• 1
  • 2
2011-07-12, 17:37
Medlem
Hej, jag ska seriekoppla två TV/R/SAT uttag i huset. Vilka uttag behöver jag och hur ska jag koppla det? fungerar de här uttaget som både serie och slututtag om jag har ett slutmotstånd i det sista alltså?: http://www.kjell.com/ produktnummer 30441
Senast redigerad av Nico23 2011-07-12 kl. 17:44.
Citera
2011-07-12, 19:22
Medlem
Hallå är det ingen som kan hjälpa mig?, behöver veta så att jag kan beställa grejerna.
Citera
2011-07-12, 19:45
Medlem
kan man använda serieuttag som slututtag i en serie med två eller måste man ha ett slututtag som sista
Citera
2011-07-12, 19:54
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico23
kan man använda serieuttag som slututtag i en serie med två eller måste man ha ett slututtag som sista

du kan använda ett serieuttag sist, men det dämpar signalen mer än ett slututtag. har du bra signal så gör det inget, men ligger du på gränsen så kan du få problem.
Citera
2011-07-12, 20:05
Medlem
okej tack för svar. Är det inbyggt motstånd i slututtag? antar att det inte är det i serieuttag då det även brukar finnas lösa motstånd att köpa separat.
Citera
2011-07-12, 20:09
Medlem
hataallas avatar
Citat:
okej tack för svar. Är det inbyggt motstånd i slututtag? antar att det inte är det i serieuttag då det även brukar finnas lösa motstånd att köpa separat.

står ju i specifiktionen till det uttaget att det är dämpning på 10 db i uttaget och 2 db på serien. inte samma motstånd vi pratar om.
vad ska du koppla? marksänt? kabel-tv? satellit?
Citera
2011-07-12, 20:20
Medlem
Jag har parabol och antenn som sitter kopplade till en combinder för att sedan gå ner till två serie kopplade uttag på över och nedervåningen av huset.
Citera
2011-07-12, 20:24
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Jag har parabol och antenn som sitter kopplade till en combinder för att sedan gå ner till två serie kopplade uttag på över och nedervåningen av huset.

skalll du ha två sat-boxar? en på varje ställe? isf kommer det inte fungera korrekt ( inte samtidigt iaf). eller sat på ett ställe och marksänt på den andra?
Citera
2011-07-12, 20:35
Medlem
Nej jag ska inte ha två SAT boxar på samma gång men det ska finnas ,möjlighet att koppla in den antingen uppe eller nere i ett SAT uttag och då undrar jag om jag kan använda ett vanligt serieuttag i första delen av serien och sedan ett slututtag som sista men jag har hört att man alltid ska montera ett slutmostånd i det sista uttaget i en serie men om det är inbyggt i en slututtag så behöver man väl inte det eller har jag förstått fel?
Citera
2011-07-12, 20:38
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Nej jag ska inte ha två SAT boxar på samma gång men det ska finnas ,möjlighet att koppla in den antingen uppe eller nere i ett SAT uttag och då undrar jag om jag kan använda ett vanligt serieuttag i första delen av serien och sedan ett slututtag som sista men jag har hört att man alltid ska montera ett slutmostånd i det sista uttaget i en serie men om det är inbyggt i en slututtag så behöver man väl inte det eller har jag förstått fel?

det är bättre att du har ett slututtag sist, så länge du har satuttag. då slipper du den höga dämpningen på slutet.
Citera
2011-07-12, 20:50
Medlem
Kabeltattarens avatar
Du behöver inget slutmotstånd i ett slututtag.
Citera
2011-07-12, 20:56
Medlem
okej jag förstår, så här stod det iallafall på kjell och co hemsida i en guide om hur man kopplar antennuttag:

Slutmotstånd
"Regeln är att sista uttaget i en kedja alltid ska ha ett slutmotstånd på utgångssidan. Slutmotsåndet är viktigt för de elektriska egenskaperna i antennanläggnigen.

Utan slutmotsånd kan man få dålig bild i form av skuggbilder och brus. Uttag finns också med inbyggt slutmotstånd"

I den texten står det ioförsig att det finns uttag med inbyggda slutmotstånd men det står på samma gång att man alltid ska ha ett i en kedja alltså i seriekopplingar så jag vet inte riktigt hur de menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in