2011-07-25, 03:36
Medlem
Kenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuttbecknare
Kvittade vad det var för sort men svamp var något som var helt oätligt för mig, tyckte att konsistensen var vidrig. Men nu har jag börjat gilla kantareller, tipsa gärna om annan svamp om ni vet någon god sort.

Två saker som jag insett att jag aldrig kommer lära mig att gilla är lök och ägg.

två tips är Karl Johan svampen och murklor, enligt mig väldigt gott. Dock se till att äta väl förvällda murklor då dem är giftiga. Och ät inte för mycket av dem.

I övrigt finns det nått man kallar smaklökarnas adaption, jag fick lära mig en gång att det tar ca 16 ggr att adaptera sig till en smak och oftast kommer man då gilla den. Men då krävs de att man klarar av att äta det. Sen vet jag inte om det är helt sant eller ej men det har funkat för mig på t.ex. oliver etc.
Citera
2011-07-25, 03:43
Medlem
Kenies avatar
Sen ändras även smaklökarna när man blir äldre, oftast av den andledningen brukar man gilla saker man inte tyckte om förut. Som barn är man även rätt oexponerad för en vällda massa olika maträtter. Äter man då mat som man inte tycker om, oftast mat med slämmig konsistens så blir barnen rent av äcklad. Men det har mer med psykologin att göra, om man som barn äter nått man inte känner igen blir barn oftast vaksamma och som överlevnadssinstinkt slår en funktion som kallas barneofobi in. Detta gör så att barnet får spykänslor etc, endbart för att de inte skall få i sig saker de inte borde äta. Även för att akta sig för andra saker som finns i den "nya" världen. Barneofobi håller i sig längst hos tjeje, vissa slutar det aldrig för. Kanske därför dem i övrigt är mer kräsna med maten.
Citera
2011-07-25, 03:43
Medlem
Scubbles avatar
Mat jag brukade hata som liten:
* Kokt potatis
* Senap
* färsk ost
* tomat
* brödkanter

Finns hur mycket som helst har bara glömt det mesta
Citera
2011-07-25, 05:18
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Kom på några saker till, gorgonzola och brieost.
En macka med brieost och salami, damn.
Tortellini med ostsås på parmesan och gorgonzola, shiet!
Citera
2011-07-25, 12:25
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Kom på några saker till, gorgonzola och brieost.
En macka med brieost och salami, damn.
Tortellini med ostsås på parmesan och gorgonzola, shiet!

Ah, gorgonzolan ja. Den har jag fortfarande inte lärt mig gilla men det kommer väl det med....Kanske.
Citera
2011-07-25, 19:01
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logik
Ah, gorgonzolan ja. Den har jag fortfarande inte lärt mig gilla men det kommer väl det med....Kanske.

Gillar den inte som den är, det är sunkigt. Men i en pastasås, litegrand på en pizza är inte helt fel.
Testa på det sättet så blir det lättare än att sleva upp en stor bit mögel i käften.
Citera
2011-07-25, 19:04
Medlem
Väldigt mycket av det som jag inte tyckte om som liten älskar jag idag. Många olika typer av grönsaker, inälvsmat, blodpudding etc etc.
Citera
2011-07-26, 01:07
Medlem
5137s avatar
Jag hatade verkligen bönor, avokado, färska champinjoner, linser, nudlar, och alla möjliga tänkbara såser - som tur är har jag växt ifrån detta i och med att jag blev vegan och inte kunda välja bort så jävla mycket mer i min kost
Citera
2011-07-26, 03:21
Medlem
Ketchup och senap har jag aldrig klarat av, till mina föräldrars stora glädje och andras föräldrars stora chock. Ketchup går fortfarande inte ner, men senap har jag börjat gilla på senare tid. Främst i matlagning. En klick dijonsenap i en sky -och gräddsås t.ex... Muuuums!
Citera
2011-07-26, 07:23
Medlem
GetAReps avatar
Senap, kaffe, sill och öl är väl de jag kommer på just nu. Snus betecknas ju som livsmedelsprodukt så det kanske inte passar här, men det tycker jag om även om det tog ett tag.
Citera
2011-07-26, 09:54
Medlem
Sill - fick kväljningar direkt så fort man försökte smaka.
Idag är det bland det bästa jag vet på bufféborden.

Ost - Endast smält ost fungerade i ex maträtter, typ pizza, gratänger osv
Idag är ost och mögelost mitt livs största passion och jag kan ärligt säga att det är favoritmaten.

Saker som jag lärt mig äta på egen hand:
Broccoli
Oliver
Gröna bönor
mm
Citera
2011-07-26, 11:59
Medlem
Golachabs avatar
Avokado och oliver i alla dess former var något som jag verkligen avskydde som barn men som jag nu älskar. Vitlök har jag ökad acceptans emot, men vissa ska ha mer vitlök än potatis i en gratäng överdrivet men ni förstår) t ex och då är jag sjuk i månader efter. I små doser är det fantastiskt. Ingefära var också något som var helt omöjligt att äta tidigare men som nu är en av mina favoritingredienser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in