Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-09-15, 00:35
Medlem
En fundering om oxy

Jag opererade mitt knä för snart 11 månader sen, och fick då utskrivet oxy i form av Targiniq samt Oxynorm. Jag fick ett schema där jag åt Targiniq tillsammans med Alvedon ett par gånger om dagen, tills smärtan gick över. Minns inte exakt, men tror jag åt det 2-3 veckor. Hade en nervblock som släppte andra dagen, och smärtan var som mest intensiv den natten, och då tog jag en Oxynorm för att kunna sova. Tyckte inte den heller påvisade nån effekt.

Det jag undrar över är min brist på känsla av effekt. Jag upplevde aldrig någon specifik effekt av tabletterna förutom vad jag utgår från är preventiv smärtlindring. När jag tog oxynormen så hände lixom ingenting, och vågade inte ta en till då jag inte visste om det skulle "slå till på något sätt. Märkte heller inte av någon avtändning eller liknande. Jag har noll erfarenheten av droger generellt, och skulle säga att jag inte har någon missbrukspersonlighet alls.

Har just nu en inflammation i axeln, och förra fredagen hade jag ganska mycket smärta och kunde ej sova, och i ren desperation tog jag en Targiniq, viket jag upplevde hjälpte med smärtan men ingen annan effekt direkt.

Jag har stor respekt för Opioider och håller mig så långt borta jag kan. Jag ska dock göra en korrigerande operation med knät om två veckor, mindre denna gång men risken är väl att dom propsar på en ett likande schema så mina tidigare funderingar dök upp. Inte för att jag saknade det, men varför upplevde jag inte det man läst om oxy?

Edit: Targiniqen var 10mg och Oxynormen 5mg.
Citera
2024-09-15, 00:43
Avstängd
Om du tar en oxynorm är det fan omöjligt att du inte känner något. Antagligen är du beroende av opiater eller har en sjuk resistens.
Citera
2024-09-15, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Om du tar en oxynorm är det fan omöjligt att du inte känner något. Antagligen är du beroende av opiater eller har en sjuk resistens.

Tog bara en oxynorm, på natten under ganska stark smärtbild då nervblocken hade släppt, lyckades somna efter nån timma jag tagit den, men upplevde ingen större effekt varken på smärtan eller i övrigt. Resten av tiden var det alvedon och targiniq 4-5 gånger om dagen enligt schema. Opiatberoende har jag inte då jag aldrig ätit det innan, och inte efter heller förutom en targiniq förra fredagen pga av axeln.

Kan det vara pga av smärtan som övrig effekt dämpades?
Citera
2024-09-15, 00:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jayboy
Tog bara en oxynorm, på natten under ganska stark smärtbild då nervblocken hade släppt, lyckades somna efter nån timma jag tagit den, men upplevde ingen större effekt varken på smärtan eller i övrigt. Resten av tiden var det alvedon och targiniq 4-5 gånger om dagen enligt schema. Opiatberoende har jag inte då jag aldrig ätit det innan, och inte efter heller förutom en targiniq förra fredagen pga av axeln.

Kan det vara pga av smärtan som övrig effekt dämpades?

Har du extrem smärta kan ju dosen behöva höjas.

Men du känner garanterat i kroppen oavsett av oxy.

Smärtan kanKe ej försvinner helt men kroppen märker du av effekten
Citera
2024-09-15, 00:59
Medlem
Citat:
Har du extrem smärta kan ju dosen behöva höjas.

Men du känner garanterat i kroppen oavsett av oxy.

Smärtan kanKe ej försvinner helt men kroppen märker du av effekten

Extrema smärtan varade bara den natten, efter sömn och runt lunch nästa dag var det tolererbart på schemat med Alvedon och Targiniq. Men återigen, jag kan inte påvisa att det påverkade mig i övrigt.
Citera
2024-09-15, 01:05
Avstängd
Citat:
Extrema smärtan varade bara den natten, efter sömn och runt lunch nästa dag var det tolererbart på schemat med Alvedon och Targiniq. Men återigen, jag kan inte påvisa att det påverkade mig i övrigt.

Det känns väldigt märkligt att smärtan inte va tolerbar efter oxy isåfall.

Du kan va en av de sällsynts som är resistent mot oxy/opiater. Hör med läkare är mitt råd.
Citera
2024-09-15, 01:14
Medlem
Citat:
Det känns väldigt märkligt att smärtan inte va tolerbar efter oxy isåfall.

Du kan va en av de sällsynts som är resistent mot oxy/opiater. Hör med läkare är mitt råd.

Jag gick igenom en ganska brutal knäoperation, och när nervblocken släppte i knät dag 2 så var det inte kul, jag följde såklart targiniq schemat fullt ut, och även om jag hade smärta i knät så utgår jag från att det hade vart värre utan oxyschemat. Natten mellan dag 2-3 var smärtan såpass hög att jag tog en oxynorm, och efter en timma somnade jag, nästa dag gick smärtan ner till en nivå där jag kunde tolerera det och fortsatte med targiniqschemat och tog inga mer oxynorm. Efter typ 2 veckor kände jag inget mer behov av dom och slutade ta dom.

När jag tog en targiniq förra veckan för inflammationen i axeln så hjälpte det med smärtan men märkte ingen annan effekt i övrig. När jag satte nervblocken gav dom mig morfin via IV, och det tog ordentligt iaf, och upplevde ett rus på den. Men inget alls av oxyn efter.

Nästa operation kommer vara en mindre titthål så kanske inte behöver nån större smärtlindring alls så är väl nog ett icke-problem, men var mest nyfiken på varför jag inte upplevde nåt av oxyn jag käkade under denna tid.
Senast redigerad av Jayboy 2024-09-15 kl. 01:21.
Citera
2024-09-15, 01:23
Avstängd
Citat:
Jag gick igenom en ganska brutal knäoperation, och när nervblocken släppte i knät dag 2 så var det inte kul, jag följde såklart targiniq schemat fullt ut, och även om jag hade smärta i knät så utgår jag från att det hade vart värre utan oxyschemat. Natten mellan dag 2-3 var smärtan såpass hög att jag tog en oxynorm, och efter en timma somnade jag, nästa dag gick smärtan ner till en nivå där jag kunde tolerera det och fortsatte med targiniqschemat och tog inga mer oxynorm. Efter typ 2 veckor kände jag inget mer behov av dom och slutade ta dom.

När jag tog en targiniq förra veckan för inflammationen i axeln så hjälpte det med smärtan men märkte ingen annan effekt i övrig. När jag satte nervblocken gav dom mig morfin via IV, och det tog ordentligt iaf, och upplevde ett rus på den. Men inget alls av oxyn efter.

Nästa operation kommer vara en mindre titthål så kanske inte behöver nån större smärtlindring alls så är väl nog ett icke-problem, men var mest nyfiken på varför jag inte upplevde nåt av oxyn jag käkade under denna tid.

Är de ruset du är ute efter behöver du ta större mängd än vad läkare rekommenderar såklart.
Men de bör du ej göra, skit i oxyn om de andra hjälper!? Oxy är beroendeframkallande och inte en leksak
Citera
2024-09-15, 01:28
5 mg oxikodon känner du knappt av utan smärta, med smärta är det helt lönlöst att försöka knarka på.
Citera
2024-09-15, 04:11
Man känner inte nått nice under 10mg, inte ens på 10mg skulle jag vilja säga utöver att smärtan lättar lite, som WP52 skrev. Just taginiq innehåller nalaxon vilket är ett motgift mot opiater/opioder vilket gör det ännu sämre och hämmar effekten på dina snabbverkande (oxynorm).

Tar du 20-40mg oxynorm utan targiniq kommer du bli tvärskön. Se till att inte börja dagen med targiniq om du vill få så stor effekt som möjligt. Bara börja med normen sen kan du slänga i dig targiniq ca 15-20 min efter så börjar den kicka lagom till normen dalar.
Citera
2024-09-15, 06:49
Medlem
Citat:

Du kanske har dåligt upptag via magen? Har en kompis som är gastric bypassopererad, och hon tar inte upp läkemedel som folk iallafall.
Citera
2024-09-15, 09:05
Medlem
Citat:
Är de ruset du är ute efter behöver du ta större mängd än vad läkare rekommenderar såklart.
Men de bör du ej göra, skit i oxyn om de andra hjälper!? Oxy är beroendeframkallande och inte en leksak

Inte efter något rus - och detta var efter min operation förra året. Jag tog det enbart som ordinerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in