Citat:
Ursprungligen postat av katamari.damacy
Ja, jag är som bekant inget mattesnille, men om flickan var 16 vid händelsen år 2009, så torde hon väl vara 18-19 nu. Hon verkar fortfarande gå i gymnasiet. Så var 23 år kom ifrån vet jag inte.
Sen tycker jag som flera här att detta borde gått att lösa utanför domstol. Att det blir hets mot folkgrupp handlar nog om att det just var ett hakkors. Den som symbol är väl förbjuden att använda och i sig klassad som hets mot folkgrupp.
Det är säkerligen det som åklagaren har åtalat för. I ett av den efterkrigstida svenska jurisprudensens absoluta moraliska och intellektuella lågvattenmärken klassificerade HD 1996 i en vägledande dom (
NJA 1996 s. 577) offentligt bärande av hakkors, och därigenom analogiskt också andra personliga offentliggöranden av hakkors, som hets mot
andra folkgrupper än den nordiska. Vi kan alltså konstatera att det i Sverige är tillåtet att
vara nazist - vi är ju ett civiliserat land med åsiktsfrihet, för jösse namn - men det är inte tillåtet att
säga att man är det - ens i symboliska bilder. Den typen av åsiktsfrihet är mycket vanlig i strikta diktaturer, och kan mycket väl kombineras med stenhård repression - dissidenter som inte talar om för andra människor att de är dissidenter är ju i allmänhet harmlösa för vilken regim som helst. Den är däremot väsentligt mindre vanlig i västerländska demokratier.
Men det är likafullt, trots de utomordentligt betänkliga implikationerna för åsiktsfriheten som NJA 1996 s. 577 innebär, oklart om den kan användas som prejudikat i det här fallet. Den tilltalade den gången var fullkomligt nerlusad inte bara med hakkors, utan också med lageromslutna örnar, solkors, keltiska kors, odalrunor och diverse andra symboler med mer eller mindre tydlig anknytning till det Tredje Riket. Situationen här förefaller vara rätt annorlunda.
Hursomhelst måste det anses vara synnerligen dålig rättsekonomi att åtala en 18-åring för något hon begick som 16-åring med det synnerligen oklara bevisläget, alldeles bortsett från att hänsyn till yttrandefriheten gör att en samvetsgrann jurist bör vara mycket försiktig med att övertolka räckvidden av
NJA 1996 s. 577. Nån som vet vem som är åklagare?