2013-09-07, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Barackerna är till för dom som förlorade sina hem i bränderna.

Det är bra att du återupprepar det som du citerar. Ifall inte någon har lätt att förstå första gången liksom.
Citera
2013-09-07, 20:41
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatcherintheRye
Det är bra att du återupprepar det som du citerar. Ifall inte någon har lätt att förstå första gången liksom.

Men kom på en sak... hur långt är du villig att bo från skolan? För det kan vara lättare att få boende i ex pite och boden. Så kolla där.
Citera
2015-03-13, 08:20
Medlem
Hur ser det ut nu? Är det enklare eller svårare att få boende jämfört med två-tre år sedan?
Citera
2015-03-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatcherintheRye
Hej kära Flashbackare,

Nu är det så att jag var reserv 135 på LTH Tekniskt Basår, men till min förvånan så kom det igår ett Email om att jag har blivit antagen till utbildningen och ska på inskrivning måndag.

Jag flyttar ända ifrån Jönköping och känner inte sådär jättemycket folk i Luleå.

Är det möjligtvis någon underbar människa där ute som vet om något boende/Har plats för en inneboende/Äger en soffa(Alternativt badkar) man kan bo på(i)?

Är öppen för förslag både gällande korttids och långtidsboende,
är det någon annan som sitter i samma sits och skulle vilja ha en rumskamrat? Då kan vi leta boende tillsammans!

Jag anländer till Luleå på Söndag och lyckades få en säng på vandrarhemmet i Gammelstad i någon vecka men skulle gärna hitta någonting annat asap.

Så om ni vet om något boende eller själva har plats och skulle vilja ha en inneboende är jag varmt tacksam för all information! = )

// Desperat, trevlig student.
LTH ≠ LTU, mmkay?
Jag bodde en vecka på vandrarhemmet innan jag gick till SBS och fick tag på en 1:a. Har det blivit så svårt att hitta boende på bara några år? På "min" tid fick alla till slut ett boende i anslutning till universitetet, även om man fick vara okräsen i början och bo på "fel" sida (vänorts).
Citera
2015-07-23, 22:29
Medlem
Flaskhalsats avatar
Studentboende i Luleå

Kom in på universitetet i Luleå som jag hoppades på. Problemet är dock att jag inte ens har ett halvårs kötid hos Lulebo eller Bostadsservice och kan glömma att få en bostad där igenom innan skolstarten. Skickat tonvis med svarsbrev på annonser och dylikt. Hittade ingen annan uppdaterad tråd från ett par år tillbaka. Att bo i närheten är inget större krav, allt under en timme buss enkel resa är helt okej.

Vilka andra sätt finns det såvida ingen här känner för att ta in någon som inte stör? Känns som om man behöver vara tjej för att få tag på något?
Citera
2015-07-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Kom in på universitetet i Luleå som jag hoppades på. Problemet är dock att jag inte ens har ett halvårs kötid hos Lulebo eller Bostadsservice och kan glömma att få en bostad där igenom innan skolstarten. Skickat tonvis med svarsbrev på annonser och dylikt. Hittade ingen annan uppdaterad tråd från ett par år tillbaka. Att bo i närheten är inget större krav, allt under en timme buss enkel resa är helt okej.

Vilka andra sätt finns det såvida ingen här känner för att ta in någon som inte stör? Känns som om man behöver vara tjej för att få tag på något?

Prata med skolan i morgon, fredag. Annonsera själv - lycka till.
Citera
2015-07-23, 22:42
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Prata med skolan i morgon, fredag. Annonsera själv - lycka till.

Ringde skolan och diverse kårer och svaret man fick var mer eller mindre att alla har det så här och att folk har till och med börjat tacka nej för att bostad är så svårt att få tag på såvida du inte har 1000 dagar.
Citera
2015-07-23, 22:51
Medlem
Vandrarhem är nog tyvärr ditt enda val. Som du sa, att få lägenhet via blocket är svårt om man inte är tjej, men inte helt omöjligt. Har du 100 kr över kan du ju pröva att lägga ut en annons.

Man skall också kunna fråga folk på nollningen om man kan få sova hos någon i några dagar, men vet inte hur väl detta fungerar i praktiken. Det är heller ingen långsiktig lösning.
Citera
2015-07-23, 22:53
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulazim
Vandrarhem är nog tyvärr ditt enda val. Som du sa, att få lägenhet via blocket är svårt om man inte är tjej, men inte helt omöjligt. Har du 100 kr över kan du ju pröva att lägga ut en annons.

Fast ett vandrarhem även i Luleå går lös på 400 kronor natten vilket blir mer eller mindre helt oekonomiskt hållbart. Var inne på banken häromdagen för att köpa en bostadsrätt men med 25% insats vägrar de låna ut pengar på enbart CSN.
Citera
2015-07-23, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Fast ett vandrarhem även i Luleå går lös på 400 kronor natten vilket blir mer eller mindre helt oekonomiskt hållbart. Var inne på banken häromdagen för att köpa en bostadsrätt men med 25% insats vägrar de låna ut pengar på enbart CSN.

Du som student betalar 100 kr per natt på utvalda vandrarhem, skattebetalarna står för resten. 3000 kr per månad är fortfarande ett rån. Har du bil skulle jag rekommendera att bo i den över vandrarhem.

Att köpa en bostad i Luleå skulle jag inte rekommendera.
Citera
2015-07-23, 22:59
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulazim
Du som student betalar 100 kr per natt på utvalda vandrarhem, skattebetalarna står för resten. 3000 kr per månad är fortfarande ett rån. Har du bil skulle jag rekommendera att bo i den över vandrarhem.

Att köpa en bostad i Luleå skulle jag inte rekommendera.

Strålande, vilka vandrarhem gäller det? 3000 funkar skitbra även om det så betyder delat badrum och våningssäng. Känns helt vrickat att jag måste flytta härifrån upp dit men inte löst boende. Letat sen i början på juni.
Citera
2015-07-23, 23:04
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Alternativt hyr du en större lägenhet och hyr sen ut några rum till andra i samma situation. De större lägenheterna är oftast enklare att få tag i, ettorna och tvåorna är mest eftertraktade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in