2025-01-11, 02:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
I nederländskan kan många substantiv få diminutivsuffix som –(e)tje, –kje och –pje).

Ägg heter ”Ei”,men ett litet ägg heter ”Eitje”.

Vill jag ha ett ägg till frukosten vet jag inte om jag skall beställa Ei eller Eitje. I Sverige finns det väl bara en storlek på frukostäggen,men i Nederländerna finns det kanske olika storlekar på äggen.

Var beställer du ägg till frukost? Är du på hotell får du hålla till godo med de ägg de lägger ut till förtäring. Precis som redan påpekats finns det naturligtvis samma storleksvariation på ägg i Sverige som i Nederländerna och annorstädes. Det står på paketen vilken storlek äggen har (XL, L, M och S). Unghönor lägger små ägg och äldre hönor lägger större ägg. Stora äldre hönor lägger de största äggen.
Citera
2025-01-11, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Troligen har detta nämnts förut, men det tycks som om känsligheten för det svenska verbets plats i nekande bisatser håller på att försvinna. T.ex. "Han påstod att han inte visste om det" blir "Han påstod att han visste inte om det."

Upprepningen av "han" gör ett stilistiskt dåligt intryck hursomhelst. "Han påstod sig inte veta om det" är bättre!
Citera
2025-01-27, 00:59
Avslutad
"Killgissa" är på ett sätt värre än "hen". Ogillar när kvinnor använder det mot män men jag blir mer upprörd när män skriver eller säger att de "killgissar".

När män använder det på sig själva så känns det som att de automatiskt tofflar och nedvärderar sig själva.

Hoppas att ordet dör ut - det räcker med "gissa" (Pelle)!
Citera
2025-01-27, 17:46
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pineappledude123
"Killgissa" är på ett sätt värre än "hen". Ogillar när kvinnor använder det mot män men jag blir mer upprörd när män skriver eller säger att de "killgissar".

När män använder det på sig själva så känns det som att de automatiskt tofflar och nedvärderar sig själva.

Hoppas att ordet dör ut - det räcker med "gissa" (Pelle)!
Jag har också svårt för det ordet och använder det aldrig själv, man ska inte generalisera över ett helt kön på det viset.
Citera
2025-01-27, 18:57
Medlem
NoTruces avatar
Nu tycker jag att alla får lugna ner sig lite med ordet "boomer". Jag säger 40- och 50-talister, och det gör jag för att jag är lite bättre.
Citera
2025-01-27, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jag har också svårt för det ordet och använder det aldrig själv, man ska inte generalisera över ett helt kön på det viset.

Härligt, håller verkligen med.

Det kändes också bättre att skriva "toffla" istället för "simpa".
Citera
2025-02-23, 18:46
Medlem
2n00b4Us avatar
Zlatanera, ett ord som finns med i ordlistan men som jag tvivlar att ens 100 personer har använt sig av nånsin. Har aldrig sett någon använda ordet förutom när det valdes in, vet inte riktigt varför det fortfarande finns kvar.
Citera
2025-02-27, 20:02
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Lyssnade på en lokal fullmäktigedebatt i en närradio. Nästa alla som gick upp i talarstolen använde modeordet ”implementera”. Stör mig på vanliga medelmåttor som vill imponera på sin omgivning genom att använda invecklade ord och uttryck i tid och otid. Att säga ”genomföra” anses väl alltför simpelt för dessa politiker.
Citera
2025-03-01, 12:42
Medlem
Kenpos avatar
Allt oftare sägs något (en åtgärd, aktion, etc.) som förväntas nå ett specifikt publikum vara "riktat mot" detsamma, när det normalt borde vara "riktat till". Innebörden blir då negativ, vilket kanske inte varit avsikten.
Senast redigerad av Kenpo 2025-03-01 kl. 12:44.
Citera
2025-03-02, 20:51
Medlem
GrillTeknikers avatar
"Gå för"

Tycker mig ha märkt att uttrycket "gå för", i betydelsen att "försöka uppnå", har blivit vanligare på sista tiden.

Nu senast i en artikel i Expressen:

"Det jag sa för över 2 år sedan var att Ukraina borde gå för fred eller lida allvarliga förluster utan resultat."

Originaltexten är inte, som man kan tro, "go for peace", utan "seek peace". Inte ens Google Translate översätter detta till "gå för", utan "söka".

Har även hört det i sportsammanhang - "han går för guld". Tydligen ska Håkan Hellström ha nån ny singel som heter "Gå för glory" också.

Stör mig på detta uttryck, då det i mina öron låter extremt lamt och som att den som säger det inte orkat tänka utan bara direktöversatt det engelska "go for" rakt av, skitsamma om folk fattar eller inte.

Är detta ett nytt uttryck? Tycker inte jag kunde hitta något som tyder på att det använts såhär förrän nyligen?

Vad tycker ni om uttrycket?
Citera
2025-03-02, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Tycker mig ha märkt att uttrycket "gå för", i betydelsen att "försöka uppnå", har blivit vanligare på sista tiden.

Nu senast i en artikel i Expressen:

"Det jag sa för över 2 år sedan var att Ukraina borde gå för fred eller lida allvarliga förluster utan resultat."

Originaltexten är inte, som man kan tro, "go for peace", utan "seek peace". Inte ens Google Translate översätter detta till "gå för", utan "söka".

Har även hört det i sportsammanhang - "han går för guld". Tydligen ska Håkan Hellström ha nån ny singel som heter "Gå för glory" också.

Stör mig på detta uttryck, då det i mina öron låter extremt lamt och som att den som säger det inte orkat tänka utan bara direktöversatt det engelska "go for" rakt av, skitsamma om folk fattar eller inte.

Är detta ett nytt uttryck? Tycker inte jag kunde hitta något som tyder på att det använts såhär förrän nyligen?

Vad tycker ni om uttrycket?
kmr från engelskan, som allt annat.

som ditt exempel men även ”going for the gold” kmr från engelskan. engelsk uttryck som har kommit.
Citera
2025-03-02, 21:19
Medlem
CombatPigs avatar
Samma sak med "Ta höjd för", som i alla fall jag hörde för första gången i samband med coronapandemin och Tegnell. Det är säkert vanligt bland läkare att säga så men efter coronapandemin så har det nästan missbrukats i alla möjliga sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in