildare smärtmedeciner oxo.
Har aldrig haft opiatmissbruk eller använt rekreationelt.
Citera
2024-09-15, 11:42
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Jag opererade mitt knä för snart 11 månader sen, och fick då utskrivet oxy i form av Targiniq samt Oxynorm. Jag fick ett schema där jag åt Targiniq tillsammans med Alvedon ett par gånger om dagen, tills smärtan gick över. Minns inte exakt, men tror jag åt det 2-3 veckor. Hade en nervblock som släppte andra dagen, och smärtan var som mest intensiv den natten, och då tog jag en Oxynorm för att kunna sova. Tyckte inte den heller påvisade nån effekt.

Det jag undrar över är min brist på känsla av effekt. Jag upplevde aldrig någon specifik effekt av tabletterna förutom vad jag utgår från är preventiv smärtlindring. När jag tog oxynormen så hände lixom ingenting, och vågade inte ta en till då jag inte visste om det skulle "slå till på något sätt. Märkte heller inte av någon avtändning eller liknande. Jag har noll erfarenheten av droger generellt, och skulle säga att jag inte har någon missbrukspersonlighet alls.

Har just nu en inflammation i axeln, och förra fredagen hade jag ganska mycket smärta och kunde ej sova, och i ren desperation tog jag en Targiniq, viket jag upplevde hjälpte med smärtan men ingen annan effekt direkt.

Jag har stor respekt för Opioider och håller mig så långt borta jag kan. Jag ska dock göra en korrigerande operation med knät om två veckor, mindre denna gång men risken är väl att dom propsar på en ett likande schema så mina tidigare funderingar dök upp. Inte för att jag saknade det, men varför upplevde jag inte det man läst om oxy?

Edit: Targiniqen var 10mg och Oxynormen 5mg.

Stark smärta tränger undan en del av ruseffekterna, och det gör också depotfunktionen i tabletterna.
Citera
2024-09-15, 17:40
Citat:
Nu tog jag bara oxyn efter operation och inte ute efter något rus. Vet att Targiniqen innehåller 5mg nalaxon för förstoppningen, men åt det ändå i flera veckor var 3 eller 4 timma. Efter allt man hört om oxy trodde jag ändå man skulle känna någon effekt av det utöver smärtlindringen.

du svarar ju på din egen fråga. Här behöver vi inte vara fina i kanten de e flashback höörru. 5mg+naloxone borde svarat på allt du frågat. Men du har antagligen petat i dig mer än du ska och fått dålig effekt eller utebliven. Opiater är något man måste lära sig "känna" lite, tycker jag iaf.

Uppskattar de mer och mer ibland i lägre doser för pirret försvinner i högre o man blir trött o noddig.= inget rus

1. Du käkade inte oxy, kortvariga behandlingar är ofta låga doser vilket inte gör dig hög varför är det så svårt att förstå? Normen räknas men den är ju i princip verklös när du blandar med naloxon. Höga doser går då det bryter igenom blodbarriären men är ganska slösaktigt om man har ont då man blir av med en hel ask....

2. naloxon förhindrar inte eller är för att minska förstoppningsymptom. Det är helt enkelt för att man inte ska gå få kunna må bra eller bli helt smärtfri. Tror dock de kan hjälpa om du dricker/äter laxerande medel. Säkerhet för inte folk ska överdosera osv.. Kommer läkaren som skrivit ut pillren undan skit i sitt namn om nått skulle hända.

3. Naloxon är skit men företag tjänar pengar på folks misär med opiater/opioder. Med tanke på att USA har haft fentanylkris väldigt länge kanske ger dig en vinkel? Överdoser= pengar

Sverige hatar substanser för vi är blinda får och kränger gärna den skiten utan nått avtal för missbrukare e pesten de får inte må bra och de ska gärna få extra biverkningar... Närå sverige har stora grenar inom medicin och tjänar mycket på ge folk de recepten då missbrukare får subúxone. Its all about the money man! Naloxon e enbart bieffekter om man inte håller på dö av en överdos. punkt.

(jag använder inte opioder/opiater ofta är ingen horsare)
Senast redigerad av ruttenfimp 2024-09-15 kl. 17:43.
Citera
2024-09-15, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Akta dig för att utöka enstaka till några enstaka dagar.. Avtändningen från Oxy är inte att leka med!
Det kräver mer och mer för att den "sköna" känslan skall infinna sig.

Hur snabbt ökas toleransen? Jag sitter på några kartor efter en operation men vågar inte riktigt leka med elden så att säga
Citera
2024-09-15, 21:02
Moderator
Morfar-52s avatar
"En fundering om oxy" infogad./mod
Citera
2024-09-16, 10:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Hur snabbt ökas toleransen? Jag sitter på några kartor efter en operation men vågar inte riktigt leka med elden så att säga
Överlåter till andra att svara då jag inte varit där själv, men har närstående som varit där.. Har också ett par kartor hemma just in case.. Tagit nångång när jag bröt ett revben.
Citera
2024-09-16, 22:44
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Varför skulle du ta Targiniq så ofta?
Det är långtidsverkande tabletter, de sitter i och ska tas var 12:e timme* ungefär, precis som OxyContin.
Så om du redan har så hög dos av Targiniq i kroppen känner du såklart inte av endast 5mg OxyNorm (snabbverkande som sitter i 4-6h*) vilket du märkte.
Har du dessutom ätit dessa under några veckors tid har din tolerans såklart också ökat, då gör 5mg OxyNorm varken till eller från utan då får du höja dosen om du vill ”känna” något.

Som någon annan redan skrev, skippa Targiniq och ät bara OxyNorm om det nu är påverkad du vill känna dig, vilket är vad dina inlägg verkar handla om.

*finns mer information att läsa på FASS.
Citera
2024-09-18, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Varför skulle du ta Targiniq så ofta?
Det är långtidsverkande tabletter, de sitter i och ska tas var 12:e timme* ungefär, precis som OxyContin.
Så om du redan har så hög dos av Targiniq i kroppen känner du såklart inte av endast 5mg OxyNorm (snabbverkande som sitter i 4-6h*) vilket du märkte.
Har du dessutom ätit dessa under några veckors tid har din tolerans såklart också ökat, då gör 5mg OxyNorm varken till eller från utan då får du höja dosen om du vill ”känna” något.

Som någon annan redan skrev, skippa Targiniq och ät bara OxyNorm om det nu är påverkad du vill känna dig, vilket är vad dina inlägg verkar handla om.

*finns mer information att läsa på FASS.

Det var det schemat jag fick efter operationen. Och det var 11 månader sen, slutade med dom så fort det gick. Ska opereras igen den 30:e och fick upp funderingarna igen. OxyNorm tog jag bara en av, då jag fick dom som ett komplement om smärtan var för hög. Den åt jag natten mellan 2-3 dan så hade inte ätit Targiniq i veckor då.

Vart får du mina inlägg till att jag vill känna nåt? Har hört så mkt att man blir lätt beroende, att man man så bra osv på oxy att jag mest vart förvånad att jag inte kände av något av detta. Det är såklart bara bra, men fick mig ändå att undra.
Citera
2024-09-18, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruttenfimp
du svarar ju på din egen fråga. Här behöver vi inte vara fina i kanten de e flashback höörru. 5mg+naloxone borde svarat på allt du frågat. Men du har antagligen petat i dig mer än du ska och fått dålig effekt eller utebliven. Opiater är något man måste lära sig "känna" lite, tycker jag iaf.

Uppskattar de mer och mer ibland i lägre doser för pirret försvinner i högre o man blir trött o noddig.= inget rus

1. Du käkade inte oxy, kortvariga behandlingar är ofta låga doser vilket inte gör dig hög varför är det så svårt att förstå? Normen räknas men den är ju i princip verklös när du blandar med naloxon. Höga doser går då det bryter igenom blodbarriären men är ganska slösaktigt om man har ont då man blir av med en hel ask....

2. naloxon förhindrar inte eller är för att minska förstoppningsymptom. Det är helt enkelt för att man inte ska gå få kunna må bra eller bli helt smärtfri. Tror dock de kan hjälpa om du dricker/äter laxerande medel. Säkerhet för inte folk ska överdosera osv.. Kommer läkaren som skrivit ut pillren undan skit i sitt namn om nått skulle hända.

3. Naloxon är skit men företag tjänar pengar på folks misär med opiater/opioder. Med tanke på att USA har haft fentanylkris väldigt länge kanske ger dig en vinkel? Överdoser= pengar

Sverige hatar substanser för vi är blinda får och kränger gärna den skiten utan nått avtal för missbrukare e pesten de får inte må bra och de ska gärna få extra biverkningar... Närå sverige har stora grenar inom medicin och tjänar mycket på ge folk de recepten då missbrukare får subúxone. Its all about the money man! Naloxon e enbart bieffekter om man inte håller på dö av en överdos. punkt.

(jag använder inte opioder/opiater ofta är ingen horsare)

10mg står det på dom, med 5mg naxolon. Om den dos jag fick, inte får folk att bli beroende eller känner av så mycket så är det ju kanon. Förhoppningsvis behöver jag inte nån oxy efter nästa operation, då den inte är riktigt lika brutal. Men känns bra att ha lite bättre koll iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in