• 1
  • 2
2011-07-17, 00:22
Medlem
Hej alla goa!
Jag lser fr tillfllet boken Den svra konsten att ta stllning av Torsten Thurn, han nmner ett begrepp som kallas "det naturalistiska misstaget". Han skriver:
I varje fall finns det starka skl att skilja mellan hur ngot r sakfrgor och hur ngot br vara vrdefrgor. Att blanda ihop de begreppen brukar kallas det naturalistiska misstaget.

Jag frstr inte riktigt innebrden och behver all hjlp jag kan f, ja jag har redan googlat men fr upp samma exempel hela tiden. Ngot om en gris och frstndshandikappade. S ta inte upp det exemplet d det tydligen inte r tillrckligt fr min hjrna.

Tack fr svar!
Citera
2011-07-17, 00:54
Medlem
Vi kan ta ett annat exempel frn djurvrlden istllet: parasitstekeln. Det r en vldigt grym insekt som parasiterar p andra insekter och lngsamt ter upp dem frn insidan utan att bedva dem. De organ som behvs fr att vidmakthlla livsgnistan ter den upp sist, s insekten den parasiterar p lever allts fortfarande nr stora delar av dess innanmte ts upp. Parasitstekelns beteende r en helt naturlig grej, precis lika naturligt som flatulens (a.k.a. gaser, fisar, fjrtar) hos mnniskor och andra dggdjur. Men fljer det verkligen logiskt att det beteendet (som i allra hgsta grad allts r naturligt), skulle vara moraliskt frsvarbart bland mnniskor? Och fr man, fr den delen, fisa precis nr man vill och motivera det med att det r naturligt? Nej, det fljer inte. Fr att avgra vad vi fr gra och inte gra, vad som r rtt och fel, vad som r efterstrvansvrt och inte, kan vi inte ska svar i sdana kalla, hrda fakta (p fikonsprk kallade deskriptiva) om omvrlden. Vi kan ta hnsyn till dem, precis p samma stt som vi mste ta hnsyn till fysikens lagar nr vi kr bil, men vi lr oss inte att kra bil genom att prnta in fysikens lagar i vra minnen -- vi lr oss genom att bli instruerade av en krskolelrare eller nra privatperson som haft krkort ett visst antal r. Det r olika sfrer som kanske skr in i varandra p ngot slags grundlggande plan, men som i vrigt r helt skilda frn varandra. Du lr dig inte att s att sga tnka moraliskt genom att studera naturen vetenskapligt.

EDIT: Sg grna till om det r ngot som fortfarande r oklart, s ska vi reda ut det!
Senast redigerad av Vetrarmegin 2011-07-17 kl. 00:59.
Citera
2011-07-17, 09:50
Medlem
Ahh den gamla r och br situationen. Ja den r ltt att missfrst, inte ens Ayn Rand frstod den riktiga innebrden.

Vad vi har r fakta och nu ska vi allts dra en vrdering av det. Till exempel:

Fakta: Det gr ont att lgga handen p spisen. - Nu skulle man kunna tro att man borde vrdera(borde) att inte lgga handen p spisen ver att gra det och brnna sig.

Men d har vi frflyttat oss frn fakta till vrdering, istllet har vi endast fakta. Det r fakta att man brnner sig om man lgger handen p spisen, inte en vrdering.

Det blir tydligare om vi betraktar fljande:

Fakta: Mnga mrdar. - Borde(vrdering) jag mrda?

Det gr allts inte att hrleda en vrdering ur fakta eftersom en vrdering implicerar ett ml agenten i frga strvar efter. I och med sin strvan mor mlet sysslar vi inte lngre med en vrdering utan fakta: Jag vill bli rik, det kan jag bli genom att stjla. Borde jag stjla? Vi ser tydligt hur pstendet r byggt p fakta istllet fr vrderingar. Man blir rik snabbare genom att stjla n att inte gra det.

S tillbaka till frgan borde jag mrda? Det finns bara 2 svar som inte bryter om r br problemet och drav r logiskt ohllbara:

1. Frn gud
2. Odefinierat
Citera
2011-07-17, 12:40
Medlem
Du har ftt bra svar redan, men man kan se det shr ocks. Om du endast har "r" i premisserna

1)Att abortera ett foster r att avsluta ett liv

kan du inte lgga till ett "br" i slutsatsen

2) Drfr br man inte abortera ett foster

eftersom det inte finns ngra br i premisserna. Allts fljer det inte logiskt att du kan hrleda ett "br" frn ett "r". Du mste allts redan i premisserna ha ett "br". Men du kan ta dig nnu lngre frn r/br till en ngot mer matig "naturalistic fallacy" Som Hume sger att somliga:

"proceed for some time in the ordinary way of reasoning when of a sudden, I am surprised to find that instead of the usual copulations of propositions is and is not, I meet with no proposition that is not connected with an ought , or an ought not [...] as this ought or ought not expresses some new relation or affirmation 'tis necessary that it be observed and explained; and at the same time a reason should be given for what seem altogether inconceivable, how this new relation can be a deduction from other wich are entirely different from it"

Vi kan utka den enkla logiska r/br (och skribenterna ovan skissar detta vldigt bra), till att mena att det r en direkt skillnad mellan faktafrhllande och vrdefrhllanden i vrlden. Att konflatera dessa aspekter av vrlden r att beg ett naturalistiskt misstag. Du kan nmna en mngd fakta av olika sorter, men du kan inte mena att du finner vrdeomdmen i dem d det inte tillkommer dessa. Det r allts inte endast ngot logiskt, utan en substantiell skillnad i vrldsfrhllandet - menar somliga.
Citera
2011-07-17, 13:12
Medlem
Undrar om inte det vore helt omjligt att skissa ut de objektiva grunder fr moral (eller en teori om moral) och sedan se om det verhuvudtaget finns ngra fakta som korrelerar med dessa grunder. Sg att vi till exempel antar att det som r moraliskt rtt/bra r det som gynnar mnniskans vlbefinnande fr att gra det enkelt. Kan man d inte basera detta vlbefinnande p faktiska grunder? Sg att vi kan dra ett samband mellan vlbefinnande och hjrntillstnd eller psykologisk tillstnd. Det lter d plausibelt att sga vad som r bra fr en. Om att bli slagen r skadligt och hjrntillstndet eller den psykologiska tillstndet korrelerar med detta d verkar vi ha fakta som leder till en moralisk slutsatts. Men s klart mste man d utg ifrn den moraliska premissen jag utgick ifrn.
Citera
2011-07-17, 13:26
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Undrar om inte det vore helt omjligt att skissa ut de objektiva grunder fr moral (eller en teori om moral) och sedan se om det verhuvudtaget finns ngra fakta som korrelerar med dessa grunder. Sg att vi till exempel antar att det som r moraliskt rtt/bra r det som gynnar mnniskans vlbefinnande fr att gra det enkelt. Kan man d inte basera detta vlbefinnande p faktiska grunder? Sg att vi kan dra ett samband mellan vlbefinnande och hjrntillstnd eller psykologisk tillstnd. Det lter d plausibelt att sga vad som r bra fr en. Om att bli slagen r skadligt och hjrntillstndet eller den psykologiska tillstndet korrelerar med detta d verkar vi ha fakta som leder till en moralisk slutsatts. Men s klart mste man d utg ifrn den moraliska premissen jag utgick ifrn.

Hela problemet r, att om vi r realister mht. moral, s tror vi att det finns moraliska sakfrhllande. Dessa kanske supervenierar p fysikaliska sakfrhllande, s som en gubbe som har sex med ett barn, men de r inte identiska med dessa. De r ngot mera och ver dessa.

Du sger "Om X gynnar vrt vlbefinnande, d r X moralisk rtt/bra". hr har du faktiskt gett en nyckel till att verstta frn deskriptiva till normativa utsagn. Redan hr har du korsat bron mellan "is" och "ought", och om du uppger broprincippet i argumentet, s r det inte ogiltigt att sluta frn is till ought. Ngot annat r om det d stmmer.
Citera
2011-07-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Hela problemet r, att om vi r realister mht. moral, s tror vi att det finns moraliska sakfrhllande. Dessa kanske supervenierar p fysikaliska sakfrhllande, s som en gubbe som har sex med ett barn, men de r inte identiska med dessa. De r ngot mera och ver dessa.

Du sger "Om X gynnar vrt vlbefinnande, d r X moralisk rtt/bra". hr har du faktiskt gett en nyckel till att verstta frn deskriptiva till normativa utsagn. Redan hr har du korsat bron mellan "is" och "ought", och om du uppger broprincippet i argumentet, s r det inte ogiltigt att sluta frn is till ought. Ngot annat r om det d stmmer.

Jag undrar om inte Sam Harris i sin "Moral landscape" gr just detta naturalistiska misstaget. Men det knns som att mycket ocks beror p vilken moralisk syn man har. Om man till exempel anser att otrohet r fel s grundas det vl mycket i hur vi mnniskor reagerar p sdana omstndigheter. Hur vi bemter otrohet har nd sina rtter i vad vi r som mnniskor med vra historiska och sociala frutsttningar. Det lter lite konstigt att dela p is och ought helt och hllet som oberoende av varandra. Vi kan knappast bestmma vad vi br gra utan att veta vad som gller s att sga.
Citera
2011-07-17, 16:10
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikigai
Jag undrar om inte Sam Harris i sin "Moral landscape" gr just detta naturalistiska misstaget. Men det knns som att mycket ocks beror p vilken moralisk syn man har. Om man till exempel anser att otrohet r fel s grundas det vl mycket i hur vi mnniskor reagerar p sdana omstndigheter. Hur vi bemter otrohet har nd sina rtter i vad vi r som mnniskor med vra historiska och sociala frutsttningar. Det lter lite konstigt att dela p is och ought helt och hllet som oberoende av varandra. Vi kan knappast bestmma vad vi br gra utan att veta vad som gller s att sga.

Det hela r slet in i teori. Du kan sagtens sga ngot i stil med, att olika situationers "moraliska status" enbart r en refleksion av hur vi upplevar dem, och att det i sin tur bestms av kultur el.likn. Det finns mnga mjliga positioner. Det viktigaste r bara att de kan frklara det vi i vanliga fall kaller moral. Sen om man r moralisk realist, allts tror p existensen av moraliska sakfrhllande, som supervenierar p fakta i vrlden (attitudoberoende), s r det problematiskt att bara sluta frn att ngot r fallet, till att ngot annat borde vara det, eller liknande. I alla fall mste man in och frklara sig lite (d vi har en tradition av mistnksamhet mot is/ought-slutningar). Vet inte om Harris gr ngot fel, dock.

Ps. att dela is/ought upp betyder inte att vi kan veta vad vi ska gra, utan att veta vad som r fallet. Det betyder bara att vi inte utan vidare kan sluta frn att ngot r fallet till vad vi br gra (t.ex.). Allts: vi har mycket job p vra axler, d vi mste rttfrdiga ett broprincip. S hela "striden" blir om att hitta "den felande lnken".
Citera
2011-07-19, 11:58
Medlem
Oj tack s hemskt mycket, har nog aldrig ftt s lttfrsteliga svar s fort. Filosofirummet r helt klart den delen av FB som har hgst kvalit! Det behver dock inte betyda att jag har frsttt r fljande exempel rtt stt att resonera p?

Att somliga insekter r bengna till att ta upp sin partner efter parning r ren fakta, somliga djur gr detta men gr just Svarta nkan det? Sakfrga. Ponera att svaret r ja och att det r fr att hon vill f i sig protein utan att anstrnga sig? Enkelt och bra, en fin parningsgva av mannen (lste detta p ngot b-forum och tror inte att proteinteorin r sann)!

S om jag medvetet ska gra det naturalistiska misstaget s r det meningen att jag utifrn ovanstende fakta ska anse att jag ocks br ta upp pappan till mina barn fr d slipper jag g och kpa/laga egen mat?

Det naturalistiska misstaget bygger p att man frsvarar eller utfr handlingar fr att det r s i naturen? Bara fr att ngot r s betyder det inte att det br vara s?

Did I get it?
Tack fr allt!
Citera
2011-07-19, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marrren
Det naturalistiska misstaget bygger p att man frsvarar eller utfr handlingar fr att det r s i naturen? Bara fr att ngot r s betyder det inte att det br vara s?

Fast det handlar inte enbart om naturen utan frhllandet mellan fakta och vrdering? Precis som handen och spisen-exemplet ovan Sja, nu kanske jag fattade? Bara fr att vi har fakta r det inte ocks en vrdering. Vrderingen r subjektiv medan faktan r objektiv? Ngon kanske finner det lmpligt att prova lgga handen p plattan ven fast man brnner sig? Vad denne br eller inte br gra r kanske inte givet (dock vldigt givet i just detta exempel..)
Citera
2011-07-19, 14:08
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marrren
Fast det handlar inte enbart om naturen utan frhllandet mellan fakta och vrdering? Precis som handen och spisen-exemplet ovan Sja, nu kanske jag fattade? Bara fr att vi har fakta r det inte ocks en vrdering. Vrderingen r subjektiv medan faktan r objektiv? Ngon kanske finner det lmpligt att prova lgga handen p plattan ven fast man brnner sig? Vad denne br eller inte br gra r kanske inte givet (dock vldigt givet i just detta exempel..)

Enligt Hume s kan du inte resonera frn r till br utan ett broprincip eller frmedlande premiss.

Nr man gr en logisk hrledning, s kollar man p mnstret i argumentet. Man ser p de logiska konnektiven, och hur de frbinder de logiska variablerna. T.ex.:

Om du ter mat, d blir du tjock.
Du ter inte mat.
Allts: Du blir inte tjock.

"du ter mat" och "du blir tjock" r inte logiskt relevanta. Det som gr att argumentet hller r att de logiska konnektiven, dvs. "Om...d" och "inte", str fr srliga relationer. Argumentets form kan ges som:

Om P, d Q
inte Q
allts: Inte P.

Det naturalistiska felslutet bestr i att "br" och "r" inte bara utan vidare kan utbyttas fr varandra. "Br" har en annan betydning n "r". Vi kan sga att bjrnen ter en man, men att bjrnen inte br ta en man.

I argumentet "P->Q, -Q, allts -P", s uppkommer det inte pltsligt ngot nytt. Fattar vi vad "P->Q" betyder, d kan vi, givet "-Q" sjlva resonera oss fram till "-P" genom att avvikla argumentet den logiska informationen i de tv premissen. Men kolla p argumentet:

Om mannen ljuger, d dr en bebis.
Ergo: Mannen br inte ljuga.

Premissen skulle ha den satslogiska formen:

Om P d Q

Men vad med slutsatsen? Den kan inte vara "-P". Fr det frsta, s fljer inte -p ur "p->q", och fr det andra, s betyder "mannen br inte ljuga" inte "mannen ljuger inte". Det mste allts vara:

R. Argumentet blir d:

Om P, d Q
Allts: R.

Men ven om man har en mer finkornat logik, t.ex. predikatslogik, s kan vi inte hitta "br" i premissen. Fr att hrleda "br" krvs det att vi infr ngon regel eller infr ett frmedlande premiss. Mnga gamla filosofer resonerade dock frn r till br. T.ex.: Gud sger: du ska inte dda. Ergo br vi inte dda. Men att gud sger att vi inte ska dda, till att vi inte br dda, det krver att vi bryter den logiska kontinuiteten. Vi mste underfrst, typ, "Gud sger si och s, och om gud sger si och s, s br vi si och s. Ergo: Vi br si och s". Men det krver pltsligt mer arbete, fr varifrn vet vi att om ngot r, s br ngot annat? S vi har nu som uppgift att bevisa* det frmedlande premiss sannolikhet.

* Det r inte logikens omrde. Logiken handlar om argumentets logiska struktur, medans premissens sanning ska bevisas av annan vg. Det verkar dock svrt/otroligt att vi kan g ut i vrlden och hitta relationen "om gud sger dda mannen, d br du dda mannen". De gamla filosoferna frskte ju netop bevisa "att vi br" genom att hrleda det frn premissen. Men, som vi ser, s gr inte det, d br inte innehlls i premissen.
Senast redigerad av LucNN 2011-07-19 kl. 14:18.
Citera
2011-07-19, 14:14
Medlem
LucNNs avatar
Sedan ska man (enligt mnga filosofer) skilja mellan "naturliga sakfrhllande" och "moraliska sakfrhllande". Det r svrt att dra grnsen, men ett bud r att naturliga sakfrhllande r de som undersks av naturvetenskaperna. Sen kan man utka det vid att sga: De sakfrhllande som naturvetenskapen skulle stta p vid "end of inquiry" eller liknande. Moraliska sakfrhllande verkar "knyta sig till" de naturliga. T.ex. kan handlingar (verkar det som om) ha ett moraliskt vrde. Handlingen kan vara ond eller god, t.ex. Men handlingen, betraktad under ett helt naturvetenskapligt perspektiv, avsljer inter sin moraliska natur. Vid en komplett fysikalisk beskrivning r det fortfarande en ppen frga om handlingen var ond eller god. Den moraliska kendsgerning, att handlingen var (sg) ond, beror p handlingen, men gr inte att hitta i handlingen som fysikalisk hndelse. Den "supervenierar p" handlingen, men r en extra kendsgerning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in