• 1
  • 2
2011-07-18, 23:06
Medlem
vixxs avatar
Har stora bekymmer med att dela mina avokados. Problemet r bde krnan och skalet. Jag har frskt skra runt krnan, dela i tv, skala den. Det blir bara gegga. Hur ska jag dela den och f sna dr sjyssta skivor?
Citera
2011-07-18, 23:10
Medlem
Spreztozcs avatar
Nu ter inte jag avokado alls, men fr mig lter det ganska enkelt?

Ta en vass kniv, skr frsiktigt runt hela ngra varv s att det r ett snitt runt hela mot krnan, ta sedan en sked fr att frsiktigt peta upp ena delen, och s kr du s ngra varv tills den lossnar?

Eller r jag helt borta nu?
Citera
2011-07-18, 23:13
Medlem
Precis som ovanstende sger. Simpel as that.
Citera
2011-07-18, 23:14
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Blumenfeld
Precis som ovanstende sger. Simpel as that.

S jag hade allts rtt? Fan vad njd jag blev nu!
Citera
2011-07-18, 23:14
Medlem
ta en kniv och skr ett snitt frbi och runt lngsidorna s att du kan plocka isr avokadon i tv delar. Ta bort skalet och skr upp dina bitar som du vill ha dem. Bon Apptit!

EDIT: ops nu lyssnade jag inte p vad du sa, men ovanstende verkar ha bra koll p hur man gr. se och lr
Citera
2011-07-18, 23:15
Medlem
slowmedowns avatar
Ditt problem r att avokadon r fr mogen helt enkelt. Du fr gra guacamole
Citera
2011-07-18, 23:17
Medlem
vixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spreztozc
Nu ter inte jag avokado alls, men fr mig lter det ganska enkelt?

Ta en vass kniv, skr frsiktigt runt hela ngra varv s att det r ett snitt runt hela mot krnan, ta sedan en sked fr att frsiktigt peta upp ena delen, och s kr du s ngra varv tills den lossnar?

Eller r jag helt borta nu?

Done, ena halvan blev totalt mos igen. r det meningen att bara ena halvan ska anvndas till att gra skivor och den andra guacamole? Blir inte klok p det hr.
Citera
2011-07-18, 23:18
Medlem
steken001s avatar
Potatiskalare ?

Nej men som ovan Efter du skurit vrid bara frukten s lossnar enda halvan frn krnar sen slr man lite ltt mot krnan med knivegen s den fastnar i kniven och vrider igen. flj skinnet med en sked och "grp" ur den.

Och jo r dom vermogna kan det vara svrt att f dom att hlla ihop.

Men advocado r ju ganska fet s hmmm om man kylen den lite borde den hrda !?
Senast redigerad av steken001 2011-07-18 kl. 23:20.
Citera
2011-07-18, 23:19
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiBoB
ta en kniv och skr ett snitt frbi och runt lngsidorna s att du kan plocka isr avokadon i tv delar. Ta bort skalet och skr upp dina bitar som du vill ha dem. Bon Apptit!

EDIT: ops nu lyssnade jag inte p vad du sa, men ovanstende verkar ha bra koll p hur man gr. se och lr

rligheten r att jag aldrig i hela mitt liv delat en avokado.
Men genom att snabbt tnka lite logiskt verkar det som att jag fick fram det rtta svaret. Med andra ord s br det inte vara s svrt.
Citera
2011-07-18, 23:20
Medlem
Spreztozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vixx
Done, ena halvan blev totalt mos igen. r det meningen att bara ena halvan ska anvndas till att gra skivor och den andra guacamole? Blir inte klok p det hr.

Frlt, men kan inte sluta skratta t det markerade! Ingen helt dum id.
Citera
2011-07-18, 23:21
Medlem
Som ovanstende sagt: skr runt avokadon med kniv. Det jag gr annorlunda r dock att hugga i krnan med kniven s att den fastnar p bladet. Sedan lyfter jag kulan ur avokaden och slr av krnan i diskhon, sl skaftet mot diskbnken s hoppar den av. D fr du med all fruktktt!
Citera
2011-07-18, 23:25
Medlem
Elefantomens avatar
Jag brukar skra med kniv runtom avokadon, liksom ovanstende beskrivningar. Sedan brukar jag vrida de tv halvorna t motsatt hll, fr att drefter sra p dessa. Krnan hugger jag frsiktigt i med en kniv, s att denna kan avlgsnas. Efter detta brukar jag ta en stor sked och grpa ur avokadon ur skalet.

Sedan brukar det funka fint att skra avokadohalvan i skivor eller trningar, bara man r lite frsiktig.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av minutios
Som ovanstende sagt: skr runt avokadon med kniv. Det jag gr annorlunda r dock att hugga i krnan med kniven s att den fastnar p bladet. Sedan lyfter jag kulan ur avokaden och slr av krnan i diskhon, sl skaftet mot diskbnken s hoppar den av. D fr du med all fruktktt!

Du fick med en alldeles utomordentligt vlgjord beskrivning av avlgsnandet av avokadokrna.
Senast redigerad av Elefantomen 2011-07-18 kl. 23:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in