• 1
  • 2
2011-07-25, 20:41
Medlem
Om vi nu kan göra skillnad varje dag, varför gör vi inte det hela tiden? Enligt mig så är det ett långt steg till att göra skillnad, skillnad som gör att vi faktiskt förändrar något.

Om vi tittar på alla galningar där ute som har möjlighet att göra skillnad genom att utföra ett vansinnesdåd men som inte gör det. Varför de inte genomför dåden är på grund av medmänsklighet och feghet.Alla är vi mer goda än onda. Vi är samtidigt väldigt fega eller lata.

Om vi tittar på de som kan göra en positiv skillnad så ligger steget lika långt bort. Det på grund av lathet. Vi orkar inte för vi har det så himmla bra redan.

Hur långt är steget till att göra en skillnad?
Citera
2011-07-25, 20:46
Bannlyst
Skillnadenskillnaden är beroende på skillnaden av den egentliga skillnaden
Citera
2011-07-25, 20:54
Medlem
BuddhaBasses avatar
Som det du säger gör någon skillnad
/Skill Not
Citera
2011-07-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theravada
Skillnadenskillnaden är beroende på skillnaden av den egentliga skillnaden

Citat:
Ursprungligen postat av BuddhaBasse
Som det du säger gör någon skillnad
/Skill Not

Hur långt är då steget till att göra skillnad? inget ni kan svara på antar jag.
Citera
2011-07-25, 22:24
Medlem
Tills någon påstår att du har gjort skillnad.

Idag har du Kli-Max utfört en skillnad!
Senast redigerad av Smorkex 2011-07-25 kl. 22:31.
Citera
2011-07-25, 22:45
Medlem
Vad innebär en skillnad för dig Kli-Max?
Man kan om man hårddrar det säga att man gör en skillnad oavsett vad man gör. Lever jag idag påverkar jag omvärlden och gör en skillnad, dör jag idag påverkas också omvärlden.
Å andra sidan från ett större perspektiv kan vi inte göra någon betydande skillnad då vi är mycket små jämfört med universum.
Man kan ju också se det som att göra skillnad är att göra skillnad för andra människor, att göra skillnad skulle väll då kunna mätas i hur mycket dessa individer upplever att du gjort skillnad.
Sen är det inte säkert att vi har en fri vilja (kanske lite off topic) och då kan vi aldrig göra någon skillnad.
Citera
2011-07-26, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FightingSpirit
Vad innebär en skillnad för dig Kli-Max?
Man kan om man hårddrar det säga att man gör en skillnad oavsett vad man gör. Lever jag idag påverkar jag omvärlden och gör en skillnad, dör jag idag påverkas också omvärlden.
Å andra sidan från ett större perspektiv kan vi inte göra någon betydande skillnad då vi är mycket små jämfört med universum.
Man kan ju också se det som att göra skillnad är att göra skillnad för andra människor, att göra skillnad skulle väll då kunna mätas i hur mycket dessa individer upplever att du gjort skillnad.
Sen är det inte säkert att vi har en fri vilja (kanske lite off topic) och då kan vi aldrig göra någon skillnad.

Vi pratar om att göra riktig skillnad. skillnad som märks. Då blir det lite svårare att genomför men enklare att fiosofera kring.
Citera
2011-07-26, 15:22
Medlem
fejkadmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Vi pratar om att göra riktig skillnad. skillnad som märks. Då blir det lite svårare att genomför men enklare att fiosofera kring.
Skillnad gentemot vadå?
Det sanna verkligheten?
För varje rörelse jag gör, förändras min verklighet, alltså gör skillnad.
Hur resonerar du?
Citera
2011-07-26, 16:53
Medlem
LucNNs avatar
förlåt, hunden fick tillgång till datorn
Senast redigerad av LucNN 2011-07-26 kl. 16:55.
Citera
2011-07-26, 17:06
Medlem
LucNNs avatar
Ni gör alltid såna ospecifika trådstarter. Vad mener du med "att göra en skillnad"? Du har säkert några tanker om saken, så försök tänka igenom dem. Se om inte du kan få ner något lite mer specifikt. Du säger, att det enligt dig finns "ett långt steg" till att "göra en skillnad som faktiskt förändrar något". Vad betyder det? Ge exempel på "skillnader som inte är faktiska skillnader". Og ge exempel på "steget". Så kanske tråden kan utvecklas lite. Egentligen finns det en del av intresse i det du säger. Särskilt för, t.ex., en utilitarist.
Citera
2011-07-26, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fejkadmedlem
Skillnad gentemot vadå?
Det sanna verkligheten?
För varje rörelse jag gör, förändras min verklighet, alltså gör skillnad.
Hur resonerar du?

Det jag talar om är att göra en riktig skillnad. Det som verkligen betyder något. Ingen dör för att du rör på dig och ingen lever för att du tar ett steg till, vi pratar om skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
förlåt, hunden fick tillgång till datorn

Skulle vara intressant och veta vad hunden tycker om skillnad och varför inte fler gör skillnad?
Citera
2011-07-26, 17:12
Medlem
LucNNs avatar
Jag vet bara inte vad du mener. Du säger, att vi pratar skillnad - det som betyder något. Sedan låter frågan igen: och vad är det då? Kom med exempler på när man kan göra en skillnad. Vad det innebär att göra den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in