Hej, jag ska seriekoppla två TV/R/SAT uttag i huset. Vilka uttag behöver jag och hur ska jag koppla det? fungerar de här uttaget som både serie och slututtag om jag har ett slutmotstånd i det sista alltså?: http://www.kjell.com/ produktnummer 30441
Senast redigerad av Nico23 2011-07-12 kl. 17:44.
kan man använda serieuttag som slututtag i en serie med två eller måste man ha ett slututtag som sista
du kan använda ett serieuttag sist, men det dämpar signalen mer än ett slututtag. har du bra signal så gör det inget, men ligger du på gränsen så kan du få problem.
okej tack för svar. Är det inbyggt motstånd i slututtag? antar att det inte är det i serieuttag då det även brukar finnas lösa motstånd att köpa separat.
okej tack för svar. Är det inbyggt motstånd i slututtag? antar att det inte är det i serieuttag då det även brukar finnas lösa motstånd att köpa separat.
står ju i specifiktionen till det uttaget att det är dämpning på 10 db i uttaget och 2 db på serien. inte samma motstånd vi pratar om.
vad ska du koppla? marksänt? kabel-tv? satellit?
Jag har parabol och antenn som sitter kopplade till en combinder för att sedan gå ner till två serie kopplade uttag på över och nedervåningen av huset.
Jag har parabol och antenn som sitter kopplade till en combinder för att sedan gå ner till två serie kopplade uttag på över och nedervåningen av huset.
skalll du ha två sat-boxar? en på varje ställe? isf kommer det inte fungera korrekt ( inte samtidigt iaf). eller sat på ett ställe och marksänt på den andra?
Nej jag ska inte ha två SAT boxar på samma gång men det ska finnas ,möjlighet att koppla in den antingen uppe eller nere i ett SAT uttag och då undrar jag om jag kan använda ett vanligt serieuttag i första delen av serien och sedan ett slututtag som sista men jag har hört att man alltid ska montera ett slutmostånd i det sista uttaget i en serie men om det är inbyggt i en slututtag så behöver man väl inte det eller har jag förstått fel?
Nej jag ska inte ha två SAT boxar på samma gång men det ska finnas ,möjlighet att koppla in den antingen uppe eller nere i ett SAT uttag och då undrar jag om jag kan använda ett vanligt serieuttag i första delen av serien och sedan ett slututtag som sista men jag har hört att man alltid ska montera ett slutmostånd i det sista uttaget i en serie men om det är inbyggt i en slututtag så behöver man väl inte det eller har jag förstått fel?
det är bättre att du har ett slututtag sist, så länge du har satuttag. då slipper du den höga dämpningen på slutet.
okej jag förstår, så här stod det iallafall på kjell och co hemsida i en guide om hur man kopplar antennuttag:
Slutmotstånd
"Regeln är att sista uttaget i en kedja alltid ska ha ett slutmotstånd på utgångssidan. Slutmotsåndet är viktigt för de elektriska egenskaperna i antennanläggnigen.
Utan slutmotsånd kan man få dålig bild i form av skuggbilder och brus. Uttag finns också med inbyggt slutmotstånd"
I den texten står det ioförsig att det finns uttag med inbyggda slutmotstånd men det står på samma gång att man alltid ska ha ett i en kedja alltså i seriekopplingar så jag vet inte riktigt hur de menar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!