• 1
  • 2
2011-07-22, 20:51
Medlem
De flesta av oss hade rätter vi hatade som barn, eller ingredienser. Lök är väl en klassisk sådan.
Själv avskydde jag avokado tills jag smakade guacamole, ägg hålle jag på att lära mig att gilla, hade svårt för spiskummin efter en Indienresa när jag var konstant magsjuk i 1 månad men nu börjar jag gilla kryddan och således indisk mat.
Berätta vad ni omvärderat och hur ni lärde er att äta rätten.
Det sägs ju att man skall ge allt flera chanser. Jag har verkligen försökt gilla sushi, det ser så gott och fräscht ut men efter 4 ggr smakar det endå inte bra. Hur många försök skall jag ge det?
Citera
2011-07-22, 21:16
Medlem
galne-golems avatar
Lever kunde jag inte med som barn men det smakar mumma nu.
Citera
2011-07-22, 21:19
Medlem
Hyperbolens avatar
Hatade sill som barn men så plötsligt en dag för ca 1 år sedan så blev jag sjukt sugen på det o nu älskar jag sill!
Citera
2011-07-22, 22:18
Medlem
Effiestonems avatar
Tidigare har jag alltid avskytt ananas men numera är det gott.
Citera
2011-07-22, 22:27
Medlem
Smiskads avatar
Jag ogillade alltid potatis och grönsaker som liten.
Men nu älskar jag sallad och potatis i alla former.
Citera
2011-07-22, 22:30
Medlem
Eclipse82s avatar
Jansonssfrestelse.

Avskytt denna rätt sen barnsben, sen på ett rejält fylleslag käkade jag vad jag trodde var potatisgratäng, jättesmaskigt. Insåg sen att det var denna tidigare avskydda rätt, nu lagar min fru den frekvent.
Citera
2011-07-22, 22:47
Medlem
Tror man kan lära sig att tycka om det mesta faktiskt. Tog ett kosttillskott (EAA) som smakade förintelsen de första gångerna. Fick kväljningar de första gångerna och kunde inte ens dricka mer än halva flaskan. Men att burken kostade fyrahundra kronor och att det skulle hjälpa min träning motiverade mig att få ner skiten varje dag och efter en vecka smakade det saft.
Citera
2011-07-23, 00:26
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Tortellini med någon ostsås till.
Hade aldrig kunnat få ner det som barn men är av mina favoriträtter till vardags.
Mer eller mindre alla såser som varit vita har jag haft problem med.
Citera
2011-07-23, 09:31
Medlem
Grönmögelost.
Citera
2011-07-23, 11:01
Medlem
steken001s avatar
Hade en del saker jag hade problem med som barn antar att smaken kan förändras gillar numera

ostar av alla dess sorter mumma
skaldjur
starka smaker typ kapris, ansjovis

vad gäller sushi var de nåt jag var tvungen att "vänta in"
åt sushi ett par gånger var inte imponerad sen en dag kanske ett år senare blev jag väldigt sugen på sushi. nu är det bland det bästa jag vet. och wasabi som sticker ändå upp i näsan är nice
Senast redigerad av steken001 2011-07-23 kl. 11:04.
Citera
2011-07-25, 00:03
Medlem
Logiks avatar
Har alltid hatat majs, svamp och broccoli.

En dag blev jag plötsligt sugen på broccoli, och sedan dess älskar jag det och äter det flera gånger i veckan. Samma sak hände med majs.

Svamp är en mer komplicerad historia. Det har jag verkligen avskytt på riktigt, och inte ens klarat att peta ut ur en rätt utan att må illa. Men nu börjar jag känna mig redo för att utmana även den biten, därför köpte jag häromdagen några kantareller och gjorde en pasta med god gräddbaserad pastasås, med lite kantareller i (små bitar). Planen är helt enkelt att vänja mig vid smaken och konsistensen gradvis. Har verkligen svårt för den här jordiga smaken. Svamp smakar daggmask för mig. Men jag vill gärna lära mig att gilla det, då får man lov att utmana sig lite...

Skaldjur kommer jag nog aldrig klara. Jag tycker det är helt vidrigt!
Citera
2011-07-25, 00:57
Medlem
Kvittade vad det var för sort men svamp var något som var helt oätligt för mig, tyckte att konsistensen var vidrig. Men nu har jag börjat gilla kantareller, tipsa gärna om annan svamp om ni vet någon god sort.

Två saker som jag insett att jag aldrig kommer lära mig att gilla är lök och ägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in