Citat:
Ursprungligen postat av steken001
Har experimenterat lite med att marinera med enzymer typ papaya och även kiwi det var mycket lärorikt. Dock tyckte jag att konsistensen lätt blev smulig även när jag marinerade väldigt kort. Vet inte kan varit jag som hade för mycket kiwi några tips kanske ?
Den första jag gjorde var innerfile från kyckling slängde i den bunke med 2 mosade kiwi i en timme sen sköljde jag bort kiwin och la i kryddmarinaden men skiten var så lös så att de trillade igenom grillgallret en mycket intressant upplevelse

Jag blir inte förvånad över att höra detta. Både papaya, mango, ananas och kiwi mörar köttet så pass effektivt att man inte behöver mer än kanske 10 minuter för att en kycklingfilé börjar bli mosig. Testa att stoppa en bit ananas under överläppen som när man lägger in en prilla. Jag lovar att du inte kommer att stå ut med smärtan mer än några minuter.
Kyckling kräver som sagt avsevärt försiktigare behandling. Fruktenzymer är för mycket för kycklingen. Testa en vanlig rimlag.
Jag pratade med personalen på min lokala ICA. De får sin kyckling sänd från centrallagret ingjutna styckvis i plast. De är redan marinerade genom den metoden som jag tidigare beskrivit + en del grillkrydda och rött paprikapulver. I affären så grillas de färdigt och därefter placeras i montrar.
Fruktenzymer blir bäst tillsammans med kött som innehåller mycket bindväv och fett. Testa på högrev nästa gång och du kommer bli förvånad över hur gott det är grillat! Många tror att högrev är bra endast till grytor och långkok. Så är det inte.
~Paul~