Citat:
Ursprungligen postat av Kli-Max
Du menar att utvecklingen har gått för fort och människan har inte hängt med och det betyder att vi inte är skapta för att göra skillnad. Är då utveckling något negativt då vi är skapta för harmoni? .
Jag menar att inga framsteg överhuvudtaget har skett sedan någon kom på kniven och pilbågen, tvärtom: för varje uppfinning "som gör det lättare för oss" blir vi bara dummare och dummare. ( Om du vill läsa om dessa saker hos någon filosof, rekommenderar jag "Upplysningens dialektik, Horkheimer/Adorno.
Citat:
De som tar steget att göra skillnad som märks är dessa felkonstruerade på något sätt iom att vi från början inte behövde utvecklingen för att överleva, även om det förenklade för oss?
De som gör goda/bra saker kan vara skadade, ty något har ju drivit dom bort från "gemenskapen": men en dag kommer helt vanlig människor att göra goda/bra saker, det som du kallar "göra skillnad" - det är jag övertygad om.
Det är en besynnerlig illusion att det är enklare att använda kniven och döda 10 djur, skära av dom pälsen än att vänta på att dom själva kommer och offrar sig. Det förstnämnda sättet är maktfullkomligt ( liksom vetenskap/teknik ), det senare är ödmjukt, skönt och vackert och uppskattande. Det senare sättet gör livet värt att leva. Man inser att man själv är något stort - en gud. Vetenskapen däremot gör oss små och ynkliga. ( Jag rekommenderar Ecce Homo, Nietzsche, vad det gäller detta tema. )
Citat:
Vore kul med en % på hur mycket vi utvecklar som verkligen gör skillnad. Samtidigt finns det olika sätt att göra skillnad på, det behöver inte vara så att vetenskapsfolk behöver uppfinna hjulet på nytt.
Ja du, kanske någon "utilitarist" kan ta över och ta sig an den frågan????