2011-07-14, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Då är det ju bara hoppas att ni inte blir uppsagda eller hamnar i någon annan form av trångmål, för då sitter ni där med könsorganen i kläm!...

Kom inte och gnäll om det går åt h-vete för er..

När det sedan blir löneförhandlingar så utgår jag från att ni avstår det facket lyckas få fram i löneökningar, för det är ju inte er dom förhandlar för!?

.

LOL skitsnack,,, facket är en hel hög med ryggdunkare som håller varandra om ryggen så dom får sin lön,, inte ett skit gör dom för sina medlemmar,, jag vet, jag var medlem för många år sedan,,,,,,,
aldrig mer,, så lägg dina surt förvärvade pengar på annat istället.
Facket dör ut var så säker,,,,,
PS. FUckit förhandlar inte åt dig,, det gör du själv ,,,,,,,
kom inte att påstå annat
Citera
2011-07-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Då är det ju bara hoppas att ni inte blir uppsagda eller hamnar i någon annan form av trångmål, för då sitter ni där med könsorganen i kläm!...

Kom inte och gnäll om det går åt h-vete för er..

När det sedan blir löneförhandlingar så utgår jag från att ni avstår det facket lyckas få fram i löneökningar, för det är ju inte er dom förhandlar för!?

.
Håller med fullständigt.Det är att åka snålskjuts
Citera
2011-07-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElRetardo123
LOL skitsnack,,, facket är en hel hög med ryggdunkare som håller varandra om ryggen så dom får sin lön,, inte ett skit gör dom för sina medlemmar,, jag vet, jag var medlem för många år sedan,,,,,,,
kom inte att påstå annat
Och när facket dött ut.Vem bryr sej då om arbetstagarens villkår?
Håller fullständigt med om att facket kunde göra mer.Inte bara
vara en form av försäkringskassa
Citera
2011-07-14, 21:35
Medlem
Madgunners avatar
Citat:
kom inte att påstå annat

Facket är inga ryggdunkare som håller varandra om ryggen. Har du åsikter om din fackklubb så gå på mötena och säg det. Var inte en fitta och snacka skit bakom ryggen på dina arbetskamrater som lägger ner tid för att du skall ha ett tryggt jobb. Funkar inte eran fackklubb så prata ihop er ett gäng på jobbet och ta över. Det är medlemmarna som bestämmer på årsmöten.

Jag är nöjd över mina fackliga företrädare, dom jobbar inte bara i motvind nu utan det är storm. Men dom gör så mycket dom kan för oss medlemmar. Kan bara hylla er alla fackliga som orkar med att jobba med det. Det är ju allt annat än 9-5 jobb.
Citera
2011-07-14, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madgunner
Facket är inga ryggdunkare som håller varandra om ryggen. Har du åsikter om din fackklubb så gå på mötena och säg det. Var inte en fitta och snacka skit bakom ryggen på dina arbetskamrater som lägger ner tid för att du skall ha ett tryggt jobb. Funkar inte eran fackklubb så prata ihop er ett gäng på jobbet och ta över. Det är medlemmarna som bestämmer på årsmöten.

Jag är nöjd över mina fackliga företrädare, dom jobbar inte bara i motvind nu utan det är storm. Men dom gör så mycket dom kan för oss medlemmar. Kan bara hylla er alla fackliga som orkar med att jobba med det. Det är ju allt annat än 9-5 jobb.

Och i vilken klubb är du förtroendeman för facket LOL!!!!
Du är antingen dåligt informerad eller inte varit med i arbetslivet tillräckligt länge, eller som jag sa du är facklig ombudsman,,,,,
Det finns ett fack som är någorlunda starka och det är byggnads,, men dom håller på att göra bort sig så totalt så dom tappar medlemmar dagligen,,,,
Jag säger inte mer,, seek and you will find
Citera
2011-07-14, 21:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Det stora medlemstappet för svenska fackföreningar började då regeringen Reinfeldt förändrade reglerna och kraftigt höjde avgiften till a-kassan 2007. Efter två år konstaterades ca: 500 000 medlemmar ha valt att lämna såväl förbund som a-kassa. Orsaken är uppenbart ekonomiska.
Jag anser precis som du att det är den överlägset viktigaste anledningen till att folk lämnat såväl a-kassa som medlemskap i någon fackförening. Så det är egentligen svaret på trådskaparens fråga. Jag vill tillägga att då rådde en högkonjunktur av sällan skådat slag och folk trodde i princip inte att de kunde bli av med jobben. Varför då betala 600-800 i månaden i a-kassa och fackföreningsavgift?

Men om vi utvidgar frågan lite. Varför lyckas inte facket värva nya medlemmar? Precis som du säger har fack och a-kassa hängt i hop i sådan utsträckning att folk inte kunnat skilja på dem Man har gått in i a-kassan och facket på samma gång utan att veta att man kan bara vara med i a-kassan.

När min son började jobba efter skolan på en industri frågade han om han skulle gå med i a-kassa och facket. Då hade han bara en tillfällig anställning som förlängdes hela tiden. Jag bad honom ha lite is i magen, för trots allt är det inte kul att behöva betala fack- och a-kasseavgift om man inte har inkomst. Men han blev sedan lovad tillsvidareanställning och eftersom ingen från fackföreningsklubben hört av sig till honom under dessa månader så gick han med i Alfa-kassan. Nu har ett år gått sedan han tog studenten och han har fast jobb och trots det har ingen från IF-metall ens hört av sig till honom, så varför i hela friden ska han ens söka upp dem?

Och det här är det stora problemet. Facket är nämligen jättebra att vara med i av olika anledningar. Dels förhandlar det fram det kollektivaavtal man verkar under, oavsett om man är medlem eller inte, dels så får man faktiskt hjälp om man skulle råka i konflikt med sin arbetsgivare eller behöver hjälp i försäkringsärenden mot Försäkringskassan etc. Inte minst syns det här på Flashback eftersom det är väldigt vanligt att folk startar trådar av typen "Jag har jobbat åtta månader på min arbetsplats och i dag gav chefen mig sparken för att vi hade olika åsikter". Hell, Yeah! Men du är väl med i facket grabben? I 98 procent av fallen är man inte med i facket för vilken arbetsgivare skulle våga sparka någon som är med i facket på stående fot utan att ha saklig grund för det?

Facket borde således lära sig värva medlemmar. Idag är man inte mangrannt med i facket. Jag har förresten en gång varit anställd av fackföreningsägda BPA där det var ett krav att man var med i facket för att få jobba där. Idag handlar det om att facket måste lära sig förklara mervärdet med att vara med i facket och inte bara a-kassan. Idag har folk lärt sig skillnaden mellan a-kassa och facket. Idag ska man övertyga medlemmarna om att det är värt 400 kronor i månaden att vara med i facket. 476 kronor kostar det exklusive a-kassa att vara med i Byggettan för en fullavlönad medlem. Är det värt 476 kronor per månad?

Kanske, kanske inte. Men man måste ha en jäkligt bra övertalningsförmåga om man ska få ungdomar, som tjänar under 20000 per månad att betala 400 kronor i månaden för att få vara med i facket. Det är bra mycket billigare att vara med i tjänstemannaförbunden eftersom de i större utsträckning ägnar sig åt kärnfrågan, dvs. förhandla fram kollektivavtal och bara behjälplig för medlemmar. LO-förbunden ägnar sig åt en väldigt massa andra saker inklusive att ge pengar till socialdemokraterna och hålla med gratis valarbetare till partiet. LO-förbunden är med decentralicerade och kostar därför mer att driva. I dagens internet-Sverige och när alla har mobiltelefon så behöhs inte det. När ett medlemskap i valfritt LO-förbund kostar 200-250 kronor så kommer många att tycka det är värt det. När a-kassa och fackavgift går upp över 800 kronor per månad så lockar det inte till medlemskap och det är tragiskt att facket inte förstått det. Låga avgifter och i princip noll i avgift när man är arbetslös och inte berättigad till a-kassa. Då tror jag många skulle gå med.
Citera
2011-07-14, 21:49
Medlem
Slapsticks avatar
Citat:
Jag tror att största skillnaden är att nu kommer generationen "ensam är stark" ut på arbetsmarknaden. Tyvärr så har dom inte så rätt i det som dom önskar.

Blir du uppkallad på "samtal" utav arbetsgivaren så kan det sitta två eller tre representanter ifrån dom mitt emot dig. Alla skäller på dig och du får ett färdigskrivet papper kastat framför dig att du säger upp dig frivilligt. Anledningen till det behöver tyvärr bara en skitsak. Är du med i en fackförening så har du rätt att ta med dig dom i "samtalet". Utnyttja den rätten så stannar det bara i ett lugnt samtal. Tycker dom att du klantat dig rejält så får du en skriftlig varning.
Varför i hela fridens namn skulle man frivilligt STANNA på en sådan arbetsplats? Och dessutom anstränga sig så till den grad att man börjar krångla med facket?

Skulle det hända mig skulle jag bara säga "Tack och adjö!". Skulle inte finnas någon anledning för mig att stanna kvar där längre.
Citera
2011-07-14, 22:31
Medlem
Madgunners avatar
Citat:
Och i vilken klubb är du förtroendeman för facket LOL!!!!
Du är antingen dåligt informerad eller inte varit med i arbetslivet tillräckligt länge, eller som jag sa du är facklig ombudsman,,,,,
Det finns ett fack som är någorlunda starka och det är byggnads,, men dom håller på att göra bort sig så totalt så dom tappar medlemmar dagligen,,,,
Jag säger inte mer,, seek and you will find

Inte en enda fackklubb, aldrig varit och kommer aldrig att ha tid eller energi att lägga ner så mycket tid. Jag är betalande medlem som inte ids gå på mötena för att dom som är intresserade gör ett bra jobb. Men dom som lägger ner arbetet för att jag skall sova lugnt om natten förtjänar berömm.
Citera
2011-07-14, 22:36
Medlem
Madgunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapstick
Varför i hela fridens namn skulle man frivilligt STANNA på en sådan arbetsplats? Och dessutom anstränga sig så till den grad att man börjar krångla med facket?

Skulle det hända mig skulle jag bara säga "Tack och adjö!". Skulle inte finnas någon anledning för mig att stanna kvar där längre.

Sticker du i ett sådant läge och undertecknar uppsägningen så är du rätt rökt på arbetsmarknaden. Nya arbetsgivaren vill fråga den gamla om dig. Lämnar du inte sista som referens så har något hänt, dom är inte dummare än att är dom intresserad av dig så ringer dom och frågar.
Citera
2011-07-14, 23:20
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
...
Lyfter på hatten för ett mycket bra inlägg. Kan inte annat än att hålla med.
Citera
2011-07-14, 23:29
Medlem
Jag var faktiskt emot facket tidigare, men efter ett samtal från de ändrade jag uppfattning. Jag har varit med i Handels a-kassa sedan i september men blev tillfrågad via telefon att även gå med i facket. Speciellt med tanke på vad Handels kämpar med att behålla nuvarande OB:et, som ger en skälig lön för arbetet, medan arbetsgivarna såklart vill ha bort den.

Ska jag då som arbetstagare bara skörda frukterna eller faktiskt vara med och stödja? Jag tycker det är egocentriskt att inte vara med i facket just när sådana viktiga frågor behandlas. Visst det är nästan 600 kr jag betalar men ifall något skulle hända så vet jag i alla fall att facket finns där, vilket ger en trygghet.
Citera
2011-07-14, 23:32
Medlem
Slapsticks avatar
Citat:
Sticker du i ett sådant läge och undertecknar uppsägningen så är du rätt rökt på arbetsmarknaden. Nya arbetsgivaren vill fråga den gamla om dig. Lämnar du inte sista som referens så har något hänt, dom är inte dummare än att är dom intresserad av dig så ringer dom och frågar.
Man lämnar väl bara relevanta referenser - dvs ens före detta närmaste kollegor. Det är ens närmaste kollegor som kan ge den mest rättvisa bilden av hur man fungerar på en arbetsplats.

En referens behöver absolut inte vara den eller de personer som beslutade om att avskeda dig.

Om de nu ber om en referens från arbetsledningen är det ju bara att säga precis som det är och ge sin version av konflikten. Förhoppningsvis ger du och de olika referenserna en rättvis och balanserad syn på konflikten som den nya arbetsgivaren kan ta ställning till. Tycker den nya arbetsgivaren att man handlade så fel att de inte är beredda att erbjuda en jobbet, ja då är det lika bra att man inte tar anställning där för då har man ju uppenbarligen vitt skilda åsikter om vad som är rätt och vad som är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in