Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Inte hört att man får ont i magen av alvedon.. Många får ont i magen av kodein så tippar på det.
Jag är en av dom som kan få jätteont i magen av Citodon. Jag har aldrig förstått om det är Kodeinet eller Paracetat som framkallar det dock.
Tycker det är lite skumt nämligen... Jag käkar ju Treo som en galning också, men det ger mig inga problem alls och Treo är ju känt för att kunna ge magproblem (som magsår och sånt). Jag kan dricka hur många Treo som helst alltså. Men två Citodon och jag ligger med frätande magsäck. Jag känner ju att det är magsäcken det fräter i... det är alltså inget illamående, inga kramper... det är som man hällt syra i magen.
Det andra skumma är att det bara sker om jag ätit mat före jag tog Citodonen. Desto mer mat jag ätit, ju ondare får jag i magen. Har jag inte ätit alls den dagen, och tar ett par Citodon så är det lugnt.
Tre... dåligt för magen.
Citodon... skonsamt för magen. (Med "" runt skonsamt då kanske).
Treo i min mage... inga problem.
Citodon i min mage... syrafrätande.
Men det är först på senare år jag fått det här problemet. Jag misstänker iaf att det måste ha med magsyran att göra på något vis, eftersom problemet uppstår i samband med mat. När man äter släpper väl magen ut mer magsyra och tydligen så är Citodon inte bra just då. Men hur fan kan Treo vara det då? Jag fattar verkligen inte. Men om du tydligen hört att Kodein kan ge magproblem så lär det ju vara det då. Men jag trodde det handlade om helt andra magproblem än "magsår" eller "magkatarr"... vilket det iofs inte kan vara eftersom då hade Treon orsakat problem också
Och jag får aldrig ont i magsäcken av endast mat heller... Så det är något med Citodonen som gör min magsyra så stark att det fräter.
En annan fundering jag haft är att det kanske är gallan som spökar. Jag är ingen läkare och har inga kunskaper i ämnet men jag har fått för mig att det är gallan som producerar magsyran eller iaf något annat starkt. Man kan ju spy galla (man säger så iaf) och då är det ju när man kräks sånt frätande, som svider i halsen. Eftersom det heter "spy galla" och fräter... så måste det komma ifrån gallan iaf, det man spyr...
Alltså... Kodeinet påverkar ju gallan, det vet vi, och om nu gallan har hand om magsyran så... nåt sånt måste det vara. Men då borde ju inte läkare säga att Citodon är skonsamt mot magen heller (för det gör dom, inte bara Paraceta i sig dom säger så om)... eftersom magen hänger ihop med gallan... som man ofta kan få problem med. Och gallan tror jag att jag brukar få kramp i faktiskt, eller så är det något anat organ som krampar. Något på sidan av magen, mellan rygg och mage, brukar krampa så hårt att man känner det genom huden.
Nej, det här är ett mysterium...

En subbad Dolcontina spekulerar med idioti...