• 1
  • 2
2011-07-22, 20:01
Bannlyst
Valar har en unik kommunikation, de samarbetar, men de förströr inte världshavet,, på samma sätt som vi "människor" gör. När valarna ser att det är ont om fiskstim, då drar de minst 200 mil. Jag vet att de är klokare än människan, men de stannade kvar i havet. I världshavet, som, är den sista källan vi skall "roffa åt os". Inte konstigt att många svälter, läs min underrubrik, så kanske även moderator förstår??

http://www.aftonbladet.se/

Mitt budskap är: Varför vill "vi" ha allt?

Jag menar bara: Kan vi inte lugna ner "oss", litegrann, och ge andra arter en chans?

Ps: Min absoluta största respekt, går till de de "arterna", som vi "homo sapiens, sapiens" utrotar, varje dag.

En vacker dag, skall ni förstå innebörden....
Senast redigerad av limas 2011-07-22 kl. 20:10.
Citera
2011-07-22, 20:48
Bannlyst
Okay, jag förväntar ingen respons. "Have nice weekend"!
Citera
2011-07-22, 22:53
Medlem
Awokad0s avatar
Ja, tycker vi kan börja döda och äta varandra mycket mer istället!
Citera
2011-07-22, 23:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Awokad0
Ja, tycker vi kan börja döda och äta varandra mycket mer istället!

Håller med dig till 100%

Om vi äter upp varandra, då kanske anda kan överleva?
Citera
2011-07-22, 23:53
Medlem
För att vi har utvecklat girighet.
Citera
2011-07-23, 02:03
Medlem
Baltars avatar
Alla arter (även valarna) beter sig på samma sätt, med varierande effektivitet. 99.9% av alla arter som funnits är nu utrotade. Människan är dock effektivast och har därmed störst avtryck.

Å andra sidan så är människan den enda arten som ivf kan förstå vad som håller på att hända globalt. Men det är svårt att nå konsensus med nästan 7 miljarder individer (som allt för ofta hatar varandra), så det är svårt för mänskligheten att "lugna" sig.

edit: När jag säger att alla arter beter sig likadant så menar jag att de har en drift att överleva och få kontroll över sin omgivning. Jämviktslägen uppstår spontant; exempelvis så utrotades de valarna som konsumerade för mycket inom ett begränsat geografiskt område. Valarna har nog inte våran förståelse för ekologiska system och drivs nog inte av ödmjukhet (fast man vet ju aldrig ).
Senast redigerad av Baltar 2011-07-23 kl. 02:17.
Citera
2011-07-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limas
Håller med dig till 100%

Vad föredrar du: En människa dör, eller 1000 djur dör?

Ett rent teoretiskt exempel, om du nu måste välja.
Citera
2011-07-23, 20:01
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Valar har en unik kommunikation, de samarbetar, men de förströr inte världshavet,, på samma sätt som vi "människor" gör. När valarna ser att det är ont om fiskstim, då drar de minst 200 mil. Jag vet att de är klokare än människan, men de stannade kvar i havet. I världshavet, som, är den sista källan vi skall "roffa åt os". Inte konstigt att många svälter, läs min underrubrik, så kanske även moderator förstår??

http://www.aftonbladet.se/

Mitt budskap är: Varför vill "vi" ha allt?

Jag menar bara: Kan vi inte lugna ner "oss", litegrann, och ge andra arter en chans?

Ps: Min absoluta största respekt, går till de de "arterna", som vi "homo sapiens, sapiens" utrotar, varje dag.

En vacker dag, skall ni förstå innebörden....

Så länge vi levde i vår ursprungliga miljö som jägare och samlare så var vi väldigt varsamma om den natur vi var beroende av, till den grad att barnamord på nyfödda flickor var en mycket vanlig praktik för att hålla nere befolkningstillväxten.

Men som jordbrukare började vi följa en annan logik och nu i kapitalismens tidevarv så har det gått så långt att det är en systematisk nödvändighet att hela tiden öka exploateringen av människor och natur. Det handlar inte om att vi människor är dumma i huvudet utan att vi är fast i ett system som helt enkelt måste fungera på det här sättet.

Så om vi ska överleva som art så måste vi byta system helt enkelt. Vilket är jävligt svårt (dock inte omöjligt) då det kräver att väldigt många människor blir medvetna om situationen och ser till att ändra på samhället i grunden.
Citera
2011-07-23, 20:21
Medlem
TebbTubbys avatar
Tror inte det har med politik eller gener att göra.

Vi människor har helt enkelt blivit psykiskt sjuka som har lett till girighet och maktgalenskap pågrund av den miljö vi växte upp i. Jag anser att majoriteten saknar värdefulla kunskaper; just det vi håller på med, filosofi. Om folk skulle frågesätta saker och ting runt omkring sig skulle de komma ifrån denna girigheten, förhoppningsvis, om deras filosoferande leder rätt. Självklart handlar det inte om filosofi utan en hjärntvätt, men jag anser att filosofi skulle fixa till detta bara. Om du tog istället ett barn som växte upp med rätt föräldrar som lärde ungen rätt från början skulle inte ungen vara maktgalen, eller ha ett behov av pengar eller saker (alltså nu snackar jag inte om "behov pga överlevning", vi kan alla erkänna att vi har byggt upp ett "behov" av våra saker så att vi skulle grina sönder om de togs ifrån oss även om vi hade mat och skit och skulle klara oss livet ut... Sånt behov menar jag^^) . Politiker är likadana, hela befolkningen är likadana, så även om vi hade en frisk politiker är det inte säkert att hon/han skulle följa sin egna livsfilosofi som politiker för då skulle den personen inte få röster, eller så följer personen sina värderingar och just det, får inga röster...

Vi kan inte skylla på politiker här i samhället för vi har fött dem!

Edit: En bra film om detta ämne: Into The Wild.
Citera
2011-07-24, 09:40
Bannlyst
Tack för era intressanta tanker! Nu har vi fått ytterligare ett stärkt bevis på hur total galenskap kan drabba vår art...Ohyggligt, men det kommer att fortsätta....."Andra arter" dödar för att få föda, så de just kan överleva....."Vi" dödar för dödandes skull.
Citera
2011-07-24, 11:25
Medlem
Citat:
Tack för era intressanta tanker! Nu har vi fått ytterligare ett stärkt bevis på hur total galenskap kan drabba vår art...Ohyggligt, men det kommer att fortsätta....."Andra arter" dödar för att få föda, så de just kan överleva....."Vi" dödar för dödandes skull.
Men nu får du ge dig!
Dödar vi för "dödandets skull"? Ja vissa jägare gör det, men det är väl knappast dom som orsakar utrotning av arter. I dom allra flesta fall dödar människan för att få något värdefullt som kött eller päls eller åkermark så att vi kan mätta fler av våra egna. Är det fy skam? Vi tar värden ur naturen för att vi kan. Alla andra djur dominerar precis så mycket som dom kan på den här planeten dom med. På dig låter det som att djuren vore genomgoda och vi onda? Djur tänker inte som vi. För dom finns öht. inte goda och onda gärningar! En tiger äter en antilop för att den går efter sin instinkt. Är det fint och ädelt på något vis?

Sen verkar du glömma att människan är den mest intelligenta varelsen på jorden. Vi kan tänka in i framtiden och planera. Det betyder att vi kan känna flera olika sorters känslor så som längtan, tvivel, passion, skaparglädje, med mera. Vi tänker mer och känner mer. Är inte det värt något? Grisen som blir uppfödd för att slaktas vet inte om detta och lider inte av dödsångest. Djuren lever i nuet på ett helt annat vis.

Nu kommer du väl svara att vi inte alls är smarta som "tar död på hela planeten". Människor är INDIVIDER och resonerar olika. Det finns en massa människor som väljer att äta ekologiskt och vegetariskt eller jobba på andra sätt för planeten. Sen finns det knappast bevis på att vi håller på att förstöra planeten. Men jag gissar att du är en sån som anser att planeten förstörs när en speciell sorts insekt utrotas (djur utrotas hela tiden för övrigt och inte bara på grund av människor).

Sen detta snack om att människan är onaturlig som man får höra ibland? Hur tänker folk då? Det är ju evolutionen som gjort oss så här smarta. På samma sätt som myror fått förmågan att bygga myrstackar har vi fått förmågan att bygga höghus och malmgruvor. Skulle du tycka det var orättvist om ett rovdjur tog över en viss skog så att andra rovdjur svalt ihjäl? Don't think so.

GO HUMANITY!

Och som svar på topic: FÖR ATT DOM INTE KAN (ditt exempel med valarna var nog rätt speciellt, och tro fan att dom haft planktonodlingar om dom kunde).
Senast redigerad av Shrooman 2011-07-24 kl. 11:31.
Citera
2011-07-24, 11:35
Medlem
Citat:
Håller med dig till 100%

Kan du svara på om du verkligen tycker detta? Är djur MER värda än oss?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in