Citat:
Ursprungligen postat av
Synesis
Går det att ställa in så hårfina inställningar i Stellarium, att man enbart visar specifika satelliter?
Jag tror inte det går från själva GUI:en men du kan ju redigera TLE-datasetten om du har lust (och via det även lägga till satelliter som inte finns med från början osv). TLE-data hämtas med fördel från
Spacetrack. Det är aningen krångligt, men jag har gjort det för att lösa UFO-"mysterier" o dyl. genom åren.
Guide finns här:
http://www.stellarium.org/wiki/index.php/Satellites_plugin#Adding_new_satellites
Citat:
Tänkte att man då kan lägga till dessa tumlare (och raketsteg) enbart och göra det lättare att hitta med en kikare? Med tanke på att magnituden på tumlarna är betydligt lägre än vanliga flares. Eller är det magnituden när den inte blinkar?
Magnituden som anges är för det mesta genomsnitt i dessa sammanhang, men jag har inte undersökt saken närmare. Somliga tumlare ger dock av sig "bloss-värdiga" sken då och då, så det ligger närmast till hands att anta att om det förekommer positiva magnituder så är det uppskattade genomsnitt eller uppskattat maximum
sans eventuellt bloss. Lite därför de efterfrågar rapporter hela tiden eftersom beskaffenheten varierar starkt, särskilt över tid pga. att de de facto är utom kontroll.