Missade ts regel om att nurnbergrättegången ej räknas.
I övrigt har jag ingen teknisk bevisning som visar att förintelsen ägt rum.
Jag har svarat på frågan varför jag tror på förintelsen. Punkterna jag räknar upp är självupplevda och jag lider ej av psykoser så jag litar på mitt medvetade och minne.
Jag tror på många saker där jag inte har någon teknisk bevisning som styrker min tro som ett absolut vetande baserat på fakta.
Jag tror säkert att ditt medvetande är vid full vigör och antagligen utan minnesdefekter. En del saker behöver inte bevisas, som fotbolls VM -58, slaget vid Poltava och andra historiska händelser som kunnat beläggas utan judars inblandning. Det ligger naturligtvis i betraktarens förmåga eller oförmåga till att kritiskt granska händelser som strider mot fysiska lagar och har en ovanligt bisarr bakgrund som inte stöds av någon teknisk bevisning öht. Det är dock ingen som kräver att du visar upp en teknisk bevisning men då tråden handlar just om det så kanske du borde selektera var du postar dina inlägg framledes.
Jag tror säkert att ditt medvetande är vid full vigör och antagligen utan minnesdefekter. En del saker behöver inte bevisas, som fotbolls VM -58, slaget vid Poltava och andra historiska händelser som kunnat beläggas utan judars inblandning. Det ligger naturligtvis i betraktarens förmåga eller oförmåga till att kritiskt granska händelser som strider mot fysiska lagar och har en ovanligt bisarr bakgrund som inte stöds av någon teknisk bevisning öht. Det är dock ingen som kräver att du visar upp en teknisk bevisning men då tråden handlar just om det så kanske du borde selektera var du postar dina inlägg framledes.
Läst trådstarten noggrannt nu och inser att mitt inlägg var OT. Ber om ursäkt.
Dock har jag inget emot tråden och ser att en diskussion vad människor grundar sitt "vetande" på är intressant. Alla människor "tror" och generaliserar om saker endast genom intryck utifrån. Det kan vara media, skolan och annat. Hur kritiskt människor tänker i allmänhet kring sk "allmänt kända" händelser, statistik och annat är intressant, men hör hemma i en annan tråd.
Att Irving krävde högre "standard" på bevisföringen för att han var en förintelseförnekare, eftersom det var en "grav" anklagelse - som han ville försvara sig mot?
[...]
Nej. "Tjosan" mest därför att du hittade och sorterade ut en del av det som domare Gray säger i domslutet (där han friade Irvings motståndare) och inte tog med sådant som talar emot de "revisionistiska" teserna. T ex det faktum att han gick på Irvings linje i just bevisfrågan:
"I will adopt that approach [om högre beviskrav] when deciding if the truth of the defamatory imputations made against Irving has been established."
Högre beviskrav om vadå? Att det fanns gaskamrar?
Judge Gray:
Citat:
13.71 I have to confess that, in common I suspect with most other people, I had supposed that the evidence of mass extermination of Jews in the gas chambers at Auschwitz was compelling. I have, however, set aside this preconception when assessing the evidence adduced by the parties in these proceedings.
I recognise the force of many of Irving's comments upon some of those categories. He is right to point out that the contemporaneous documents, such as drawings, plans, correspondence with contractors and the like, yield little clear evidence of the existence of gas chambers designed to kill humans. Such isolated references to the use of gas as are to be found amongst these documents can be explained by the need to fumigate clothes so as to reduce the incidence of diseases such as typhus.
Ursprungligen postat av d00rkey
Att rättegången egentligen handlade om Irvings vandel innebär inte att man inte behandlade de bevis för systematisk utrotning av judar med bl a gas som föreligger! Det är bara till att läsa innantill i relevanta delar av domslutet... om man inte vill tröska igenom hela rättegångsprotokollet alltså.
Och gör man som du rekommenderar blir det "tjosan"....:
Citat:
Nej. "Tjosan" mest därför att du hittade och sorterade ut en del av det som domare Gray säger i domslutet (där han friade Irvings motståndare) och inte tog med sådant som talar emot de "revisionistiska" teserna.
Det du citerade gällande Irvings linje ovan (högre beviskrav) talar emot de "revisionistiska" teserna?
Igen (till felia) :
Citat:
Men, i vilket fall som helst... Om du har upptäckt att Irving inte erkände att judar hade mördats i industriell skala och att de bland annat gasats ihjäl så får du gärna delge både mig och andra dessa fenomenala nya rön om rättegången här!
Var det inte i vilket fall som helst därför Irving stämde Lipstadt?
Eftersom han aldrig förnekat att judar mördats i industriell skala och att de bland annat gasats ihjäl så ville han via domstol gärna bli frikänd från anklagelsen att ha förnekat detta.
Citat:
8.10 In paragraph 6(i) of his Reply Irving answered the claim that he is a Holocaust denier in the following terms:
"It is denied that the (Claimant) has denied the Holocaust; it is denied that the (Claimant) has denied that gas chambers were used by the Nazis as the principal means of carrying out that extermination; they may have used them on occasion on an experimental basis, which fact he does not deny".
Irving made clear that he is unaware of any authentic archival evidence that Jews were systematically exterminated in any of the camps identified by the Defendants in the particulars of justification. As has already appeared, Irving has substantially modified his position since appeared pleaded his statement of case.
[...]
(Den där sista meningen i citatet ovan vill jag gärna ha hjälp med att tolka...vad som already/since appeared, menar jag...Betyder det att Irving under rättegångens gång blivit underrättad om autentiskt arkivmaterial om systematisk förintelse i något läger? Nåt material han tidigare varit omedveten om?)
Igen:
Citat:
Säg det till den före detta så kompetente förintelseförnekaren David Irving som i sin förtalsrättegång 1996 ett flertal gånger (om jag inte missminner mig) kände sig nödgad att erkänna att, jo, judar hade mördats i industriell skala och bland annat gasats ihjäl med Zyklon B under WWII! Om inte annat så åtminstone för att inte helt och hållet framstå som totalt imbecill.
Detta var väl isjälvaverket vad den före detta så kompetente förintelseförnekaren förnekade - att han förnekat!!
Det han kanske nödgades erkänna i så fall var väl, att han, jo, förnekat det han förnekade att han förnekat?
Snarare?
T ex gaskamrar i Auschwitz:
Citat:
Even if Irving had referred to gas chamber in the singular, it would not have been apparent that he was speaking of the reconstructed gas chamber at the camp.
13.156 [...]He again later explained his concessions as having been made "formally" in order to speed the trial along, adding later that he had seen no documentary evidence to support the figures for those killed. I have already given my reaction to that response.
Men Irving hade ickedestomindre "rätt" (right) när han påpekade bevisläget för "gassing" i Auschwitz:
[...]He is right to point out that the contemporaneous documents, such as drawings, plans, correspondence with contractors and the like, yield little clear evidence of the existence of gas chambers designed to kill humans. Such isolated references to the use of gas as are to be found amongst these documents can be explained by the need to fumigate clothes so as to reduce the incidence of diseases such as typhus. The quantities of Zyklon-B delivered to the camp may arguably be explained by the need to fumigate clothes and other objects. It is also correct that one of the most compromising documents, namely Muller's letter of 28 June 1943 setting out the number of cadavers capable of being burnt in the incinerators, has a number of curious features which raise the possibility that it is not authentic. In addition, the photographic evidence for the existence of chimneys protruding through the roof of morgue 1 at crematorium 2 is, I accept, hard to interpret.
Rätt i sak om bevisläget beträffande dokumentationen av gaskamrar designade för att mörda människor, men inte rätt i konvergensen som ett ordinärt, lidelsefritt sinne överväldigas av i gasningshänseende, nämligen svarandesidans bevis....
Citat:
The case for the Defendants, summarised above, is that there exists what van Pelt described as a "convergence" of evidence which is to the ordinary, dispassionate mind overwhelming that hundreds of thousands of Jews were systematically gassed to death at Auschwitz, mainly by the use of hydrogen cyanide pellets called Zyklon-B.
Från bokrecensionen som d00rkey länkade till ovan:
Citat:
FÖRINTELSEN INFÖR RÄTTA. SANNING, LÖGN OCH HISTORIA ¬ BERÄTTELSEN OM DAVID IRVING-RÄTTEGÅNGEN Guttenplan, D D: Förlag: Panpocket Norstedts Övrigt: Övers.: Johan Erséus.
Kim Salomon 23 juli 2001 kl 00:00, uppdaterad: 27 mars 2008 kl 22:48
Citat:
I sin slutplädering värjer sig domaren för att agera som historiker. Han betonar att det inte ingår i hans uppdrag att bedöma vad som hände, utan det betraktar han som ett uppdrag för historikerna. Men det är förstås omöjligt att upprätthålla en sådan distinktion. I slutpläderingen intar han historikerns roll och konkluderar att Irvings hantering av historiska bevis är så förvrängd att det är svårt att tro att det skulle bero på slarv.
Med lite double-think (googla!!) går det förstås bra att både värja sig och inte värja sig mot ....uppdraget !
Läs nu igen vad domare Gray ansåg att Irving med rätta påpekat/is right to point out (inlägget närmast ovan)!!
Vem hanterar de historiska bevisen så förvrängt att det är svårt att tro att det inte skulle bero på ett uppdrag?
Konvergensverktygets uppdrag är att vränga dom rätt igen....
Citat:
Ur led är tiden, ve att jag är den som föddes att den vrida rätt igen.
Hamlet, scen 5
Parafras:
Ur led är är bevisläget, ve om jag värjer mig mot att det vrida rätt igen.
Judge Gray, 13.34
d00rkey om boken:
Citat:
Den handlar om Irving-rättegången, och det finns rätt bra skäl för valet av titel (på svenska åtminstone) eftersom Irving bara kunde vinna genom att man i princip förkastade Förintelsen som historisk händelse.
Eller: bara om Irving förkastades som förnekare av en historisk händelse kunde Förintelsen vinna.
Citat:
Kim Salomon
Enligt klichén är det vinnarna som skriver historien. Som Guttenplan påpekar finns det dock ingen vinnare i historien om Förintelsen. Men rättegången har en odiskutabel förlorare och det är viktigt att det blev Irving. Nu har inte bara historieböcker utan även i domstol fastslagit att det inte går att bortdefiniera Hitlers utrotningspolitik. Däremot innebär rättegångens utslag inte att förintelseförnekarna ger upp. De är inte intresserade av historiska fakta utan de för ett rasistiskt och politiskt korståg.
I stället för klichén att det är vinnarna som skriver historien har vi dogmen att det är de Förintade som skriver historien - och för att det skulle bli odiskutabelt var det viktigt att det blev Irving som bortdefinierades som dess förnekare.
Blir Förintelsen diskutabel, hotas demokratin:
Citat:
Får denna mytbildning fotfäste, innebär det att den viktigaste av alla spärrar mot en nazistisk renässans har rivits ned. Då hotas inte bara judarna, utan hela det demokratiska samhället, i vårt land likaväl som i andra länder.
Nej. Enbart vittnen duger inte för mig i alla fall.
Angående den haltande jämförelsen med Danmark:
Hur många människor lever i Köpenhamn egentligen? Mellan 1,2 och 1,9 miljoner invånare ungefär, eller?
Hur skulle man kunna få alla dessa att i princip försvinna spårlöst, att gå upp i rök??
Enligt mig är det faktiskt rätt enkelt ändå och kan åstadkommas på mindre än en timme! (pm'a gärna för svar eftersom det blir ganska OT faktiskt.)
Så vad finns det för bevis utan vittnen?
Förklara nu hur hela Köpenhamns befolkning skulle kunna försvinna helt spårlöst?
Erleb, snälla, försök att undvika alla dina inklistringar av små textstycken hela tiden och försök istället att själv skriva lite text. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, det här är ett diskussionsforum, inte ett forum där vi ska sitta och bara kasta källhänvisningar på varandra. /MOD
Erleb, snälla, försök att undvika alla dina inklistringar av små textstycken hela tiden och försök istället att själv skriva lite text. Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, det här är ett diskussionsforum, inte ett forum där vi ska sitta och bara kasta källhänvisningar på varandra. /MOD
/feldgrau
Hur skulle det gå till att svara/replikera på följande inlägg utan källhänvisningar och citat ?
Citat:
Säg det till den före detta så kompetente förintelseförnekaren David Irving som i sin förtalsrättegång 1996 ett flertal gånger (om jag inte missminner mig) kände sig nödgad att erkänna att, jo, judar hade mördats i industriell skala och bland annat gasats ihjäl med Zyklon B under WWII! Om inte annat så åtminstone för att inte helt och hållet framstå som totalt imbecill.
Ska jag tala om vad jag missminner mig istället - jag också?
"Dyslexission" är ett diskussionsforums rätta uttrycksform - Nätets fenomenala minnesresurser ska inte brukas?
Och gör man som du rekommenderar blir det "tjosan"....:
Det du citerade gällande Irvings linje ovan (högre beviskrav) talar emot de "revisionistiska" teserna?
Igen (till felia) :
Var det inte i vilket fall som helst därför Irving stämde Lipstadt?
Eftersom han aldrig förnekat att judar mördats i industriell skala och att de bland annat gasats ihjäl så ville han via domstol gärna bli frikänd från anklagelsen att ha förnekat detta.
(Den där sista meningen i citatet ovan vill jag gärna ha hjälp med att tolka...vad som already/since appeared, menar jag...Betyder det att Irving under rättegångens gång blivit underrättad om autentiskt arkivmaterial om systematisk förintelse i något läger? Nåt material han tidigare varit omedveten om?)
Igen:
Detta var väl isjälvaverket vad den före detta så kompetente förintelseförnekaren förnekade - att han förnekat!!
Det han kanske nödgades erkänna i så fall var väl, att han, jo, förnekat det han förnekade att han förnekat?
Men Irving hade ickedestomindre "rätt" (right) när han påpekade bevisläget för "gassing" i Auschwitz:
[...]He is right to point out that the contemporaneous documents, such as drawings, plans, correspondence with contractors and the like, yield little clear evidence of the existence of gas chambers designed to kill humans. Such isolated references to the use of gas as are to be found amongst these documents can be explained by the need to fumigate clothes so as to reduce the incidence of diseases such as typhus. The quantities of Zyklon-B delivered to the camp may arguably be explained by the need to fumigate clothes and other objects. It is also correct that one of the most compromising documents, namely Muller's letter of 28 June 1943 setting out the number of cadavers capable of being burnt in the incinerators, has a number of curious features which raise the possibility that it is not authentic. In addition, the photographic evidence for the existence of chimneys protruding through the roof of morgue 1 at crematorium 2 is, I accept, hard to interpret.
Rätt i sak om bevisläget beträffande dokumentationen av gaskamrar designade för att mörda människor, men inte rätt i konvergensen som ett ordinärt, lidelsefritt sinne överväldigas av i gasningshänseende, nämligen svarandesidans bevis....
Jag vet inte i vilken ände jag ska börja, min gode Erleb? Men ett par punkter kan jag väl ta upp i alla fall:
Domaren, Gray, sa att det inte går att sortera ut enskilda bevis och ta dem (enskilt och var för sig) till intäkt för att det fanns homicidala gaskammare som användes i industriell skala. Men sammantaget så visar de, som bl a presenterades under rättegången, att det inte går att tolka på annat sätt. Jo, Irving och andra förintelseförnekare försöker så klart, och det är därför rättegången slog fast att Irving använder sig av ohederliga metoder, sorterar ut fakta som stöder hans egna på förhand bestämda uppfattning, förkastar eller ignorerar fakta som talar emot, etc.
Att Irving inte vill kallas förintelseförnekare är väl inget nytt under solen? Jag har hittills inte stött på någon så kallad "revisionist" som vill det? Men oavsett vad han själv önskar kalla sig så finns det nu ett domslut på att, ja, han är en förintelseförnekare!
Vad det gäller hans (Irvings) erkännanden och hur han handskades med både fakta och sanningen under rättegången så kan vi läsa bl a följande då det gäller homicidala gaskammare och deras användning i stor skala:
Citat:
13.155 In regard to the use of gas vans, Irving was prepared before trial to accept no more than that there had been an "alleged liquidation" of 152,000 Jews at Chelmno and that gas vans had been used on an experimental basis and on very limited scale. At trial he accepted that there had been a systematic use of gas vans at the camp; that in one relatively short period 97,000 Jews had been murdered there and that he had been wrong to say that the use of the vans was experimental. He also accepted that the Nazis used gas vans to kill Jews in Yugoslavia instead of shooting them. Irving's explanation for these changes in his case was that he was making admissions in order to deal with the issues expeditiously.
13.156 In relation to the Reinhard camps, having claimed before the trial that there were no gas chambers at Treblinka, Sobibor or Belzec, Irving accepted at trial that he could not challenge the accepted figures for the numbers of Jews killed at those camps which were 700-950,000,200,000 and 550,000 respectively. He again later explained his concessions as having been made "formally" in order to speed the trial along, adding later that he had seen no documentary evidence to support the figures for those killed. I have already given my reaction to that response.
Läser man rättegångsprotokollet så ser man ganska lätt igenom fernissan, precis som domare Gray gjorde, och att Irving faktiskt hade för vana att erkänna sakernas tillstånd (t ex de homicidala gaskamrarnas existens och frekventa användning) när han ställdes inför otvivelaktiga bevis! Men någon dag senare så var han igång med samma sorters förnekanden, skitsnack och "revisionistiska" agenda igen som tidigare, som om inget hade hänt... Känner man igen sådant beteende, sådant tillvägagångssätt, sådan "revisionism"? Ja, det gör man!!
Edit:
13.159 What is the significance of these alterations in Irving's in realtion to the issue with which I am at present concerned with, namely Irving's motivation? It seems to me that the Defendants are justified in their contention that Irving's readiness to resile from positions he had adopted in what he has written and said about important aspects of the Holocaust demonstrates his willingness to make assertions about the Nazi era which, as he must appreciate, are irreconcilable with the available evidence. I also consider that there is force in the Defendants' contention that Irving's retraction of some of his concessions, made when he was confronted with the evidence relied on by the Defendants, manifests a determination to adhere to his preferred version of history, even if the evidence does not support it.
Ja, Irving förnekade självfallet att han hade förnekat! Det var ju det hela processen till syvende och sist gick ut på. Men hans egna ord och skriverier talade för sig själva! Och eftersom dessa ord och skriverier talar emot fakta, bevis och normal historisk research så friades hans debattmotståndare från både förtal och ärekränkning.
Senast redigerad av d00rkey 2012-03-02 kl. 01:46.
Domaren, Gray, sa att det inte går att sortera ut enskilda bevis och ta dem (enskilt och var för sig) till intäkt för att det fanns homicidala gaskammare som användes i industriell skala. Men sammantaget så visar de, som bl a presenterades under rättegången, att det inte går att tolka på annat sätt.
Domaren, Gray, sa således att Irving hade rätt när denne påpekade att de samtida dokumenten - så som ritningar, planer, korrespondens med leverantörer och liknande - ger klent med klara bevis för existensen av gaskammare konstruerade för att döda människor. Domaren medgav att ett av de mest komprometterande dokumenten, Müllers brev från 28 juni 1943, hade äkthetsproblem.
Irving har även enl domare Gray en del giltiga argument gällande de varierande vittnesmål från överlevande och lägerpersonal, som användes i bevisningen under efterkrigsrättegångarna. Vissa vittnen kan ha hittat på delar eller alla sina erfarenheter, samt påverkat varandra (cross-pollination), av olika suspekta skäl - hämndbegär, girighet, rädsla.
Men såna brister i styrkandet av homicidala gaskamrar kan man sortera bort (enskilt och var för sig), när man har sammantaget, helheten --- LOCKET!!...:
Edit: "Hela bilden" blir rätt så klar (för de flesta i alla fall) när man börjar ta del av merparten av de bevis och indicier som pekar på att Förintelsen är ett historiskt faktum och lägger ihop dem.. "Hela bilden" får man däremot aldrig fram genom att bara titta på de enskilda pusselbitarna! Testa själv genom att börja lägga ett pussel.. Om du inte hade locket till hjälp skulle du aldrig se vad bitarna föreställer förrän du börjat lägga ihop dem. Eller hur? ... Det är precis det jag menar med "hela bilden"!
Läser man rättegångsprotokollet så ser man ganska lätt igenom fernissan, precis som domare Gray gjorde, och att Irving faktiskt hade för vana att erkänna sakernas tillstånd (t ex de homicidala gaskamrarnas existens och frekventa användning) när han ställdes inför otvivelaktiga bevis!
Erkänna av samma skäl som domare Gray? Sammantagets otvivelaktiga bevis? Judarna (1,5 miljoner med zyklonB i Auschwitz, 1,5 miljoner med dieselavgas i Reinhardlägren, tre miljoner i av kulor och umbäranden) utrotades bevisligen?
Eller hade Irving för vana att "erkänna" att han ändrat sig på vissa punkter för att skynda på sakernas tillstånd i rättegångsförhandlingarna?
Faktiskt? Om man läser rättegångsprotokollet lite annorlunda än du?
Ditt citat (se ovan) med mina fetningar:
Citat:
13.155 In regard to the use of gas vans, Irving was prepared before trial to accept no more than that there had been an "alleged liquidation" of 152,000 Jews at Chelmno and that gas vans had been used on an experimental basis and on very limited scale. At trial he accepted that there had been a systematic use of gas vans at the camp; that in one relatively short period 97,000 Jews had been murdered there and that he had been wrong to say that the use of the vans was experimental. He also accepted that the Nazis used gas vans to kill Jews in Yugoslavia instead of shooting them. Irving's explanation for these changes in his case was that he was making admissions in order to deal with the issues expeditiously.
13.156 In relation to the Reinhard camps, having claimed before the trial that there were no gas chambers at Treblinka, Sobibor or Belzec, Irving accepted at trial that he could not challenge the accepted figures for the numbers of Jews killed at those camps which were 700-950,000,200,000 and 550,000 respectively. He again later explained his concessions as having been made "formally" in order to speed the trial along, adding later that he had seen no documentary evidence to support the figures for those killed. I have already given my reaction to that response.
Förstod du själv innebörden i den sista meningen i 13.555 ovan - som du också fetat?
Citat:
Irving's retraction of some of his concessions, made when he was confronted with the evidence relied on by the Defendants, manifests a determination to adhere to his preferred version of history, even if the evidence does not support it.
[...]att Irving faktiskt hade för vana att erkänna sakernas tillstånd (t ex de homicidala gaskamrarnas existens och frekventa användning) när han ställdes inför otvivelaktiga bevis!
(erlebs fetning)
Raka motsatsen, verkar det som!
Om judge Grays bedömning stämde (retraction), kanske "dementin" berodde på att Irving efter hand insåg att hans concessions och admissions - av rättegångstekniska skäl - stödde motståndarnas preferred version of history (se mina fetningar i citatet ovan)?
Citat:
Ja, Irving förnekade självfallet att han hade förnekat! Det var ju det hela processen till syvende och sist gick ut på. Men hans egna ord och skriverier talade för sig själva!
Eller : han insåg självfallet att hans egna admissions och concessions talade mot honom själv? Gjorde honom till förnekare?
Han föll för trixet med komplexa frågor?
Complex question, trick question, multiple question or plurium interrogationum (Latin, "of many questions") is a question that has a presupposition that is complex. The presupposition is a proposition that is presumed to be acceptable to the respondent when the question is asked. The respondent becomes committed to this proposition when he gives any direct answer.[...]
Han borde inte ha gjort några "admissions" eller "concessions" som tillät en komplex fråga att kompromettera honom....
Citat:
Men någon dag senare så var han igång med samma sorters förnekanden, skitsnack och "revisionistiska" agenda igen som tidigare, som om inget hade hänt... Känner man igen sådant beteende, sådant tillvägagångssätt, sådan "revisionism"? Ja, det gör man!!
Det är historierevisionismens kärna, kan man säga - agendan att revidera dokumentationen och protokollen, läsa på nytt, i nytt ljus och ur nya vinklar; oförtrutet palla frukter från Kunskapens träd/Nätet, i Lucifers, Ljusbringarens anda, i trots mot lagstiftares förbud:
Citat:
I am the Spirit that denies!
And rightly too; for all that doth begin
Should rightly to destruction run;
'Twere better then that nothing were begun.
Thus everything that you call Sin,
Destruction - in a word, as Evil represent-
That is my own, real element.
Det som var omöjligt för domare Gray är inte omöjligt för oss, tack vare Nätet...
Citat:
13.80[...]
I have not overlooked the fact that Irving claimed that Leuchter's findings have been replicated, notably in a report by Germar Rudolf. But that report was not produced at the trial so it is impossible for me to assess its evidential value.
Det absurda är vad som kallas för bevis att förintelsen ägt rum. Det är en viss process att ta sig igenom allt men väl där blir man snabbt varse att "bevisen" inte håller och skulle det hållas en ny rättegång skulle precis allt avfärdas.
För att jag träffat ett flertal förintelseöverlevande vid flera oberoene tillfällen som jag funnit väldigt trovärdiga, dessutom ser jag förintelsen som en högst logisk konsekvens av nazisternas syn på zionism.