Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-07-21, 12:40
  #1
Medlem
Prometeuss avatar
Det verkar logiskt riktigt att pyramidspelstendenser kan existera inom aktiehandeln (eg. även all handel med värdepapper och liknande.)

Jag tänker såhär: Anta att vi har en mängd handlare med en hierarki, inte nödvändigtvis en strikt trädformad hierarki men någon typ av ordning där de lägre handlarna härmar de högre. Dessa högre kan vara tidningarnas aktie"experter" och andra auktoritetsfigurer inom aktievärlden. Om dessa högre alltid hinner genomföra sin handel innan alla andra, och om detta är en genomgående trend inom hierarkin så kommer det ju pga marknadens mekanismer bli så att man alltid tjänar mer desto högre upp man är i hierarkin eftersom ens köp alltid följs av en mängd prishöjande köp. Huruvida gruppen i helhet tjänar eller förlorar lär bero på yttre omständigheter, hur bra ekonomin utvecklas i verkligheten t.ex.

Kvar på botten finns då de suckers som alltid kommer förlora mer än de andra.

Överenstämmer min bild med verkligheten? Är de sociala strukturerna så kraftfulla att effekten jag skriver om uppnås? Är den dominerande?
Citera
2011-07-21, 13:06
  #2
Medlem
Nja, både ja och nej. Det du beskriver sker ju på daglig basis, men du behöver inte vara delaktig.
Citera
2011-07-21, 13:41
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Mera en tävling, där du ska gissa vad alla andra ska köpa, och hinna före!
Och förstås sälja innan andra säljer.

Allt för att rida på vågen...

Edit:
Bäst för alla är om aktier återfår sin forna roll.
Aktieägaren stöttar företag han tror på, får utdelning på vinsten, bär bördan vid nergång...
__________________
Senast redigerad av sommarlov 2011-07-21 kl. 13:51.
Citera
2011-07-21, 13:46
  #4
Medlem
Finans.killens avatar
Eller så inser du dina begränsningar, köper på dig aktier som har bra utdelningstillväxt och slutar oroa dig.
Citera
2011-07-21, 14:29
  #5
Medlem
romanov01s avatar
Nej, det stämmer inte, i alla fall inte så utbrett som du beskriver.

Pump and dumb finns men jag tror inte det utgör särskilt stor del av omsättningen. Alla har lika stor tillgång till information så det bildas inga hierarkier.
Citera
2011-07-21, 17:42
  #6
Medlem
ja den är väldigt påtaglig även om den inte är dominerande. värdepappershandela är inget nollsummespel utan "pyramiden" fylls på från sidorna genom konsumtion.
Citera
2011-07-21, 19:44
  #7
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
ja den är väldigt påtaglig även om den inte är dominerande. värdepappershandela är inget nollsummespel utan "pyramiden" fylls på från sidorna genom konsumtion.

Förklara dig gärna? Sedan kan du även förklar din dumma post i;
https://www.flashback.org/t1602980
Citera
2011-07-21, 23:42
  #8
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av romanov01
Nej, det stämmer inte, i alla fall inte så utbrett som du beskriver.

Pump and dumb finns men jag tror inte det utgör särskilt stor del av omsättningen. Alla har lika stor tillgång till information så det bildas inga hierarkier.
Håller inte med om att alla har samma information, de har möjligheten att skaffa sig samma information, men det innebär inte att de skaffar sig den. De allra längst ner - svenssonspararen som köper som det står i tidningarna gör knappast rationella val utifrån all tänkbar information - och det gör ingen annan heller.
Citera
2011-07-22, 00:13
  #9
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
aktiehandel innebär att ägarandelar till ett företag byter händer, varför skulle det innebära ett pyramidspel?
Citera
2011-07-22, 00:24
  #10
Medlem
annanmedlems avatar
Jag skulle säga ja, eller delvis.


Värderingen grundas ju i slutändan på vad företaget gör för vinster, och sett till det så kan man ju resonera som att svaret är nej. Men vinsterna går ju upp och ner över tiden och värderingen med det även om det väl är rimligt att anta att det kanske kan falla tillbaka till någon slags historiskt snitt. Så varför undviker kurserna från detta? Nu finns det säkert en viss återhållning där eftersom folk är medvetna om det men jag tycker att rörelserna blir lite överdrivet stora på kortsiktiga vinster ändå. Och det vill jag ju se som mer utav ett "greater fool"-moment än fundamental värdering.
Citera
2011-07-22, 09:35
  #11
Medlem
Beror nog på. I små så kallade förhoppningsbolag kan kursen drivas av sig själv utan någon egentlig substans. Till exempel it-bubblan där små företag fick vansinniga värderingar utan att ha tjänat en enda krona.

Håller man sig till större bolag, som gör vinster och delar ut pengar till sina aktieägare är det här elementet mycket mindre även om det kortsiktigt förekommer reaktioner på marknaden som är svåra att förstå. Långsiktigt följer aktiekursen bolagets vinster och intjäning.
Citera
2011-07-22, 10:16
  #12
Medlem
qqqqtraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus

...

Överenstämmer min bild med verkligheten? Är de sociala strukturerna så kraftfulla att effekten jag skriver om uppnås? Är den dominerande?

Ja, till stor del.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback