• 1
  • 2
2011-07-19, 11:41
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13343163.ab

Nå, för ett hakkors? Jag har aldrig fattat var yttrandefriheten slutar och hets mot folkgrupp börjar?
Är det rätt eller fel att anmäla henne?
Är hon modig som går emot kulturberikarna i hennes klass?
Nån som vet vilka det rör sig om?
Citera
2011-07-19, 11:44
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Det var efter en dispyt med tre pojkar på en skola i Göteborg som den då 16-åriga flickan lade upp en bild av ett hakkors på en sajt och skrev att "så här tycker jag om alla jävla svenska blattar i min klass".

Hon åtalas alltså för hets mot folkgrupp.
Skulle inte detta ha gått lösa utan rättsväsendets inblandning?
Citera
2011-07-19, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Men nu förstår jag inte riktigt, vad är "svensk blatte" för folkgrupp? Det är en oxymoron av episka proportioner.
Citera
2011-07-19, 11:51
Medlem
.-.-.s avatar
Det blir väl som vanligt, tjejen som antagligen blivit terroriserad av blattarna kommer nu vara den som åker dit och får betala skadestånd åt dom stackars pojkarna, sen kan dom skratta hela vägen till Mecka.
Citera
2011-07-19, 11:54
Medlem
krisus avatar
Citat:

Jävlar i min låda.
Nu är alltså "svenska blattar" en egen folkgrupp??
Citera
2011-07-19, 11:55
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZachNukeEm
Men nu förstår jag inte riktigt, vad är "svensk blatte" för folkgrupp? Det är en oxymoron av episka proportioner.
Ingen aning om de juridiska svängningarna, men antagligen ses det som att det hetsande budskapet når fram trots hennes luddiga formulering.
Och visst är det lätt att förstå ungefär vilka folkslag hon menar?

Men att låta det gå till domstol. Är inte det lite onödigt? Kunde det inte ha lösts på annat sätt? Jag tycker att det anmäls allt möjligt hit och dit som kunde ha ordnats på annat sätt.
Citera
2011-07-19, 11:59
Medlem
breakthebutterflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZachNukeEm
Det kan vara:

1. Blattar som lever i Sverige, och som vi alla vet så är alla som lever i Sverige svenskar.

2. Svenskar som försöker vara blattar och få respekt av alla homies.

3. Blattar som assimilerats och blivit försvenskade.

4. En helt ny folkgrupp som uppkommit i någon förort. Kanske en blandning mellan blattar och svenskar.

Nä, detta var ett mysterium...

EDIT: "23-årig flicka" förresten?
Senast redigerad av breakthebutterfly 2011-07-19 kl. 12:03.
Citera
2011-07-19, 12:06
Medlem
Ufojesuss avatar
Det första jag tänkte på när jag läste "svenska blattar" var etniska svenskar som beter sig som araber, typ som wiggers beter sig som negrer.
Citera
2011-07-19, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ingen aning om de juridiska svängningarna, men antagligen ses det som att det hetsande budskapet når fram trots hennes luddiga formulering.

Jaså, det tycker jag inte. Hon är väldigt specifik att hon inte hatar alla "svenska blattar" utan specifikt de "svenska blattarna" i hennes klass. Och det är knappast någon folkgrupp.

Citat:

Om man är ett PK-mongo kan man ju utläsa invandrarhat i meningen. "Fy faan vad jag hatar de somalierna som gruppvåldtog mig analt i fyra timmar".
Citera
2011-07-19, 12:17
Bannlyst
Men då det kan antas att dessa "blattar" som troligtvis varit allt annat än snälla mot tjejen är muslimer och det nämns inte om några judar i klassen som tar illa upp. Då borde alltså det inte vara hets mot folkgrupp? Om jag går och viftar med ett hakkors i ett rum med bara protestantiskt kristna så kan ju inte dom ta illa upp av hakkorset då det är/var riktigt mot judendomen?
Citera
2011-07-19, 12:23
Medlem
Squalos avatar
Citat:

Men att låta det gå till domstol. Är inte det lite onödigt? Kunde det inte ha lösts på annat sätt? Jag tycker att det anmäls allt möjligt hit och dit som kunde ha ordnats på annat sätt.
så här tycker jag om alla jävla svenska blattar i min klass

Hets mot folkgrupp påstår ju regimen ska gälla "hetsande" (alltså att visa "missaktning" mot) mot folkgrupper i allmänhet, inte ett antal personer i synnerhet. T.ex. typ 3 blattar i en gymnasieklass.

Om jag bråkar med min granne i tvättstugan så ska det ju inte vara hets mot folkgrupp, bara för att granne är turk. "Så här tycker jag om hela jävla turkfamiljen i min trapp", ska ju inte vara mer hets mot folkgrupp än "så här tycker jag om alla hela jävla familjen Johansson i min trapp".

Ett hakkors däremot anses vara en symbol för att den "ariska rasen" är överlägsen andra raser, och då blir det automatiskt sk. missaktning av andra folkgrupper, främst judar, har jag för mig, så det är väl där åtalet fokuserar.
Citera
2011-07-19, 12:24
Medlem
katamari.damacys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakthebutterfly
EDIT: "23-årig flicka" förresten?

Ja, jag är som bekant inget mattesnille, men om flickan var 16 vid händelsen år 2009, så torde hon väl vara 18-19 nu. Hon verkar fortfarande gå i gymnasiet. Så var 23 år kom ifrån vet jag inte.

Sen tycker jag som flera här att detta borde gått att lösa utanför domstol. Att det blir hets mot folkgrupp handlar nog om att det just var ett hakkors. Den som symbol är väl förbjuden att använda och i sig klassad som hets mot folkgrupp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in