Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-11, 14:51
  #13
Avstängd
Buprenos avatar
har funderat på att skaffa ett teleskop är det några bra märken ni kan rekommendera och vilket pris ligger det på om man ska ha en hyfsad bra en.
Vill inte starta en ny tråd så testar att fråga här ursäkta off topic Mod kan radera om jag gjort ett misstag med att posta inlägget här.
Citera
2014-03-24, 11:13
  #14
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bupreno
har funderat på att skaffa ett teleskop är det några bra märken ni kan rekommendera och vilket pris ligger det på om man ska ha en hyfsad bra en.
Vill inte starta en ny tråd så testar att fråga här ursäkta off topic Mod kan radera om jag gjort ett misstag med att posta inlägget här.

Finns tråd.
(FB) Tråden om köpråd av teleskop och annan utrustning (sammanfogad tråd //mod)
Citera
2015-02-20, 21:25
  #15
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Som nybörjare är det svårt att sätta sig in i vad man ser och hur god förstoring man får med ett visst teleskop.
En bra uppskattning får man genom den här länken. Här kan du leka med olika variabler för att se skillnaden.
http://www.telescope-simulator.com/

För de som eventuellt nedslås av att t ex Saturnus ser otroligt tråkig ut med ett 4" teleskop jämfört med ett 16" och därmed avstår för att prisskillnaden är så stor. Don´t. En bild på en skärm är inget mot upplevelsen av att se dem på riktigt.


Länken verkar inte fungera längre?

Hittade (kanske liknande?)
http://www.12dstring.me.uk/fovcalc.php
Citera
2015-05-10, 15:46
  #16
Medlem
Captinheros avatar
Helt nybörjare på teleskop, köpte skywatcher skyhawk 1145p teleskop men vette fan hur men ser bra i det. Kan någon snäll varelse ge nybörjartips hur man kommer igång och vad man ska tänka på
Citera
2015-05-20, 20:42
  #17
Medlem
Bara-Robins avatar
Har ett radioteleskop för frekvenser mellan 20 kHz - 2 GHz. Vad kan jag upptäcka, var och på vilka frekvenser?
__________________
Senast redigerad av Bara-Robin 2015-05-20 kl. 21:10.
Citera
2015-07-12, 10:54
  #18
Medlem
nero1s avatar
Jag har ett gammalt men högkvalitativ refraktor av märket Meridian. Kunde varit lite större, öppningen är 75mm brännviden 1200mm, samt okular från 6mm-25mm. Men stativet är ett riktigt topnotch och väger sökert över 20 kilo med motvikterna plus att det är motordrivet. Meridian är samma märke som används/användes? i observatoriet på slottskogen i Göteborg. Den visuellt vackraste objektet att skåda, skulle jag säga är den öppna stjärnhopen "plejaderna". Man kan se dom blåaktiga stofftslöjorna som omger hela stjärnhopen.

Var väldigt intresserad av astronomi i mina yngre dagar. Vet inte hur många iskalla vinternätter man fått stå ut med för att se Orion nebulosan, andromedagalaxen med fler. Största lyckan är att på egen hand finna dessa objekt. Det börjar kännas att mitt intresse börjar vakna till liv igen. Kikade runt lite på diverse teleskop. Och ett newton på närmare 300mm spegel eller et cassegrain teleskop, skulle var fint att ha...
Citera
2017-10-21, 19:00
  #19
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Länken verkar inte fungera längre?

Hittade (kanske liknande?)
http://www.12dstring.me.uk/fovcalc.php

STORT tack för denna sida
Har mitt första teleskop på väg hem i nästa vecka, ett Celestron Nexstar 102 SLT. Så jag är såklart jäkligt nyfiken på hur saker ungefär kommer att se ut i det. Riktigt kul att leka med
Citera
2017-10-21, 19:05
  #20
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
STORT tack för denna sida
Har mitt första teleskop på väg hem i nästa vecka, ett Celestron Nexstar 102 SLT. Så jag är såklart jäkligt nyfiken på hur saker ungefär kommer att se ut i det. Riktigt kul att leka med

Kul!

Tack själv! Satan i gatan 2 år gammalt inlägg (ifrån mig) :-)

Kikade på det och jag är avundsjuk...
Citera
2017-10-21, 19:07
  #21
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Kul!

Tack själv! Satan i gatan 2 år gammalt inlägg (ifrån mig) :-)

Kikade på det och jag är avundsjuk...

Tråden är ju klistrad så det borde vara ok att skriva i den lite då och då :P
Citera
2020-01-16, 10:25
  #22
Medlem
Peter77s avatar
Beställde nytt teleskop runt årsskiftet. Tanken är att använda både för astrofoto och visuella observationer.
Hade tur och fick tag på ett visningsex för 11000kr ist för ord pris ca 17000. En TS Optics 115mm F7 triplet apo.

Optiken levererar verkligen. En apokromatisk refraktor är i en helt annan klass jf med en vanlig akromatisk refraktor.

Bjuder på en bild tagen med telefon genom ett okular som ger 160x förstoring. Bergsmassiven runt Mare Imbrium, månens andra största nedslagsplats enl wiki.
Tyvärr ger okularet lite laterala färgfel. De flesta okular gör det och ju mer vidvinkel desto mer påtagligt. Men ändå bra skärpa och klarhet i teleskopet. Är riktigt nöjd. Det gamla teleskopet (nexstar 102 slt) hade, som de flesta vanliga akromatiska refraktorer, färgfel som visar sig som lila färgskuggor och blir värre med ökad förstoring.


https://imgur.com/a/m5142ig
Citera
2020-03-29, 15:07
  #23
Medlem
Har tänkt köpa ett teleskop, hur bra ska det vara för att man kan se ringarna på saturnus.
Citera
2020-04-11, 00:36
  #24
Medlem
Håller med trådskaparen att även om bilden är liten så är det värt lite pengar och besvär att få se planeterna själv.

FoV simulatorer för teleskop är nästan nödvändigt för att undvika att bli besviken på vad man kan se. Eller för att uppgradera i onödan.

Många tror att ett teleskop i 30-40 centimetersklassen ger nästan Hubble-kvalitet (eftersom de är så dyra och så stora), men kan själv intyga att man blir förvånad vad lite det gör i verkligheten när man byter upp sig. I vissa fall syns det ingen skillnad alls.

En bra grundregel att komma ihåg är att ett telskop inte är en ljusförstärkare (punktformat ljus tex stjärnor undantagna, men även där är skillnaderna små). Med ett större teleskop så kan du använda större förstoring med samma ljussyrka som mindre teleskop med lägre förstoring. Men skillnaderna är inte så stor som man kan tro.

Exempel: En 7x50 mm kikare har en utgångspupill på drygt 7 mm (50/7). Utgångspupillen anger maximal ljusstyrka för ett optiskt system avsedd för visuell användning (vi har en pupillstorlek vid mörkeradaptering på maximalt 7 mm)

För samma ljusstyrka i ett 200 mm teleskop så delar man objektivdiametern med utgångspuillen (200/7) och får förstoringen 29x. Då är bilden lika ljusstark som kikaren.

Ett jätte teleskop på 400mm som väger 40 kilo har förstoringen 57x med samma ljusstyrka som kikaren.

57x är ingen hög förstoring direkt och genast blir investeringen i 40 cm reflektorn ganska tveksam.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback