• 1
  • 2
2011-07-21, 13:15
Medlem
KaptenBrunos avatar
Tjenare! Skall börja plugga på LTU civ.ing Rymdteknik, Undrar om någon har eller leter efter någon att dela lägenhet med

-----------------------------------------------------------------------------

Det här är ett tillägg på det ursprungliga inlägget (2017-07-05)

Moderatormeddelande/FAQ (Del 1):

Kort information om Luleå tekniska universitet

Vilka är Luleås stadsdelar?

Vad är Luleås bostadsförmedling?

Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Luleås bostadsförmedling?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-05 kl. 02:59. Anledning: Lade till FAQ
Citera
2011-07-21, 13:17
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 2

Vilka andra hyresvärdar finns i Luleå?

Hur kan studentkåren hjälpa till med bostäder i Luleå?

Vilka bostadssökarsidor finns det för Luleå?

Hur ser studentbostadsläget (kötid, tillgång på bostäder, m.m.) ut i Luleå?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-05 kl. 03:02.
Citera
2011-08-18, 19:24
Medlem
Bakteriens avatar
Tjenare, vi ar folk i denna trod https://www.flashback.org/t212906p77

Bostad ar inte enkelt, men jag kan tanka mig dela! Fast do moste man ha en lagenhet att dela forst For se hur det har slutar, oker upp ungefar den 26 eller nogot.
Citera
2012-03-19, 23:14
Bannlyst
Boende i Luleå - Ind. ekonomi

Hej.

Jag har nyligen bestämt mig för att läsa Industriell ekonomi i Luleå och undrar lite om bostäder och bostadssituationen. Jag har skapat ett konto på "lulebo" och har bokat en etta på "Väderleden" på hyran 2700kr. Dessutom bokade jag en i "Porsögården". Är dessa "bra" områden, hur nära är det till skolan, vilket av dom bör jag satsa på, och är det någonting mer jag bör veta?
Tack på förhand
Senast redigerad av nv-natverket 2012-03-19 kl. 23:16.
Citera
2012-03-19, 23:28
Bannlyst
Ursäkta lilla bumpen... Men hur står sig en examen från Luleå kontra resten av universiteten i Sverige?
Citera
2012-03-19, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nv-natverket
Ursäkta lilla bumpen... Men hur står sig en examen från Luleå kontra resten av universiteten i Sverige?
Vad vill du jobba med?
Citera
2012-03-19, 23:41
Medlem
Citat:

Av landets tekniska lärosäten är KTH, CTH, LTH & LiTH bäst (detta råder det i princip konsensus om). Därefter är det tight mellan Luleå/Uppsala rent generellt. Talar vi industriell ekonomi kvalar Luleå definitivt in på en 5:te plats och är ett bra val då skolan har hyffsad erfarenhet av programmet samtidigt som den ingår i ett samarbete med KTH, CTH, LTH & LiTH. Har du kollat om Luleå erbjuder några masterprogram som du finner intressanta?
Citera
2012-03-19, 23:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Vad vill du jobba med?

Måste erkänna att jag inte har så stor koll. Är fortfarande oerhört kluvet (vilket jag visserligen varit under det senaste året), men jag tyckte att civilingenjör - industriell ekonomi lät väldigt intressant. Sen vad man kan jobba med efter utbildningen vet jag inte så mycket om. Ifall du/någon annan skulle kunna berätta om studentlivet i Luleå/om utbildningen och hur det ser ut efter skulle jag vara oerhört tacksam.

Sitter i detta nu och läser i tråden om ind. ekonomi samtidigt.
Citera
2012-03-19, 23:46
Medlem
Citat:
Måste erkänna att jag inte har så stor koll. Är fortfarande oerhört kluvet (vilket jag visserligen varit under det senaste året), men jag tyckte att civilingenjör - industriell ekonomi lät väldigt intressant. Sen vad man kan jobba med efter utbildningen vet jag inte så mycket om. Ifall du/någon annan skulle kunna berätta om studentlivet i Luleå/om utbildningen och hur det ser ut efter skulle jag vara oerhört tacksam.

Sitter i detta nu och läser i tråden om ind. ekonomi samtidigt.
Min bild är att om du vill ha drömjobbet där du tjänar riktigt bra (även för att vara civilingenjör) så bör du nog titta på dom större skolorna. Känns som konkurrensen om platserna redan är hög nog där.
Citera
2012-03-19, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ammer
Av landets tekniska lärosäten är KTH, CTH, LTH & LiTH bäst (detta råder det i princip konsensus om). Därefter är det tight mellan Luleå/Uppsala rent generellt. Talar vi industriell ekonomi kvalar Luleå definitivt in på en 5:te plats och är ett bra val då skolan har hyffsad erfarenhet av programmet samtidigt som den ingår i ett samarbete med KTH, CTH, LTH & LiTH. Har du kollat om Luleå erbjuder några masterprogram som du finner intressanta?

Hej.

Jo man kan väl se det lite på högskoleprovskraven att Luleå har lite lägre krav än vad Chalmers/KTH och Linköping har. "Problemet" (vet inte riktigt om jag vill kalla det för problem) är att jag inte riktigt vill bo kvar i Stockholm och studera. Mina föräldrar erbjuder/vill att jag ska stanna kvar hemma och slippa kostnader medan jag pluggar, men personligen vill jag flytta och få lite livserfarenhet samtidigt. Dessutom så har jag på ryktesväg hört att utbildningen på KTH präglas av individer som man inte kommer överens med (detta beror givetvis på hur man är som person, men det verkar inte vara min "typ" av människor... om jag inte låter för präktig), medan Luleå är lite mer av en "studentstad".

Slutligen vill jag fråga, hur ser det egentligen ut ifall man har en examen från Luleå? Kommer det vara svårt att få jobb efteråt eller är den "likvärdig" med andra universitetsexamen från Sverige?

Uppskattar svaren jag fått hittills innerligt, tack!
Citera
2012-03-19, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Min bild är att om du vill ha drömjobbet där du tjänar riktigt bra (även för att vara civilingenjör) så bör du nog titta på dom större skolorna. Känns som konkurrensen om platserna redan är hög nog där.

Okej, det svarar lite på min förra fråga. En examen från KTH/Chalmers står sig alltså väldigt mycket bättre ifall man skulle söka till något av dem större företagen? Är en examen från Luleå usel i det avseendet?
Citera
2012-03-19, 23:54
Medlem
Citat:
Okej, det svarar lite på min förra fråga. En examen från KTH/Chalmers står sig alltså väldigt mycket bättre ifall man skulle söka till något av dem större företagen? Är en examen från Luleå usel i det avseendet?
Jag är inte särskilt påläst då jag själv planerar studier inom annat område en bra bit från ingenjörsverksamhet så kanske inte rätt person att svara men jag tror det mer handlar om hur utbildningen är utformad kombinerat med vilka som läser var och popularitet.

Exempelvis så påverkar ju näringslivet utbildningen och ja, det finns fler relevanta indek-jobb i Sthlm skulle jag tro. Det finns säkert även i Norrland men ja du fattar. Sen sett till intagningen så verkar ju ambitiösa dra sig till dom större lärosätena vilket nog gör att företag primärt tittar ditåt. Sist men inte minst så är jobben i frågan rejält eftertraktade och man måste ju skilja agnarna från vetet på något sätt.

Jag tror inte på något vis att Luleå är en dålig skola men även bland indekare på bättre skolor är det ju hård konkurrens om dom fina jobben.

Lite som ekonomi i Uppsala. Ingen dålig utbildning men handelshögskolan är det ju inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in