• 1
  • 2
2011-07-16, 21:45
Medlem
Jag älskar mat. Jag äter dock inte fisk, jag vet inte varför, kanske för att de serverade sönderstekt surströmming när jag gick på dagis, kanske för att jag är konstig. Dock vill jag verkligen lära mig uppskatta fisk och tänkte försöka lära mig, det är ju faktiskt rätt mycket saker som man först inte gillar men sen lär sig att inte bara konsumera det utan verkligen älska det (öl, vin, oliver). Äter skaldjur och sånt btw och gillar det förutom kanske hummer som jag dock bara ätit en gång men tyckte det smakade för mycket fisk. Pilgrimsmusslor är på gränsen.

Tycker förresten verkligen det ser gott ut också. Var en riktigt nice-looking grillad lax som jag såg och trodde jag kunde äta på en fest/middag men kände mig rätt oförskämd när jag i princip nästan började spy efter en liten bit.

Så jag har två frågor
1) Några generella tips på hur jag ska gå tillväga? Typ, tvinga mig att äta upp en hel fisk varje vecka eller nåt sånt?

2) Vad för sorts fisk är mest köttlik? Jag minns att folk har tipsat mig när jag var yngre men jag minns tyvärr inte vilken fisk som är minst fiskig.

Jättetacksam för tips!
Citera
2011-07-16, 21:50
Bannlyst
ej svar på dina frågor, men jag har en fråga till dig

varför vill du äta något du inte gillar? ät inte det du inte tycker om
mest köttig fisk är nog rökt ål (antar ål e fisk, e inte helt säker, men rökt lax e mums det oxå)
Citera
2011-07-16, 21:52
Medlem
Hampsishs avatar
Det lättaste är nog bara och prova olika fisksorter och hitta den du tycker smakar minst äckligt. För det är ju skillnad på fisk och fisk. Sen är det nog bara tvinga i dig lite fisk kanske inte varje dag men någon gång i veckan. ^^ Så skulle jag gjort iaf.
Citera
2011-07-16, 21:54
Medlem
Blablablablablos avatar
Tonfisk är väl lite köttig? Stor skillnad på fisk och fisk. Gillar du fiskpinnar och fiskbullar?

Smaksätt fisken så den inte smakar fisk.
Citera
2011-07-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acoholic
ej svar på dina frågor, men jag har en fråga till dig

varför vill du äta något du inte gillar? ät inte det du inte tycker om
mest köttig fisk är nog rökt ål (antar ål e fisk, e inte helt säker, men rökt lax e mums det oxå)

Läs första inlägget igen. Jag är väldigt övertygad om att det är mycket belönande när man lär sig tycka om det. Så är det med öl, drack kärringdrinkar och cider tills jag var 20 år, nu verkligen älskar jag öl och älskar att testa nya sorter och funderar allvarligt på att starta ett bryggeri.

Klart det är skillnad på fisk och fisk men det ska väl vara någon vit fisk som ska vara ganska "köttlik". Minns att min kompis pappa tvingade mig äta nån rätt acceptabel fisk för längesen.
Citera
2011-07-16, 21:56
Medlem
Hampsishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blablablablablo
Tonfisk är väl lite köttig? Stor skillnad på fisk och fisk. Gillar du fiskpinnar och fiskbullar?

Fiskpinnar och fiskbullar smakar inte i närheten av någon "normal fisk"..
Citera
2011-07-16, 21:57
Medlem
Citat:

Tonfisk SER ju köttig ut men den smakar väl inte det? Iaf inte den där som är på burk tror jag.
Citera
2011-07-16, 21:58
Bannlyst
Tvinga i dig lite fisk och ät efter det något som du tycker riktigt bra om. Efter ett tag kommer du nog gilla fisk eftersom att du kopplar det med något du gillar. Så gjorde jag med lax och det funkade.
Citera
2011-07-16, 21:59
Medlem
Nepposs avatar
Citat:

Hemskt äckligt med en gravad lax som smakar tacoköttfärs.

Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Tonfisk SER ju köttig ut men den smakar väl inte det? Iaf inte den där som är på burk tror jag.

Det är tomatsås.
Citera
2011-07-16, 22:05
Medlem
Hampsishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neppos

Det är tomatsås.
Vadå tomatsås?
Citera
2011-07-16, 22:06
Medlem
jovhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Jag älskar mat. Jag äter dock inte fisk, jag vet inte varför, kanske för att de serverade sönderstekt surströmming när jag gick på dagis, kanske för att jag är konstig. Dock vill jag verkligen lära mig uppskatta fisk och tänkte försöka lära mig, det är ju faktiskt rätt mycket saker som man först inte gillar men sen lär sig att inte bara konsumera det utan verkligen älska det (öl, vin, oliver). Äter skaldjur och sånt btw och gillar det förutom kanske hummer som jag dock bara ätit en gång men tyckte det smakade för mycket fisk. Pilgrimsmusslor är på gränsen.

Tycker förresten verkligen det ser gott ut också. Var en riktigt nice-looking grillad lax som jag såg och trodde jag kunde äta på en fest/middag men kände mig rätt oförskämd när jag i princip nästan började spy efter en liten bit.

Så jag har två frågor
1) Några generella tips på hur jag ska gå tillväga? Typ, tvinga mig att äta upp en hel fisk varje vecka eller nåt sånt?

2) Vad för sorts fisk är mest köttlik? Jag minns att folk har tipsat mig när jag var yngre men jag minns tyvärr inte vilken fisk som är minst fiskig.

Jättetacksam för tips!

1. För att börja gilla fisk så måste du börja med att äta det rätt ofta! Börja med att käka det en gång i veckan eller nåt sen är det bara öka när du känner att du börja tycka om det Fisk är svingött!
Pröva, som någon annan sa, att krydda det på ett sätt så att det inte smakar så mkt "fisk". Släng ner lite torsk i en gryta med saffran eller stek en fiskfilé med tex. curry eller dylikt! Käka sushi, i början hade jag lite hatkärlek till det och kunde inte äta mer än ett par bitar. Nu älskar jag det

2. Den mest köttliknande fisken att äta skulle jag säga är tonfisk. Grillad tonfisk är riktigt fresh!

Lycka till nu för fasiken...
Citera
2011-07-16, 22:11
Medlem
Nepposs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampsish
Vadå tomatsås?

Haha oj, tänkte på något helt annat
Citera
  • 1
  • 2