• 1
  • 2
2011-07-26, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Om vi nu kan göra skillnad varje dag, varför gör vi inte det hela tiden? Enligt mig så är det ett långt steg till att göra skillnad, skillnad som gör att vi faktiskt förändrar något.

Om vi tittar på alla galningar där ute som har möjlighet att göra skillnad genom att utföra ett vansinnesdåd men som inte gör det. Varför de inte genomför dåden är på grund av medmänsklighet och feghet.Alla är vi mer goda än onda. Vi är samtidigt väldigt fega eller lata.

Om vi tittar på de som kan göra en positiv skillnad så ligger steget lika långt bort. Det på grund av lathet. Vi orkar inte för vi har det så himmla bra redan.

Hur långt är steget till att göra en skillnad?

Intressant inlägg: jag förstår din fråga på följande sätt: Varför gör vi icke goda-bra ting och varför är vi fega, distanserade, dumma i huvudet, allmänt slaviska etc etc?

Innan religionen och tekniken/vetenskapen levde människan i harmoni med allt här på jorden. Inför den våta perioden kom djuren fram och offrade sig så att man fick päls att värma sig med och skydda sig med; i övrigt åt man frukter och grödor. Jorden blomstrade av olika växter och djur. Rent vatten fanns i överflöd: människan kunde tänka i fred, det var något av det skönaste som fanns att leva. Att leva var härligt...men så kom kniven fram, någon djävel "hittade på" och lurade i folk att djur och växter är föremål "gjorda" för oss, ting som vi kan bruka hur vi vill....resten av historien känner ni till:
arméer, uniformer, lögnen, utrotandet, vetenskapen...behöver jag berätta mer.

Min hypotes, men det är bara en hypotes är att den som kom på det här med kniven och rövarhistorien om människans särställning var hjärnskadad.
Senast redigerad av Tinman 2011-07-26 kl. 17:16.
Citera
2011-07-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Intressant inlägg: jag förstår din fråga på följande sätt: Varför gör vi icke goda-bra ting och varför är vi fega, distanserade, dumma i huvudet, allmänt slaviska etc etc?

Innan religionen och tekniken/vetenskapen levde människan i harmoni med allt här på jorden. Inför den våta perioden kom djuren fram och offrade sig så att man fick päls att värma sig med och skydda sig med; i övrigt åt man frukter och grödor. Jorden blomstrade av olika växter och djur. Rent vatten fanns i överflöd: människan kunde tänka i fred, det var något av det skönaste som fanns att leva. Att leva var härligt...men så kom kniven fram, någon djävel "hittade på" och lurade i folk att djur och växter är föremål "gjorda" för oss, ting som vi kan bruka hur vi vill....resten av historien känner ni till:
arméer, uniformer, lögnen, utrotandet, vetenskapen...behöver jag berätta mer.

Du menar att utvecklingen har gått för fort och människan har inte hängt med och det betyder att vi inte är skapta för att göra skillnad. Är då utveckling något negativt då vi är skapta för harmoni?

De som tar steget att göra skillnad som märks är dessa felkonstruerade på något sätt iom att vi från början inte behövde utvecklingen för att överleva, även om det förenklade för oss?

Vore kul med en % på hur mycket vi utvecklar som verkligen gör skillnad. Samtidigt finns det olika sätt att göra skillnad på, det behöver inte vara så att vetenskapsfolk behöver uppfinna hjulet på nytt.
Citera
2011-07-26, 17:53
Bannlyst
Citat:
Du menar att utvecklingen har gått för fort och människan har inte hängt med och det betyder att vi inte är skapta för att göra skillnad. Är då utveckling något negativt då vi är skapta för harmoni? .
Jag menar att inga framsteg överhuvudtaget har skett sedan någon kom på kniven och pilbågen, tvärtom: för varje uppfinning "som gör det lättare för oss" blir vi bara dummare och dummare. ( Om du vill läsa om dessa saker hos någon filosof, rekommenderar jag "Upplysningens dialektik, Horkheimer/Adorno.
Citat:
De som tar steget att göra skillnad som märks är dessa felkonstruerade på något sätt iom att vi från början inte behövde utvecklingen för att överleva, även om det förenklade för oss?
De som gör goda/bra saker kan vara skadade, ty något har ju drivit dom bort från "gemenskapen": men en dag kommer helt vanlig människor att göra goda/bra saker, det som du kallar "göra skillnad" - det är jag övertygad om.

Det är en besynnerlig illusion att det är enklare att använda kniven och döda 10 djur, skära av dom pälsen än att vänta på att dom själva kommer och offrar sig. Det förstnämnda sättet är maktfullkomligt ( liksom vetenskap/teknik ), det senare är ödmjukt, skönt och vackert och uppskattande. Det senare sättet gör livet värt att leva. Man inser att man själv är något stort - en gud. Vetenskapen däremot gör oss små och ynkliga. ( Jag rekommenderar Ecce Homo, Nietzsche, vad det gäller detta tema. )

Citat:
Vore kul med en % på hur mycket vi utvecklar som verkligen gör skillnad. Samtidigt finns det olika sätt att göra skillnad på, det behöver inte vara så att vetenskapsfolk behöver uppfinna hjulet på nytt.

Ja du, kanske någon "utilitarist" kan ta över och ta sig an den frågan????
Citera
2011-07-26, 20:42
Medlem
fejkadmedlems avatar
Citat:
Det jag talar om är att göra en riktig skillnad. Det som verkligen betyder något. Ingen dör för att du rör på dig och ingen lever för att du tar ett steg till, vi pratar om skillnad.
Det var mig ett jäkla dravel.
Innebär skillnad för dig bara skillnad på liv och död då?
Citera
2011-07-26, 21:18
Medlem
Är det någon som kan delge mig vad skillnad betyder? Ni verkar ha kommit på något intressant. Sammanfatta nu! Känns som jag inte kan riktigt greppa era diskussioner...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in