2011-07-14, 17:34
Medlem
Själv anser jag att facket behövs.arbetsgivaren är den starkare parten
på arbetsmarknaden och facket är dom enda som kan hjälpa dej.
Men den tydliga trenden är att facken tappar medlemmar vad
beror det på?Är det regeringen?eller gör dom inte tillräckligt reklam
för sej?.Vad har ni för åsikter om facket?
Senast redigerad av mangne 2011-07-14 kl. 17:50.
Citera
2011-07-14, 17:38
Medlem
TheRockerss avatar
Alldeles för dyrt i dagens läge! Drygt 700 kr för att få va med i någonting som gör nytta ibland. Det är verkligen inte värt 750 kr i månaden i alla fall.
Citera
2011-07-14, 18:44
Medlem
wildhorsess avatar
Det stora medlemstappet för svenska fackföreningar började då regeringen Reinfeldt förändrade reglerna och kraftigt höjde avgiften till a-kassan 2007. Efter två år konstaterades ca: 500 000 medlemmar ha valt att lämna såväl förbund som a-kassa. Orsaken är uppenbart ekonomiska.

https://www.flashback.org/sp9795864

Fackens problem har varit att alltför många blandat ihop medlemskap i fack med medlemskap i a-kassa och inte förstått skillnaden. Facken har därefter inte lyckats tydliggöra mervärdet i förbundsmedlemskapet, vilket får anses vara högst beklagansvärt.

Det ska också påpekas medlemstappet startar från en extremt hög nivå. Fortfarande har Sverige bland världens högsta organisationsgrad, endast Finland överträffar med fler fackligt anslutna. I dagsläget verkar tappet emellertid ha planat ut. Flera förbund uppger att de numera skriver fler medlemmar än vad som skrivs ut.
Citera
2011-07-14, 19:11
Medlem
Madgunners avatar
Jag tror att största skillnaden är att nu kommer generationen "ensam är stark" ut på arbetsmarknaden. Tyvärr så har dom inte så rätt i det som dom önskar.

Blir du uppkallad på "samtal" utav arbetsgivaren så kan det sitta två eller tre representanter ifrån dom mitt emot dig. Alla skäller på dig och du får ett färdigskrivet papper kastat framför dig att du säger upp dig frivilligt. Anledningen till det behöver tyvärr bara en skitsak. Är du med i en fackförening så har du rätt att ta med dig dom i "samtalet". Utnyttja den rätten så stannar det bara i ett lugnt samtal. Tycker dom att du klantat dig rejält så får du en skriftlig varning.

Den yngre generationen idag stannar kortare tid på arbetsplatserna än den generation jag tillhör. Dom tror att nästa jobb fixar dom lika lätt. Men med dåliga referenser som det jag beskrev i stycket före så är det inte så lätt. Då måste du nästan ha kompisar som anställer dig för att få vita papper igen.

Visst sjönk antalet medlemmar rejält hos facket efter att regeringen höjde a-kassan. Men gissar att dom flesta som lämnade är 50-plus som jobbat över 20 år på samma arbetsplats. Inte har någon tanke på att byta osv.

Att betala fackavgiften ser jag som ett nödvändigt ont. Det är en "beskyddarpeng" som jag måste betala för att ha en stark "maffia" som, förhandlar åt mig. Du behöver inte ha rätt för att få rätt. Dom har så mycket muskler att sätta bakom så att varje vettig arbetsgivare låter bli att börja kriga.

Tjaffsar arbetsgivaren med dig som enskild medlem så kan fackföreningen hämnas genom att blockera all annan förhandling. Helt plötsligt så kan skyddsombuden bli hårdare i sin uppgift och stoppa arbete. Dom kan blockera en arbetsplats totalt och ta hjälp av andra fackföreningar.

Jag är själv inte aktiv i facket men medlem. Tycker ni att dom är för slöa så börja gå på mötena. För fram er själva att ni vill börja jobba aktivt. Det går inte att klaga på någon ifrån baksätet
Citera
2011-07-14, 19:26
Medlem
Jag tror inte folk förstår vad facket gör, varför dom gör de och på vilket sätt det påverkar en själv som arbetstagare. Det är ganska omotiverat att betala 700 kr för något som man inte har en relation med. Känns som att folk i allmänhet tror att arbetsförhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare i Sverige är samma som i USA. Hire & Fire. Det är ju som tur inte så det funkar. Men det kanske blir så om inte folk engagerar sig. Det ända sättet att ha en stark dynamisk relation mellan AT och AG är via ATO. Alternativen är att AG bestämmer villkoren alternativt att staten reglerar, vilket naturligtvis skulle vara ett bakslag av enorm proportion.
Citera
2011-07-14, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madgunner
Jag tror att största skillnaden är att nu kommer generationen "ensam är stark" ut på arbetsmarknaden. Tyvärr så har dom inte så rätt i det som dom önskar.

Blir du uppkallad på "samtal" utav arbetsgivaren så kan det sitta två eller tre representanter ifrån dom mitt emot dig. Alla skäller på dig och du får ett färdigskrivet papper kastat framför dig att du säger upp dig frivilligt. Anledningen till det behöver tyvärr bara en skitsak. Är du med i en fackförening så har du rätt att ta med dig dom i "samtalet". Utnyttja den rätten så stannar det bara i ett lugnt samtal. Tycker dom att du klantat dig rejält så får du en skriftlig varning.

Den yngre generationen idag stannar kortare tid på arbetsplatserna än den generation jag tillhör. Dom tror att nästa jobb fixar dom lika lätt. Men med dåliga referenser som det jag beskrev i stycket före så är det inte så lätt. Då måste du nästan ha kompisar som anställer dig för att få vita papper igen.

Visst sjönk antalet medlemmar rejält hos facket efter att regeringen höjde a-kassan. Men gissar att dom flesta som lämnade är 50-plus som jobbat över 20 år på samma arbetsplats. Inte har någon tanke på att byta osv.

Att betala fackavgiften ser jag som ett nödvändigt ont. Det är en "beskyddarpeng" som jag måste betala för att ha en stark "maffia" som, förhandlar åt mig. Du behöver inte ha rätt för att få rätt. Dom har så mycket muskler att sätta bakom så att varje vettig arbetsgivare låter bli att börja kriga.

Tjaffsar arbetsgivaren med dig som enskild medlem så kan fackföreningen hämnas genom att blockera all annan förhandling. Helt plötsligt så kan skyddsombuden bli hårdare i sin uppgift och stoppa arbete. Dom kan blockera en arbetsplats totalt och ta hjälp av andra fackföreningar.

Jag är själv inte aktiv i facket men medlem. Tycker ni att dom är för slöa så börja gå på mötena. För fram er själva att ni vill börja jobba aktivt. Det går inte att klaga på någon ifrån baksätet

Väldig många som har "säkra" jobb och nära till pensionen ville inte ta den ökade kostnaden för dom räknar kallt med att inte ha nytta av pengarna.

Problemet är att många yngre tror att dom klarar sig ändå utan fack och a-kassa och kör "det händer inte mig" tänket, vilket kan få svidande konsekvenser när det skiter sig.

Men som sagt så är det en medveten taktik från alliansen för att försöka slå sönder fackföreningsrörelserna och därmed försämra rättigheter, vilka många förfäder kämpat för i många, många år.

.
Citera
2011-07-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Det stora medlemstappet för svenska fackföreningar började då regeringen Reinfeldt förändrade reglerna och kraftigt höjde avgiften till a-kassan 2007.

Men det kan man ju inte klandra Reinfeldt för. Facken är ju i säng med sossarna. Synd.
Citera
2011-07-14, 19:42
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris
Men det kan man ju inte klandra Reinfeldt för. Facken är ju i säng med sossarna. Synd.
Fel. Beslutet att höja avgiften i a-kassan var regeringen Reinfeltds. Avgiftshöjningen är avgjort den viktigaste orsaken till att facken började tappa medlemmar från 2007.
Citera
2011-07-14, 19:48
Medlem
Vardons avatar
Medlemsavgifter - De kan vara väldigt dyra och varierar väldigt mellan olika fackföreningar, En kompis och jag betalar ungefär lika mycket - hon betalar dock per månad och jag per 4 månader...

Den politiska kopplingen - Jag har aldrig förstått varför en fackförening som ska ta till vara på mina intressen på arbetsmarknaden måste ge ekonomiskt stöd till S samtidigt som avgifterna kan vara groteskt höga. Oavsett vad man tycker om aliansen och dess politik så röstar ca 50 % på dem och jag tror inte det bara är akademiker....

Stelbenheten - Något jag heller aldrig förstått är varför man är tvingad att vara med i vissa förbund. Jag vill kunna välja efter vilka jag tror kan göra ett bra jobb för mig. Visst att det blir så med tanke på hur kollektivavtal är utformade men jag förstår inte varför det måste vara så.

Med en rörlighet skulle en hel del föreningar antingen slås ut eller faktiskt börja göra rätt för pengarna.
Facken behöver bli påminda varför de finns, men fortfarande är uttryck som fackpamp flitigt använda.
Citera
2011-07-14, 19:50
Medlem
Madgunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris-Phris

Någon Sosseledare skrev att dom borde avsluta förhållandet med LO (Bodström?). Som LO-medlem så säger jag att LO borde avsluta samarbetet med Sossarna helt. När dom är i regeringsställning så är dom en motpart. Facket måste kunna och våga gå på alla dom får inte hålla igen pga av att dom är "gifta" md motparten
Citera
2011-07-14, 20:46
Bannlyst
15 000 om året får jag och min fru betala, eller fick. Vi hoppade av skiten förra året och la pengarna på en all inclusive resa nu i vinter istället
Citera
2011-07-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAnus
15 000 om året får jag och min fru betala, eller fick. Vi hoppade av skiten förra året och la pengarna på en all inclusive resa nu i vinter istället

Då är det ju bara hoppas att ni inte blir uppsagda eller hamnar i någon annan form av trångmål, för då sitter ni där med könsorganen i kläm!...

Kom inte och gnäll om det går åt h-vete för er..

När det sedan blir löneförhandlingar så utgår jag från att ni avstår det facket lyckas få fram i löneökningar, för det är ju inte er dom förhandlar för!?

.
Senast redigerad av Wheelgunner 2011-07-14 kl. 21:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in