Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-13, 21:10
  #1
Medlem
Hej, undrar om detta skulle vara lagligt.

En kvinna hyr ut sin man via blocket annons. Lägger upp en bild på honom och annons text under.
Citat:
Desperata tider kräver desperata åtgärder
- OBS detta är en seriös annons!
Snälla hjälp mig! Jag vill ha tillbaka lite egentid. Detta är vad som finns: Karln är en man i sina bästa år och en väldigt trogen och lojal tjänare. Han e duktig på precis allt och väldigt snabb på att lära sig det han inte kan.
Hans främsta kunskaper ligger inom jordbruks-området och Som dräng. Inom jordbruk så är han bekant med sockerör, majs och spade. Som teknisk dräng så framställde han hyddor i lera. Han är även duktig på annat. I mina ögon är han bra på även följande: problemlösning, allmänvetande och han är även förbaskat finurlig (egentligen e jag inte så intresserad av vad han gör så länge jag får lite lugn och ro! Jag e ju ändå fruntimmer). Det finns ganska stora fördelar med att använda honom då han har möjligheter att få fördelar! För att detta skall bli så bra som möjligt så tänkte jag att 8 timmars pass kunde vara ganska lagom för mig idagsläget, vi får ju inte glömma att han har ett familjeliv att ta hand om här hemma också. Vardag som helg, dag eller natt (han snarkar!) spelar ingen roll huvudsaken är att jag får egen tid.
Låter detta som en karl av intresse? Kontakta mig eller maken för vidare förhandlingar - Vi (Läs jag) ser fram emot detta!
Snabba fakta om objektet ifråga:
Chassienummer: Budogo Trumma
Årsmodell: 1959 (en ganska bra årgång har jag hört)
Registrerad : Sverige
Registreringsstad just nu: Linköping
Längd utan stötfångare: 1.98
Strålkastare: svart
Fälgstorlek: 40/41
Flexi Fuel: nötter! (och matlåda som jag skickar med!)
Hästkrafter: Trimmad

Dennan annonsen ligger redan på blockethttp://www.blocket.se/ostergotland/C....htm?ca=15&w=3(liknande den i exemplet).

Om blocket raderar annonsen i exemplet, gör de sig då skyldiga till brott?
Citera
2011-07-13, 21:13
  #2
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Vad skulle brottsrubriceringen för blocket vara för att de raderar en halvtramsig annons och varför särskriver du ordet "blocketannons"?

Edit: Jag såg inte att du avsåg din egen påhittade tramsannons. Finns det inget vettigare du kan lägga din tid på än att fundera över frågor som dessa.´?
Citera
2011-07-13, 21:20
  #3
Medlem
putteputte88s avatar
Blocket väljer väl själva vad de lägger ut på sin sida?
Citera
2011-07-13, 21:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteputte88
Blocket väljer väl själva vad de lägger ut på sin sida?


En krog väljer själva vilka de ska släppa in, eller?

Det är inte annonsen i sig, utan att man gör skillnad mellan ras jag undrar över.
Citera
2011-07-13, 21:33
  #5
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vodkaman
En krog väljer själva vilka de ska släppa in, eller?

Det är inte annonsen i sig, utan att man gör skillnad mellan ras jag undrar över.
Blocket diskriminerar inte deras kunder baserat på hudfärg. Däremot så har de ju rätt att vägra ta emot annonser som diskriminerar personer, baserat på dessa personers hudfärg.

Deras regelverk säger att:
Citat:
[...]Annonser som kan verka stötande mot folkgrupper,[...] Vissa ålderdomliga benämningar på folkgrupper kan uppfattas som stötande och får inte användas.[...]
http://www.blocket.se/regler.htm?ca=11&l=0

Men seriöst, hur fruktansvärt tråkigt har du egentligen?
__________________
Senast redigerad av Erich.Honecker 2011-07-13 kl. 21:37.
Citera
2011-07-13, 21:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erich.Honecker
Blocket diskriminerar inte deras kunder baserat på hudfärg. Däremot så har de ju rätt att vägra ta emot annonser som diskriminerar personer, baserat på dessa personers hudfärg.

Deras regelverk säger att:

http://www.blocket.se/regler.htm?ca=11&l=0

Men seriöst, hur fruktansvärt tråkigt har du egentligen?


Frågan är hur tråkigt du har, som sitter och svarar trots att du avskyr ämnet..


Jag är antirasist så frågorna är ganska viktiga för mig. I min värld spelar det inte någon roll vilken hudfärg du har, och enligt mig ska även vita skyddas av samma lagstiftning som svarta eller gula.
Citera
2011-07-13, 22:10
  #7
Medlem
Erich.Honeckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vodkaman
Frågan är hur tråkigt du har, som sitter och svarar trots att du avskyr ämnet..


Jag är antirasist så frågorna är ganska viktiga för mig. I min värld spelar det inte någon roll vilken hudfärg du har, och enligt mig ska även vita skyddas av samma lagstiftning som svarta eller gula.
Vari består den misstänkta rasismen i den annons du länkar till? Pejorativa uttryck mot vithyade personer används inte alls i annonsen. I över huvud taget nämns inte något om hudfärg.

På vilket sätt är den annonsen jämförbar med att posta en annons där man efterfrågar en neger som är "en väldigt trogen och lojal tjänare" som tjänstgjort som dräng (drängyrket försvann för i övrigt för ungefär 100 år sedan, varför han inte kan vara född 1959 och tjänstgjort som dräng. Dessa lagar reglerades med tjänstehjonsstadgan.
Att han jobbar inom med sockerör, majs och har en Budogotrumma visar ju också att du är ute efter att skriva sublimt rasistiska saker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback