• 1
  • 2
2004-11-03, 22:31
Medlem
Någon här mer än jag som dyrkar detta Dreamcast-spel? Världens bästa spel. Alla kategorier, anser jag.

Jag har haft spelet sedan realesen i sverige år 2000, och det är ett spel som man aldrig lägger ifrån sig helt. Jag har dessutom tradition att alltid spela det i juletid, i december. Det är ju nämligen då som spelet utspelar sig, och det är då som man får den där mysiga "shenmueiga" känslan i kroppen.

Shenmue var ju det där spelet som typ skulle förändra världen, och ändra vår syn på rpg-spel helt. Det skulle bli det friaste spelet någonsin. Det blev det inte. Dock förändrade det min syn på spel - föralltid.

http://www.planetxbox.com/shenmuedoj...eens/02/10.jpg
http://www.planetxbox.com/shenmuedoj...eens/02/25.jpg
http://www.planetxbox.com/shenmuedoj...eens/02/28.jpg
Citera
2004-11-03, 23:33
Moderator
MondoBizarros avatar
Hmmm...har jag missat nåt väsentligt de senaste åren?
Finns verkligen Shenmue 1 till Xbox? Eftersom du länkade sh:na därifrån så undrar man ju...
Shenmue 2 har jag redan och skulle nog köpa ettan om den kom ut på Xbox, men eftersom de lagt med en extra-dvd med sammanfattningen på ettan, så antog jag att det inte skulle släppas nåt mer.
Förutom möjligen trean då.
Citera
2004-11-03, 23:42
Medlem
Ettan finns bara på dreamcast....tyvärr.

sidan jag länkade till finansieras av någon xbox-sida, dock finns ettan som sagt bara till dreamcast. Personligen föredrar jag ettan eftersom det har en helt speciell atmosfär som inte går att finna i tvåan på samma sätt.
Citera
2004-11-04, 02:13
Medlem
Henkots avatar
Ettan var magisk, den ÄR magisk. Grafiken,atmosfären,människorna.
Spelet är perfekt, det är till och med roligt att arbeta
Citera
2004-11-04, 23:07
Medlem
Henkot: Där slog du huvudet på spiken. Perfekt var ordet! Roligt med fler shenmue-fans här...
Citera
2004-11-05, 13:03
Medlem
SuperMarios avatar
Kan bara hoppa med i hyllningskören till Shenmue. Jag spelade igenom 1:an till Dreamcast (piratversion), och blev sedan så frälst att jag var tvungen att ha det på original.

Efter ett tags letande och kämpande hittade jag ett närmast perfekt exemplar som jag dessutom kunde köpa billigt. Lycka! Nu är det samma sak med Shenmue 2... kan ju skaffa det till Xbox, men vill ju ha originalversionen på Dreamcast!
Citera
2004-11-05, 13:08
Medlem
Mycket bra spel. Men tyvärr så kan jag inte spela det för skivorna är för repiga
Citera
2004-11-05, 13:10
Medlem
SuperMarios avatar
Citat:
Mycket bra spel. Men tyvärr så kan jag inte spela det för skivorna är för repiga

Lämna genast in skivorna till en skivputsare! Sen har du julspelandet räddat!
Citera
2004-11-05, 13:25
Medlem
Cornholios avatar
köp ett dreamcast.. kostar inte många hundralappar. shenmue och fiske spelen som finns till sega gör att det är värt
Citera
2004-11-05, 13:33
Medlem
WSEs avatar
Man måste ju springa fram och tillbaka hela tiden. Dessutom borde det vara mera våld.
Citera
2004-11-06, 02:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

Då ska du snabbt och lätt få en lektion i hur man får repiga skivor som nya!

1. Diska dem. Yes och lite varmare än ljummet vatten, handdisk.
2. Testning. Funkar? Wohooo! Inte?
3. Tandkräm. Just det, vanlig sketen tandkräm, helst utan för mycket (nu går jag helt på minnet ocg jag kan ha fel men jag tror termen är...) granulier...?
Alltså små kulor som ska slipa lite extra, eller vad nu poängen är.
Hur som helst, som i steg 1, ljummet vatten, blöt ner skivan och lägg på en liten klick tandkräm. Gnugga. Så fort du märker att det börjar gå torrt så blöter du ner skivan lite till.
4. Test. Funkar? Yes! Inte?
5. Tandkräm igen. Den här gången UTAN vatten. Gnugga som förut med handen för skonsammare rengöring (går givetsvis med en trasa eller liknande, men anser att man får bättre kontroll med bara fingrarna).
6. Funkar? Japp! Om inte, släng skiten och köp en ny för då är det kört!

Eller kanske inte ändå. Det finns ställen i större städer som slipar om skivor, och fråga mig inte var eller vad det kostar, men jag vet att det finns.
Det de gör är det du själv gjorde med tandkrämen, alltså slipade bort det slitna, yttre lagret, fast under mer kontrollerade former. Sen finns det också egna "skivslipar" att köpa, men det jag läst om såna har fått mig att inse att mitt tandkräms-trick funkar minst lika bra. Om inte bättre.

Varning! Du KAN sabba skivan ännu mer med tandkrämsslipning, om du inte är försiktig. Den våta delen är relativt ofarlig, men med bara tandkräm så slipar det ganska ordentligt och skivan kan se riktigt illa ut efteråt, MEN jag själv har använt detta på en hel del CD-skivor jag trodde var bortom all räddning.
Med framgång får jag väl påpeka då.
Lycka till!

Ps.
Det är den glittriga sidan du ska slipa!
Ds.
Citera
2004-11-07, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperMario
Kan bara hoppa med i hyllningskören till Shenmue. Jag spelade igenom 1:an till Dreamcast (piratversion), och blev sedan så frälst att jag var tvungen att ha det på original.

Efter ett tags letande och kämpande hittade jag ett närmast perfekt exemplar som jag dessutom kunde köpa billigt. Lycka! Nu är det samma sak med Shenmue 2... kan ju skaffa det till Xbox, men vill ju ha originalversionen på Dreamcast!

Själv har jag ett exemplar av Shenmue 2 till dreamcast som är i perfekt skick. Vilket jag är mycet stolt över. Shenmue II till dreamcast är nämligen svårt att få tag på, svårare än ettan i alla fall. Anledningen till att det är i perfekt skick är dock inte svårare än att jag helt enkelt köpte spelet samma dag det släpptes i sverige/europa, och har sedan dess vårdat det försiktigt.

Men kolla här: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/...298182-8191601

Du kanske hittar något du vill ha?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här