• 1
  • 2
2011-07-26, 16:56
Medlem
Tjollepelles avatar
Ställer frågan åt en vän som av någon anledning inte vill ha den på sitt konto med risk för outning (läs mina tidigare trådar så förstår ni varför det inte gäller mig).

Min vän ska köpa bil, hans far har lovat honom en bil. Problemet är att hans far har skulder hos KF, de skulle lösa detta genom att min vän skulle låna ca 300 tusen, lösa faderns skuld på ca 100 tusen och att min vän då ska få en bil till ett värde av 200.000. Utslaget på 7 år blir det väl strax under 4000 med ränta till skillnad från faders nuvarande 5000/mån till KF.

Min väns enda inkomst (studerar sista året på gymnasiet) är studiebidrag och ca 2000kr / månad som timanställd. Det vi har förstått är att med en s.k. "osäker anställning" så går det fortfarande att få lån utan säkerhet, problemet är att hans inkomst endast uppgår till 3000kr/mån, vilket inte är något problem då 0kr/mån kommer gå ur hans ficka, fast det är ju inte det lättaste sälja in hos banken. Hans far kommer ju inte ha skulder kvar och kommer därmed kunna betala för lånet.

Det han vill veta är hur stort lån (obs, en uppskattning, om ens något?) han kan få med sina 3000/månad. 320.000 vore det optimala.
Citera
2011-07-26, 17:19
Medlem
swapjaos avatar
skulle inte tro att en så ung person med familj hos KF utan riktig anställning kan få något stort lån alls, knappast 100.000, men jag vet inte.
Hur hade han tänkt ha 0 kr i utgifter när han ska köra bil? det är inte direkt gratis med försäkring o bensin etc.

Edit: varför kan inte hans farsa låna pengarna istället? om han nu har möjlighet att betala av lånet som det låter som så borde det väl inte vara några problem?
Senast redigerad av swapjao 2011-07-26 kl. 17:21.
Citera
2011-07-26, 17:26
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
skulle inte tro att en så ung person med familj hos KF utan riktig anställning kan få något stort lån alls, knappast 100.000, men jag vet inte.
Hur hade han tänkt ha 0 kr i utgifter när han ska köra bil? det är inte direkt gratis med försäkring o bensin etc.

Edit: varför kan inte hans farsa låna pengarna istället? om han nu har möjlighet att betala av lånet som det låter som så borde det väl inte vara några problem?
Det går inte eftersom farsan är hos kronofogden och inte får något lån, hans farsa har levt på den budgeten han har de senaste 10 åren, och hans lån är avbetalda om 2 år. Tanken var dock att min polare skulle lösa hans skulder så han kan ta över lånet och betala det i sju år, så hans son får en bil.'

Jag menade mer att han ger 0kr för bilen (lånet).
Citera
2011-07-26, 17:35
Medlem
voldemorts avatar
Så hans far har i dagsläget 100 tusen i lån och ska i praktiken ta 200 tusen till (genom sin son) för att köpa bil till sin son?
Citera
2011-07-26, 17:38
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voldemort
Så hans far har i dagsläget 100 tusen i lån och ska i praktiken ta 200 tusen till (genom sin son) för att köpa bil till sin son?
Ja precis, för de pengarna hans far lever på nu räcker (budgeten han lever på), vilket istället för att betala i 2 år till till KF, han betalar i sju år så hans son får en bil.

Han hade ju kunnat vänta i två år och sedan ta ett lån för att köpa en bil men poängen är att de vill göra det asap.
Citera
2011-07-26, 17:46
Medlem
voldemorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle
Ja precis, för de pengarna hans far lever på nu räcker (budgeten han lever på), vilket istället för att betala i 2 år till till KF, han betalar i sju år så hans son får en bil.

Han hade ju kunnat vänta i två år och sedan ta ett lån för att köpa en bil men poängen är att de vill göra det asap.

Hm, han kanske kan dra några snabba SMS-lån för att ge mindre presenter till sin son så länge under de närmaste två åren, så kan han ta ett rejält lån sen (kan ju ta mer när han blivit av med KF) för att få till en riktigt fin bil i present? En liten motprestation från sonens sida kan ju vara att låta sin far vara skuldfri någon vecka mellan KF-skuld och det nya lånet.
Citera
2011-07-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjollepelle

Jag tror det bästa nog är om du försöker övertala dem att låta bli. Du borde väl se att kalkylen är lite för fantastisk, eller?

Att vilja göra något "ASAP" när man har KF över sig är ganska korkat. Varför måste din polare ha en bil när han inte kan köpa den själv?

Lägg ner de här tankarna, det är ett tips i all välmening. Hur ska din polare ha råd med bilen, förresten?
Citera
2011-07-26, 17:49
Medlem
Din vän har alltså en årsinkomst på 36000? I så fall har jag svårt att tänka mig att han får något lån överhuvudtaget av någon seriös långivare.
Citera
2011-07-26, 17:53
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Kan nästan säga direkt att det inte kommer gå. Banken kommer inte vilja bevilja en blancokredit till någon med skuldsaldo hos KF.

Din kompis kommer inte heller kunna låna pga att han är timanställd och beloppet är alldeles för stort för hans inkomst. Hade han vart fastanställd skulle de uppgifterna kunna bekräftas med arbetsgivarintyg. Man kommer inte heller kunna använda bilen som säkerhet eftersom det är en privataffär. De flesta banker som har olika typer av billån går genom bilfirmor.

Därmed är det kört för båda.
Citera
2011-07-26, 18:10
Medlem
mastejags avatar
Låter ju helt galet! det är verkligen en kass uppfostran din vän får och om jag var du skulle jag försöka banka in lite vett i honom. Att börja livet med ett lån på 200.000 när man precis gått ur skolan har man lagt grunden till en kass framtida ekonomi särskilt med hänsyn till faderns urusla kunskaper i ämnet.

What goes around comes around- som Offpring så klipskt uttryckte sig..
Citera
2011-07-26, 18:22
Medlem
Tjollepelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Låter ju helt galet! det är verkligen en kass uppfostran din vän får och om jag var du skulle jag försöka banka in lite vett i honom. Att börja livet med ett lån på 200.000 när man precis gått ur skolan har man lagt grunden till en kass framtida ekonomi särskilt med hänsyn till faderns urusla kunskaper i ämnet.

What goes around comes around- som Offpring så klipskt uttryckte sig..
Det är inte faderns fel, hans föräldrar skiljde sig och hans mor sket i att betala på de gemensamma lånen vilket landade dem båda hos KF eftersom han inte kunde betala allt ensam. Han har 100.000 kvar och modern har ca 650.000, det säger en del om situationen.

Som det ser ut nu så kommer jag antagligen låna honom pengarna, då jag litar på både honom och far hans.

Tack för alla svar dock
Citera
2011-07-26, 18:32
Medlem
Måste säga att jag tycker det låter som en helt idiotisk ide att ta nya lån på ytterligare 200k innan det andra är betalt. För mycket som kan gå snett.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in