Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ingen aning om de juridiska svängningarna, men antagligen ses det som att det hetsande budskapet når fram trots hennes luddiga formulering.
Och visst är det lätt att förstå ungefär vilka folkslag hon menar?
Men att låta det gå till domstol. Är inte det lite onödigt? Kunde det inte ha lösts på annat sätt? Jag tycker att det anmäls allt möjligt hit och dit som kunde ha ordnats på annat sätt.
så här tycker jag om alla jävla svenska blattar i min klass
Hets mot folkgrupp påstår ju regimen ska gälla "hetsande" (alltså att visa "missaktning" mot) mot folkgrupper i allmänhet, inte ett antal personer i synnerhet. T.ex. typ 3 blattar i en gymnasieklass.
Om jag bråkar med min granne i tvättstugan så ska det ju inte vara hets mot folkgrupp, bara för att granne är turk. "Så här tycker jag om hela jävla turkfamiljen i min trapp", ska ju inte vara mer hets mot folkgrupp än "så här tycker jag om alla hela jävla familjen Johansson i min trapp".
Ett hakkors däremot anses vara en symbol för att den "ariska rasen" är överlägsen andra raser, och då blir det automatiskt sk. missaktning av andra folkgrupper, främst judar, har jag för mig, så det är väl där åtalet fokuserar.