Citat:
Ja, jag skulle säga att Blood Meridian tillhör den postmoderna litteraturen. Det är en western som är medveten om att det är en western och gör således satir på sin egen genre och amerikanskt historia. Modernister ville experimentera och utforska litteraturens gränser, de såg konsten som någonting subversivt och revolutionerade; postmodernismen är ett motstånd mot sådana idéer (i stora drag). Man blev trött, allt var redan uppfunnet och det enda man kunde göra var att använda sig av etablerade genrer och stilar och blanda de till någonting nytt. Författarna blev mer självmedvetna och litteraturen blev mer självmedveten, man började göra parodier på litteraturen och författarna själva. Typ. Blood Meridian passar in på det temat. Ett annat postmodern litterärt verk är ju Umberto Ecos Rosens namn som blandar medeltiden med litteraturhistorien, filosofi och deckarlitteratur (med alla klichéer som finns) -- postmodernismen i konsten går ut på att sudda ut gränserna för saker å ting; genrer, hög/låg-kultur, djupt/ytligt, etc.
Några exempel från TV och film på vad postmodern estetik har att erbjuda: Twin Peaks, Pulp Fiction (typ allt som Quentin Tarantino gjort), Matrix, Tillbaka till framtiden 3, Scream, Austin Powers, Fight Club, Inception och, tja, jag skulle även säga att Game of Thrones är rätt postmodern av sig.
Nu är vi rätt långt ifrån Nietzsche och Zarathustra känner jag.