• 1
  • 2
2011-07-31, 18:47
Medlem
JEeSss avatar
Nu orkar inte jag lsa igenom allt s noga s jag vet inte om ngon redan kan ha skrivit detta eller om jag kanske r ute och cyklar frn mnet lite

Men r det inte samma sak som Vrde -och Sakpstende det du skriver om??

SAK - Dessa vggar r vita, bordet r gjort utav tr
VRDE - Vita vggar r fult, jag gillar trbord

Det handlar vl bara om att skilja mellan fakta och vrdering
Citera
2011-07-31, 20:15
Medlem
Denna logikmiss r ju jttevanlig i vanliga debatter:

Att genmodifiera grdor r inte naturligt - allts br vi frbjuda modifiering av grdor.

Att ta processad mat r inte naturligt - allts br vi inte ta processad mat.

Att dmma upp floder r inte naturligt - allts br vi inte dmma upp floder.

Kan ven anvndas trotts att man har faktafel, tex:

Att vara gay r onaturligt - allts ska homoktenskap frbjudas.
Citera
2011-08-01, 16:26
Medlem
Egentligen hrrr vl begreppet "det naturalistiska misstaget" frn G.E Moore - Principia Ethica, och ett resonemang om godhetens natur. Han menar att godhet r en ickenaturlig kvalitet, dvs Moore menar att man inte kan upptcka godhet genom ngon typ av observation, erfarenhet eller underskning, och att den som p ngot stt vill definiera godhet begr "det naturalistiska misstaget".
Men hur gr det d med Humes lag om fakta och vrderingar om man inte bryr sig om att definiera godhet?

p1 - Liv och frihet r ndvndiga frutsttningar fr att mnniskor ska kunna gra moraliska val,
p2 - i ett samhlle r mnniskors mjlighet att gra moraliska val beroende av att de msesidigt respekterar varandras rttighet till liv och frihet.
s - Om mnniskor ska kunna gra moraliska val, s br allts alla mnniskor msesidigt respektera varandras rtt till liv och frihet.

S "bakvnt" resonerar jag. Ligger det ngot logiskt fel i mitt resonemang? I mina gon tycker jag ju att bde p1 och p2 ser ut som faktasatser...?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in