2011-07-16, 22:24
Medlem
LemPicas avatar
Jag skulle undvika att steka fisken då du har en aversion mot just det sedan barnsben.
Jag tror också på att maskera fisksmaken lite i början och använda fisk som inte smakar så "fiskigt".

Testa att göra en fiskgratäng på en vit fisk (torsk t. ex).
Köp färska fiskfiléer hos fiskhandlar´n alternativt frusna sådana.
Men köp inte alaskan pollock och sånt skit.
Jag som gillar fisk tål knappt det.

Till fiskgratängen gör du en sås (som du häller över det hela) som du smaksätter med mycket citronjuice och dill.
Salta ganska väl också.
Då blir inte fisksmaken så framträdande.

Du kan också göra fisksoppa.
Jag brukar göra en med vit fisk, potatis, morötter, dill, diverse kryddor.
Tärna ingredienserna och låt koka länge.
Tillsätt fiskbitarna sist, annars kokar dom sönder.
Soppan smakar inte speciellt mycket fisk faktiskt.
(det är en oredd soppa så ingen grädde och inget mjöl).

Skulle inte rekommendera dej att steka/grilla tonfisk.
Visst den må han ganska köttig konsistens, men den smakar extremt mycket fisk.

Lycka till !

P.s Vill du ha mer utförligt recept på fisksoppan kan du pm:a D.s
Citera
2011-07-16, 22:58
Medlem
Blablablablablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hampsish
Fiskpinnar och fiskbullar smakar inte i närheten av någon "normal fisk"..
Fisk non the less, och då kan han gå från fiskbullar, fiskpinnar och fiskburgare till sprödbakad torsk till "riktig fisk" så blir det i små trygga steg.
Citera
2011-07-16, 23:09
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Prova att beställa in fisk på en bra restaurang. Gärna en fiskrestaurang där den har tillagats av en kock som kan sin sak. Det kommer att vara en helt annan smakupplevelse än den sönderkokta skolmaten. När du sedan ska prova på att laga fisk själv bör du vara försiktig vid tillagningen, fisk blir lätt sönderkokt eller torr om den steks för lång tid. Använd färsk fisk, det är en helt annan sak än fryst. Lycka till! Intressant tråd uppdatera gärna.
Citera
2011-07-16, 23:09
Medlem
Bjorkahs avatar
Svärdfisk är ganska "köttig".
Och det smakar inte på sätt som annan fisk gör.

Dock finns inte svärdfisk överallt..
Men tonfisk som tidigare nämnts.
Citera
2011-08-14, 18:35
Medlem
OrmenMedApplets avatar
Nå, hur har det gått med fiskätandet?
Citera
2011-08-14, 19:13
Medlem
Logiks avatar
Marulk brukar man säga är ganska köttlik.
Citera
2011-08-14, 22:52
Medlem
samuels avatar
Jag vet ungefär hur ts har det, men känner ändå att jag börjat kunna äta fisk. Så kanske kan jag bistå med något. Jag gillar verkligen inte gädda, abborre, torsk osv. Däremot tycker jag varmrökt laxfisk (öring, lax, regnbåge osv) samt makrill (grillad och i tomatsås) är riktigt gott nu. Det kan va en början.
Citera
2011-08-15, 00:52
Medlem
Tänkte bara säga att jag haft en rätt busy period men jag tänkte ta lite ledigt nu och laga en massa mat och förhoppningsvis köpa lite fisk och grejer. Jag är jätterädd för lax (det har jag testat) men folk säger ofta till mig att det är det som är mest annorlunda men jag antar att det beror på hur man lagar den.

Makrill är säkert lite mer värt för mig. Svärdfisk med har jag hört.
Citera
2011-08-15, 00:59
Medlem
Formsvackas avatar
Gör fiskbiffar. Mixa torsk, lax o kolja med lite ägg, dill, blötlagt bröd, dijonsenap, grädde salt o peppar.

Forma till biffar o stek
Citera
2011-08-15, 06:22
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Jag är precis som dig TS.
Hade jag valt själv hade jag gjort något panerat, gärna en burgare av skiten till att börja med för att sedan vänja mig med annat.
Citera
2011-08-15, 08:44
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Jag är precis som dig TS.
Hade jag valt själv hade jag gjort något panerat, gärna en burgare av skiten till att börja med för att sedan vänja mig med annat.

Jag har också de tendenserna. Jag äter panerad fisk som rödspätta och filéer, men sällan något mer. Skaldjur äter jag inte alls. Om TS kommer på ett fantastiskt sätt att komma in i fiskätandet så lyssnar jag gärna, det är jävligt osmidigt att inte gilla fisk. Speciellt lax som är väldigt vanlig som bjudmat. Jag kan tvinga i mig det, men det vore förstås roligare om jag faktiskt tyckte att det smakade bra...
Citera
2011-08-15, 09:42
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har också de tendenserna. Jag äter panerad fisk som rödspätta och filéer, men sällan något mer. Skaldjur äter jag inte alls. Om TS kommer på ett fantastiskt sätt att komma in i fiskätandet så lyssnar jag gärna, det är jävligt osmidigt att inte gilla fisk. Speciellt lax som är väldigt vanlig som bjudmat. Jag kan tvinga i mig det, men det vore förstås roligare om jag faktiskt tyckte att det smakade bra...

Tycker personligen lax oftast är äckligt för folk är så jävla kassa på att tillaga det torrt och överstek med smak av tran. Men när det är folk som vet va dom pysslar med är det en grym fisk

Till Op. Enligt mig är enda sättet att lära sig äta något just att äta det. När du ätit en sak ca 10 gånger inom en kortare period så har du vant dig vid smaken.
Om du inte gillar fisk pga att du åt dålig fisk när du var en snoris så är det ju bara psykiskt.

Kör på torsk, stek den och krydda med salt/peppar. släng i grädde i pannan när du steker. servera med pressad potatis och citron. Det går inte att inte gilla det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in