Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-13, 20:38
  #1
Medlem
Var ute och körde när jag tyckte mig höra något underligt, så skruvade ner musiken och hör ett ljud under från huven som jag inte hört tidigare, som nåt surr ungefär. Konstigt, tycker jag, och när jag sekunden senare ska bromsa in (går inte fortare än 15-20km/h, så ingen hård inbromsning, var strax före gångfartsområde), känner jag hur pedalen knappt går att trycka ner. Testar igen men samma känsla, och ljudet är kvar.

Slår av motorn och rullar in på en parkering, står still en stund. När jag sedan startar motorn igen ett par minuter senare så fungerar bromsen som den ska och ljudet är borta. Tacka fan för det så man kunde köra hem avslappnad

Tiden får utvisa varvid detta återkommer eller inte, men vad var det för nåt som hände med ljudet och pedalen? Någon som har en teori?

Edit: Ett tag innan när jag skjutsade några lyste ABS-lampan till för första gången, men en sa att det troligen bara var nån givare eller nåt. Vet inte om detta kan ha med det ovanför att göra dock... ?
Citera
2011-07-13, 20:52
  #2
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Jag har haft en 850 med ABS problem, ett av symptomen innan ABS-kransen ställde ut skorna var att ABS felaktigt gick in när jag bromsade.

Det var jävligt obehagligt, pedalen blir stum och man tappar mycket bromsverkan eftersom systemet i princip "simulerar" halka.

Ett självtest av ABS-pumpen görs första gången man passerar 40 km/h efter varje start. Det kan surra lite.

Mitt förslag är att du läser ut felkoder. På din bil är det jävligt simpelt, man behöver inget testinstrument, bara penna och papper och en lista på vad de olika blinkkoderna betyder.

Här har du en väldigt bra beskrivning om hur man gör:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941

Återkom med din felkod så ska jag försöka hjälpa dig tolka den.
Citera
2011-07-13, 21:02
  #3
Medlem
Sälj av bilen direkt! 850 är den absolut sämsta bilen volvo har kommit med sedan starten, klena leder och många många småfel som i längden blir dyrt och man inte orkar med, köp dig en 940 eller en 740 där har en bra bil i grunden, något som alltid startar och är mer som en traktor, den tål saker. 850 får mig att aldrig mer vilja röra volvo, absolut sämsta tänkbara bilen. Där har du mitt råd och jag lovar att du kommer tjäna på det jag säger.
Citera
2011-07-13, 21:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag har haft en 850 med ABS problem, ett av symptomen innan ABS-kransen ställde ut skorna var att ABS felaktigt gick in när jag bromsade.

Det var jävligt obehagligt, pedalen blir stum och man tappar mycket bromsverkan eftersom systemet i princip "simulerar" halka.

Ett självtest av ABS-pumpen görs första gången man passerar 40 km/h efter varje start. Det kan surra lite.

Mitt förslag är att du läser ut felkoder. På din bil är det jävligt simpelt, man behöver inget testinstrument, bara penna och papper och en lista på vad de olika blinkkoderna betyder.

Här har du en väldigt bra beskrivning om hur man gör:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2941

Återkom med din felkod så ska jag försöka hjälpa dig tolka den.

På tal om självtestet: Uppkommer ett surr varje gång man startat och kör iväg, men är väl bara normalt vad jag vet, nån fläkt eller liknande som börjar jobba upp sig en stund för det blir tyst sen. Men som sagt det här ljudet var helt annorlunda, ska kika in länken du skickade så återkommer jag sedan Tack sålänge!

Tror inte jag hinner kolla upp felkoder och sånt idag men när jag gjort det återkommer jag...
__________________
Senast redigerad av rollepolle 2011-07-13 kl. 21:12.
Citera
2011-07-17, 00:01
  #5
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arr3-
Sälj av bilen direkt! 850 är den absolut sämsta bilen volvo har kommit med sedan starten, klena leder och många många småfel som i längden blir dyrt och man inte orkar med, köp dig en 940 eller en 740 där har en bra bil i grunden, något som alltid startar och är mer som en traktor, den tål saker. 850 får mig att aldrig mer vilja röra volvo, absolut sämsta tänkbara bilen. Där har du mitt råd och jag lovar att du kommer tjäna på det jag säger.


Ja, du säger det själv, vill man åka traktor ska man köpa en 740 eller 940.
En 940 känns som en jävla båt i chassiet. Motorerna ska vi inte prata om, de duger som bojsänken, okej de är oförstörbara, men de är törstiga och trötta.

Jag kan inte förstå hur man kan tycka om dessa bilar. Det känns som om ett gäng med smeder har konstruerat och byggt bilen, men jag antar att det är den känslan du tycker om.

850 var den bil som gjorde att Volvo idag lever och Saab är på väg att kånka.
Så att kalla det för den sämsta bilen Volvo gjort är nog att ta i.
__________________
Senast redigerad av Kaptenstjärt 2011-07-17 kl. 00:04.
Citera
2011-07-17, 10:01
  #6
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arr3-
Sälj av bilen direkt! 850 är den absolut sämsta bilen volvo har kommit med sedan starten, klena leder och många många småfel som i längden blir dyrt och man inte orkar med, köp dig en 940 eller en 740 där har en bra bil i grunden, något som alltid startar och är mer som en traktor, den tål saker. 850 får mig att aldrig mer vilja röra volvo, absolut sämsta tänkbara bilen. Där har du mitt råd och jag lovar att du kommer tjäna på det jag säger.

Tvärtom!! 850,n bedömer jag som bland de bästa volvobilarna som byggts.. nästan 40000 mil och bytt en omgång skivor och ok runt om, två nedre länkarmsbussningar,en länk i bakvagnen och båda ovanpå,tre bromsslangar två kamaxelgivare ,en gaslägessensor o lite andra småprylar är nog allt..
Citera
2011-07-22, 15:21
  #7
Medlem
algustorps avatar
Kolla vakuum slangen till bromsservon, kan vara en spricka eller liknande. Har varit med om bilar som helt oväntat inte har någon bromsservo en stund, och sedan fungerar hur bra som helst. Då har det varit torrsprickor i just denna slang. Det ger ju ett ganska konstigt mullrande/sugande ljud oxå om det är den.

Troligtvis bör din tomgång bli lite konstig oxå (mest troligt högre) under tiden slangen läcker.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback