Citat:
Ursprungligen postat av Madgunner
Jag tror att största skillnaden är att nu kommer generationen "ensam är stark" ut på arbetsmarknaden. Tyvärr så har dom inte så rätt i det som dom önskar.
Blir du uppkallad på "samtal" utav arbetsgivaren så kan det sitta två eller tre representanter ifrån dom mitt emot dig. Alla skäller på dig och du får ett färdigskrivet papper kastat framför dig att du säger upp dig frivilligt. Anledningen till det behöver tyvärr bara en skitsak. Är du med i en fackförening så har du rätt att ta med dig dom i "samtalet". Utnyttja den rätten så stannar det bara i ett lugnt samtal. Tycker dom att du klantat dig rejält så får du en skriftlig varning.
Den yngre generationen idag stannar kortare tid på arbetsplatserna än den generation jag tillhör. Dom tror att nästa jobb fixar dom lika lätt. Men med dåliga referenser som det jag beskrev i stycket före så är det inte så lätt. Då måste du nästan ha kompisar som anställer dig för att få vita papper igen.
Visst sjönk antalet medlemmar rejält hos facket efter att regeringen höjde a-kassan. Men gissar att dom flesta som lämnade är 50-plus som jobbat över 20 år på samma arbetsplats. Inte har någon tanke på att byta osv.
Att betala fackavgiften ser jag som ett nödvändigt ont. Det är en "beskyddarpeng" som jag måste betala för att ha en stark "maffia" som, förhandlar åt mig. Du behöver inte ha rätt för att få rätt. Dom har så mycket muskler att sätta bakom så att varje vettig arbetsgivare låter bli att börja kriga.
Tjaffsar arbetsgivaren med dig som enskild medlem så kan fackföreningen hämnas genom att blockera all annan förhandling. Helt plötsligt så kan skyddsombuden bli hårdare i sin uppgift och stoppa arbete. Dom kan blockera en arbetsplats totalt och ta hjälp av andra fackföreningar.
Jag är själv inte aktiv i facket men medlem. Tycker ni att dom är för slöa så börja gå på mötena. För fram er själva att ni vill börja jobba aktivt. Det går inte att klaga på någon ifrån baksätet
Väldig många som har "säkra" jobb och nära till pensionen ville inte ta den ökade kostnaden för dom räknar kallt med att inte ha nytta av pengarna.
Problemet är att många yngre tror att dom klarar sig ändå utan fack och a-kassa och kör "det händer inte mig" tänket, vilket kan få svidande konsekvenser när det skiter sig.
Men som sagt så är det en medveten taktik från alliansen för att försöka slå sönder fackföreningsrörelserna och därmed försämra rättigheter, vilka många förfäder kämpat för i många, många år.
.