• 1
  • 2
2011-07-11, 19:44
Medlem
Årsta söder om söder, i ungdomsspråk 120 ,har många ansikten med tanke på storleken av stadsdelen. Folk som funderar på att flytta hit för endast för det är en grön närförort ska jag skrämma upp en aning..eller rättare sagt berätta sanningen:

Årstaskolan: år 2010 kom med i en lista över sthlms 10 sämsta grundskolor, alltså ingen bra ide att låta dina barn gå 10 långa stökiga, kvalitefattiga, orättvisa år. cirka 40% invandrare i skolan pga den närliggande förorten Östberga där befolkning med utländs bakrund är ca 50%, i hela Årsta är siffran ca 25%-30%, vilket kan variera beroende på vilken del av stadsdelen man räknar.

Årsta torg: mycket gäng hänger runt där, både kvällstid som efter skoltid..under denna tid på dagen är torget jävligt stressigt när alla ekonomipressade familjer ska handla middag på lidl samt snorungar som jävlas runt efter skolan..alltså buss 160 även stökig denna tidpunkt.
På kvällen är Årsta torg ingen trevlig plats då de äldre kriminella gängen stryker omkring. Skulle det va gäng och folkfritt får du iaf saäälskap av alla dessa polisbilar som spanar sönder. Även dagstid ser du snutar ständigt dra förbi i Årsta.
Ica Årsta precis vid torget är den trångaste och jobbigaste affären i hela Stockholm ska jag passa på att säga!

Årsta Västra/Årstaberg: Den del i Årsta som du kan likna med förorter som Fruängen, Högdalen, Vällingby t.ex. För där har vi nämligen 50-tals Projects, ett hav av slitna hyresrätter. Fullgubbar, knarkare och psyk gamlingar stryker ständigt runt Skälderviksplan..det bortglömda torget med de bortglömda människorna..
Både svenne och invandrar blandade gäng finns här, lite Boston street atmosfär över området.
Men talar vi gäng så är Årstaberg inget att leka med, misshandel och planerade gängbråk har jag sett med egna öggon..och då får man inte glömma att det var det runt 7 tiden..

Valla torg området: Miljonprogrammets huvudel i 120! Gråa höghus följs ju såklart av skadegörelse, klotter, psykopater och gäng (flest invandrar gäng i detta område, och då inräknat med den kanske kändaste orginiserade vuxengäng i hela Årsta/Östberga: ****)

Sköntorp/Sköntorpsvägen: Distriktet bakom/förbi Årstaskolan FRAM till Sköntorps höghus och Årsat IP(ägd av Bajen) är den enda blåa delen i Årsta (med marginal). Området är relativt lugnt och husen här är finare och bättre välplanerade bostadsrätter än klassiksa 50-tals hyres lägenhetsbyggnader.

Årsta Östra: ja, området som sträcker sig från runda huset vid vättersvägen till gullmarplan egentligen. ”Runda huset”=miljonprogramm, vilket utgör lite skit ni vet. Själva bussstationen Vättervägen ser ganska lugnt ut men vägen in mot de vita fyrkantiga tegelhusen hänger ett och annat svenne gäng.
Gullmarsvägen och Skagersvägen är Familjebostäder och Stockholmshem..lite skit där också så som knarklangning. Mitt emot dessa vägar ligger Slätbacksvägens södra del om man kan säga så, vilket är ett rätt så fint och lugnt område inhängnat av grönt så att det inte syns från bussen. Sedan upp mot höghusen ungefär vi Skankvarnskolan(skola där handikappade blandas med normala) och Sköntorpsplan är relativt bättre område än de motsatta nämnda, framförallt i Västra Årsta.

Dellensvägen/Bränningevägen: Hyresrätter. Vad mer kan man säga..hmm mycket alkisar just där omkring.

Siljansvägen: Nästan bara HSB bostadsrätter, men glöm inte bort att dessa är en aning skabbiga då en del psykopater, psykon, och låginkomsttagare fått sig en lya i dessa genom åren

Bråviksvägen/Bolmensvägen/Möckelvägen: Typiska förortslägenhetshus..rätt fula och skitiga bostadsrätter till största del.

Tvärbanestationen Årsatfältets bostadsområde: Som jag nämnde i förra området fast en aning mer hyresrätter här..samt gäng och poooor people.

Årsta Gård: Här ligger de tre ända radhusen i Årsta samt ett rätt fint vitt bostadsrättsföreningsområde utanpå, men tar du dig en närmare titt så finns en trasig basketplan, skadegöresle, hälften av lägenheterna är hyresrätter med sjuka/efterblivna personer, Årsta AIKs slummiga grusplan, cp hemmet(vilket bara är ett av alla tre som omringar Årsta Västra).
Årsta Gård är alltså tänkt som ett trevligt kvarter för barnfamiljer men som sagt jag skulle aldrig låta mina barn växa upp i sån ”sjuk” miljö.

För fan hoppas ni fattar att Årsta är helt jävla blandat. Skit i statisitk och folks bög uppfattningar..jippi Årsta är fint! NEJ FÖR FAN! Jag vill inte att Årsta ska vara ett ghetto men måste ju säga sanningen när andra uppfatningar börjar ta över när man själv vuxit upp i förortsskit just i denna statdsdel.
Jag menar fråga all undgomar som är uppvuxna här vad Årsta är för nåt: de allra flesta kommer säga en typisk förort..medans kanske sen dessa barn som växer upp under dessa år i de nybyggda bosdadsrätterna säger att Årsta är bra förstår jag såklart.

Panka familjer, ensamsående morsor, ungdomsgäng, rån en gång i månaden i lilla konsum, snutar varje jävla dag, slagsmål, knarklangning,personrån och klotterbombingar på torget, störda psykos gamlingar som skriker helt jävla plötsligt på bussen..hahah jag ser rädlsan och ångern i ackademikernas ögon i dessa stunder när de tänker: Årsta skulle ju vara grönt och mysigt..bäst jag säljer den nybyggda bostadsrätten imorgon.

Jag vill gärna höra era kommentarer och ställ gärna frågor om stadsdelen! Ni vet, detta är säkert mindre än hälften av all info och erfarenheter jag har av detta fucked up 120 orten.

Peace out sthlms homies!
Citera
2011-07-11, 19:52
Bannlyst
Du överdriver men kommer aldrig erkänna det. Årsta är inget annat än en trist närförort med lindriga problem, i ett jämförande perspektiv. Som Huddinge fast inte lika tragiskt
Citera
2011-07-11, 19:59
Medlem
sommarlovs avatar
Så förvånade att höra, bor i Hammarby Sjöstad, en bit ifrån, hade ingen aning att det låt till så här!
Citera
2011-07-11, 20:03
Medlem
Thepudiones avatar
Låter väldigt överdrivet. Dom där gängen du pratar om existerar ju knappt längre, och oavsett om du är i lidingö centrum eller Årsta så kommer du se i princip lika många polisbilar som patrullerar.
Citera
2011-07-11, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TommyZethraeus
Du överdriver men kommer aldrig erkänna det. Årsta är inget annat än en trist närförort med lindriga problem, i ett jämförande perspektiv. Som Huddinge fast inte lika tragiskt

Han överdriver som fan....
Han har dock rätt angående ICA-butiken där
Citera
2011-07-11, 21:00
Bannlyst
Är uppvuxen i Årsta . Om man jämför med den tiden så händer det naturligtvis en hel del skit. Men måste nog säga att denna lista är en smula överdriven. Har anhöriga och polare på de ställen där det är mest alkisar enligt TS. Jag har då inte sett någon. Dock i vintras när jag gick från Årsta så mötte jag ett gäng som bråkade och gapade på något arabiskt språk. Lite längre fram snackade några ryska. Då kände jag att barndomens Årsta var borta för gott.
Citera
2011-07-11, 21:19
Medlem
Softis...s avatar
Tack för ett intressant inlägg, och för att jag fick lära mig att Årsta kallas för 120 bland homiesen. Själv vet jag inte mycket mer om Årsta än att där finns en populär kebaberia som jag aldrig besökt.
Citat:
Ursprungligen postat av ThaShit
...
störda psykos gamlingar som skriker helt jävla plötsligt på bussen..hahah jag ser rädlsan och ångern i ackademikernas ögon i dessa stunder när de tänker: Årsta skulle ju vara grönt och mysigt..bäst jag säljer den nybyggda bostadsrätten imorgon.
...
Peace out sthlms homies!

Jag älskar den kommentaren. Klockren! Och, jo, jag är själv akademiker (med den betydelsen att jag studerat på universitetet) och jag förstår precis vad du menar. Pitt i mrick.

Peace out man!
Citera
2011-07-11, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaShit

Årstaskolan: år 2010 kom med i en lista över sthlms 10 sämsta grundskolor, alltså ingen bra ide att låta dina barn gå 10 långa stökiga, kvalitefattiga, orättvisa år. cirka 40% invandrare i skolan pga den närliggande förorten Östberga där befolkning med utländs bakrund är ca 50%, i hela Årsta är siffran ca 25%-30%, vilket kan variera beroende på vilken del av stadsdelen man räknar.

Eleverna får nya lärare varje termin har jag hört. Skitkul!
Citera
2011-07-11, 21:41
Medlem
Mulas avatar
Det var väldigt vilket agg det var mot Årsta här. Mycket obearbetade känslor från ungdomstiden kanske?
Jag känner folk som bor där, och visst, det är rätt mycket skumma lirare och a-lagarslödder i omlopp. Men det är väl ändå inte så mycket värre än de flesta andra närförorter.
Men din reflektion angående unga akademiker (oftast nyinflyttade till stan) som just köpt en bostadsrätt i Årsta för det "verkade så mysigt" den soliga söndagen de var på visning, så nära stan och ändå så billigt! ... sen flyttar de inom ett år igen. Har faktiskt hört liknande storys själv

Jag håller dock med om affärerna, det tycks vara ett vanligt sympton i förorter som ligger lite avskilt. Det brukar alltid bara finnas en monopol-ICA eller konsum-affär med gamla, trånga lokaler och överpriser, och har man (o)tur så har en riktigt sunkig Lidl eller Netto även etablerat sig med ännu sunkigare sortiment.
Senast redigerad av Mula 2011-07-11 kl. 21:43.
Citera
2011-07-31, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirafiori
Är uppvuxen i Årsta . Om man jämför med den tiden så händer det naturligtvis en hel del skit. Men måste nog säga att denna lista är en smula överdriven. Har anhöriga och polare på de ställen där det är mest alkisar enligt TS. Jag har då inte sett någon. Dock i vintras när jag gick från Årsta så mötte jag ett gäng som bråkade och gapade på något arabiskt språk. Lite längre fram snackade några ryska. Då kände jag att barndomens Årsta var borta för gott.

byt ut årsta mot sverige
Citera
2011-08-13, 13:35
Medlem
dd4ankeNs avatar
Ja du.. Rolig läsning det här! Det du skriver stämmer till viss del men du överdriver otroligt mycket! Det enda jag kan hålla med om till 100% är det du säger om skolan. Det är verkligen inte en bra skola! Dock så vet jag att man påbörjat ett stort program för att få det till en bra skola och det har kommit en bra bit påvägen! Och som någon skrev om att man byter lärare varje termin.. Det stämmer tyvärr
Min åsikt om Årsta som Årsta är att det är Sthlms absolut mest döda förort och att det passar sig perfekt för barnfamiljer. Jag vet att det sker en massa fuffens men det är något som den vanliga människan inte påverkas någonting alls av! men tack för dagens garv!
Citera
2011-08-13, 13:45
Medlem
j1nxs avatar
Enligt dig är Årsta det nya Rinkeby... Årsta är en väldigt lugn ort måste jag säga var väl stökigt på typ slutet av 90-talet och början på 2000-talet, du har rätt angående ICA butiken det måste fan vara Sveriges sämsta butik Det ska ju fan säljas på varenda jävla kvadratmeter!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in