• 1
  • 2
2011-07-18, 23:55
Medlem
vixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minutios
Som ovanstående sagt: skär runt avokadon med kniv. Det jag gör annorlunda är dock att hugga i kärnan med kniven så att den fastnar på bladet. Sedan lyfter jag kulan ur avokaden och slår av kärnan i diskhon, slå skaftet mot diskbänken så hoppar den av. Då får du med all fruktkött!

Aha! Två helt solida halvor, stiligt och tack för det. Gröpa med sked pajade hela avokadon, funkade galant.
Citera
2011-07-19, 00:13
Medlem
EfterBlivandes avatar
Jag brukar ta ut avokadon i garaget och ta fram vinkelkapen, går på tre röda perfekt resultat varje gång
Citera
2011-07-19, 04:36
Medlem
ragfaces avatar
Efter du skurit den i två halvor och fått ut kärnan som det redan beskrivits flera gånger hur du gör i tråden, kan det vara enklare att skära de önskade bitarna på vardera halva medans avokadon fortfarande har skalet på, sen är det ganska enkelt att utifrån skalet trycka ut bitarna. Funkar kanske bäst på tärnings bitar men funkar på skivor också.
Citera
2011-07-19, 08:54
Medlem
dePauls avatar
Här har du en video som i detalj visar hur det går till:

http://www.youtube.com/watch?v=8si6bv_kcwk

Om du trots allt råkar mosa din avokado så beror det på att den är övermogen.

~Paul~
Citera
2011-07-19, 09:24
Medlem
cosmic_dancers avatar
Jag undrar hur ts försökt skära sin avokado, om det bara blir mos av det hela?
Citera
2011-07-20, 16:04
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Som några nämnt tidigare i tråden. Den är antagligen för mjuk därför att den är övermogen.
Citera
2011-07-20, 16:17
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Citat:
Ursprungligen postat av OrmenMedApplet
Som några nämnt tidigare i tråden. Den är antagligen för mjuk därför att den är övermogen.
Nja, det går att öppna även en övermogen avokado (till en viss gräns) utan att den blir till mos. Det gäller bara att hålla avokadon rätt, använda rätt kniv och veta hur man ska vicka den för att den ena avokadohalvan ska släppa från kärnan. Därefter är det ju inga problem.

Jag tror att TS håller i avokadon på fel sätt och därmed klämmer sönder den när han jobbar med kniven. Mitt tips till TS är att ta hjälp av någon som visar hur man gör. YT i all ära, men det är inte samma sak som att ha en kunnig person som står bredvid och ser vad det är man gör fel.
Citera
2011-07-20, 21:25
Medlem
Skall du laga sushi? Isf skall den inte vara helt mogen. Inte som om man gör guacamole när den skall vara en kräm man får ur skalet...
Skall jag sskiva en avokado skall den vara mogen men bara snudd på, krävs en del erfarenhet för att känna av detta. Då delar jag den, kärnar ur och river försiktigt av skalet med fingrarna. Det går om den är lagom hård/mogen.
Citera
2011-07-20, 23:39
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Skall du laga sushi? Isf skall den inte vara helt mogen. Inte som om man gör guacamole när den skall vara en kräm man får ur skalet...
Skall jag sskiva en avokado skall den vara mogen men bara snudd på, krävs en del erfarenhet för att känna av detta. Då delar jag den, kärnar ur och river försiktigt av skalet med fingrarna. Det går om den är lagom hård/mogen.
Ett litet snitt över ryggen på en nästan övermogen avokadohalva gör att skalet nästan rinner av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in