Citat:
Mycket bra spel. Men tyvärr så kan jag inte spela det för skivorna är för repiga
Då ska du snabbt och lätt få en lektion i hur man får repiga skivor som nya!
1. Diska dem. Yes och lite varmare än ljummet vatten, handdisk.
2. Testning. Funkar? Wohooo! Inte?
3. Tandkräm. Just det, vanlig sketen tandkräm, helst utan för mycket (nu går jag helt på minnet ocg jag kan ha fel men jag tror termen är...) granulier...?
Alltså små kulor som ska slipa lite extra, eller vad nu poängen är.
Hur som helst, som i steg 1, ljummet vatten, blöt ner skivan och lägg på en liten klick tandkräm. Gnugga. Så fort du märker att det börjar gå torrt så blöter du ner skivan lite till.
4. Test. Funkar? Yes! Inte?
5. Tandkräm igen. Den här gången UTAN vatten. Gnugga som förut med handen för skonsammare rengöring (går givetsvis med en trasa eller liknande, men anser att man får bättre kontroll med bara fingrarna).
6. Funkar? Japp! Om inte, släng skiten och köp en ny för då är det kört!
Eller kanske inte ändå. Det finns ställen i större städer som slipar om skivor, och fråga mig inte var eller vad det kostar, men jag vet att det finns.
Det de gör är det du själv gjorde med tandkrämen, alltså slipade bort det slitna, yttre lagret, fast under mer kontrollerade former. Sen finns det också egna "skivslipar" att köpa, men det jag läst om såna har fått mig att inse att mitt tandkräms-trick funkar minst lika bra. Om inte bättre.
Varning! Du KAN sabba skivan ännu mer med tandkrämsslipning, om du inte är försiktig. Den våta delen är relativt ofarlig, men med bara tandkräm så slipar det ganska ordentligt och skivan kan se riktigt illa ut efteråt, MEN jag själv har använt detta på en hel del CD-skivor jag trodde var bortom all räddning.
Med framgång får jag väl påpeka då.
Lycka till!
Ps.
Det är den glittriga sidan du ska slipa!
Ds.