• 1
  • 2
2011-07-24, 23:30
Medlem
hej. Var på biblioteket för en vecka sedan och lånade hem "Så talade Zarathustra" av Friedrich Nietzsche.

Den första halvan av boken fann jag näst intill obegriplig medan den andra halvan fann jag intressant och kan nog tillägga att jag njöt en del av den. Har ni andra som läst den samma erfarenhet? Eller kan det vara så att jag började komma in i hans språk mycket bättre så att jag nu borde förstå första halvan lika bra som den andra halvan? Hur ser ni på saken? Kan tillägga att min bok är från 1963 så den har lite ålderdomliga ord också vilket är ett mindre problem då jag själv är 21. Den som är omskriven på 2000-talet var tyvärr utlånad.

Era erfarenheter?=)
Citera
2011-07-24, 23:44
Medlem
dunias avatar
Läs den första halvan igen.
Citera
2011-07-24, 23:46
Medlem
Själv har jag boken på gammal engelska. Man får läsa den några gånger innan man förstår exakt vad Nietzsche försökte säga...
Citera
2011-07-24, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Själv har jag boken på gammal engelska. Man får läsa den några gånger innan man förstår exakt vad Nietzsche försökte säga...

okej. Då får jag lov att göra det då. Men tycker du att andra halvan är lättare än den första? Det kanske är mer av skönlitteratur i andra halvan och mer upplysande i den första halvan.
Citera
2011-07-25, 00:18
Medlem
Skulle man missa essensen av Nietzsches filosofi om man läste Thus spoke zarathustra utan att ha läst hans tidigare verk?
Citera
2011-07-25, 01:53
Medlem
Rasputitsas avatar
Med tanke på Nietzsches personliga inställning till hur han ville bli läst vill jag råda alla som inte förstår Så talade Zarathustra att ge upp och lämna Nietzsche ifred.
Citera
2011-07-25, 02:10
Medlem
"Antikrist" är väl värd att kolla in.

Gud är död.
Citera
2011-07-25, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputitsa
Med tanke på Nietzsches personliga inställning till hur han ville bli läst vill jag råda alla som inte förstår Så talade Zarathustra att ge upp och lämna Nietzsche ifred.

är du en som förstår Nietzsche månne?
Citera
2011-07-30, 04:08
Medlem
tetrominos avatar
Bortom gott och ont, Till en moralens genealogi och Den glada vetenskapen tjänar som hyfsade introduktioner samt överbryggelse mot Så talade Zarathustra.

Jag har inte läst den men har fått veta att den i stora drag handlar om vad människan har värdemässigt att tillgå i frånvaron av en gud, en den torra jordens "religiositet". Jag tycker att det knappast skulle skada att läsa om den. Bortse från nedklankande om att man ska låta bli att läsa honom om man till en början inte förstår, det är snobberi.
Senast redigerad av tetromino 2011-07-30 kl. 04:14.
Citera
2011-07-30, 11:06
Medlem
Du ska inte lyssna för mycket på "förståsigpåare" när det gäller Nietzsche eftersom det förstås av dessa - under ett esoteriskt rus - att Nietzsche gjort reda för över- och undermänniskan och därför tror man sig stå parallellt med denna lära då man en gång bläddrat i ett verk.

Nej du, ta det i din egen takt och läs det likadant som du läser annan filosofi. Förslagsvis kan du börja på den väg tetromino föreslår. Även om jag skulle råda att låta någon uttolkare hjälpa dig genom att du läser en bok om Nietzsche också och inte bara av honom. Och om du inte läst mycket filosofi tidigare så läs filosofins historia då filosoferna kommenterar varandra implicit. Det gör att du får mer förståelse mot vilken bakgrund Nietzsche talar och därmed insikt i både motivationer och innehåll i hans tankar.
Citera
2011-09-27, 13:26
Medlem
karakoimas avatar
Nietzsche - Zarathustra

Antar att det är i "Akademisk filosofi" denna hamnar även om jag inte är en akademisk filosof. Har börjat läsa lite Filosofi på min fritid efter att ha gått en kvällskurs i idehistoria på UU. Har dragit igenom Platons staten, Heideggers Varat och Tiden, Bergson och lite så. Drog igenom "Den glada vetenskapen", som jag gillade, fortsatte med Zarathustra.

Antar att en del här har läst Also spracht som jag snart är igenom.

Vad har ni för intryck av denna, vad det gäller budskap? hurdan känner ni att övermänniskan är? Vem är Zarathustra, väl Friedrich himself? Vad får ni för intryck av honom genom Zarathustra?

Rent estetiskt är det vackert. Men vad är det han står och ropar om, från sin fjälltopp, egentligen?
Citera
2011-12-10, 09:24
Medlem
ReasonsEveryWheres avatar
Det kan ha o göra med att Zarathustra var en religionsstiftare 6000 år f.kr. Han var ju även från ariernas land, vilket kan relateras till nietzsches idéer om övermänniskan och kanske t.o.m hitlers senare påhitt. Har inte läst also spracht Zarathustra men jag har läst en tolkning av Nietzsche och jag måste hålla med om att det är fascinerande läsning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in